דיאטת חלבונים

דיאטת חלבוניםדיאטת חלבונים היא הגדרת מטרייה לשורה ארוכה של דיאטות שונות שהמשותף להן הוא שבכולן לפחות שלושים אחוז מהקלוריות בתפריט היומי מגיעות ממקור חלבוני.

הראשון שהגה את הרעיון לפיו צריכה עודפת של חלבונים על חשבון הפחמימות יכולה להאיץ את תהליך הירידה במשקל היה ד"ר מקסוול סטילמן שהגה את דיאטת סטילמן ופרסם אותה בשנת 1967. מאוחר יותר הייתה ידועה בתחום זה דיאטת אטקינס שהתבססה על עקרונות דומים.

נכון להיום קיימות גרסאות רבות מספור של דיאטות חלבונים שחלקן מתאימות יותר עבור ספורטאים העוסקים בפיתוח גוף, הזקוקים לכמויות חלבון גבוהות על מנת לבנות את השרירים שלהם וחלקן מתאימות עבור הקהל הרחב המעוניין להשיל ממשקלו אי אילו קילוגרמים. הדיאטות המוכרות ביותר במשפחה זו הן דיאטת אטקינס, דיאטת ZONE ודיאטת סטילמן.

ההיגיון העומד מאחורי דיאטת חלבונים להרזיה

ההיגיון העומד מאחורי דיאטת חלבונים הוא שבמשך רוב הקיום האנושי, האדם לא צרך כמות גבוהה של פחמימות בתפריט היומי ולפיכך הצריכה הגבוהה של הפחמימות בעידן המודרני פשוט לא מתאימה עבורנו מבחינה ביולוגית.

כמו כן, כאשר אנחנו צורכים פחמימות, הגוף שלנו מגיב לכך בהפרשה של הורמון הנקרא אינסולין. האינסולין הוא הורמון אנבולי, כלומר הורמון שגורם לכך שחומצות השומן ינותבו לתאי השומן, שהגלוקוז יהפוך לגליקוגן או שיעבור לשימוש בתאים להפקת אנרגיה ובאופן כללי שהגוף ישרוף פחות שומנים.

לפיכך, לפי התומכים בחשיבות תזונת חלבונים, הרי שעל ידי צריכה מינימלית של פחמימות, ניתן להגיע למצב שבו הגוף מנצל את השומן לצורכי אנרגיה.

האם הדיאטה באמת מובילה להרזיה?

באופן עקרוני מאחר ומדובר על קשת רחבה של דיאטות שונות, הרי שלא ניתן לספק את הממצאים המחקריים שנאספו בנוגע לכל דיאטה ודיאטה באשר היא במשפחת הדיאטות העשירות בחלבונים. עם זאת, באופן כללי ניתן לכתוב כי אכן מדובר בקבוצת דיאטות שמובילה להפחתה מהירה במשקל בהשוואה לדיאטות עשירות בפחמימות.

חשוב לציין כי רבים מהדוגלים בדיאטת חלבונים מדווחים על תחושת שובע מוגברת שמובילה לצריכה פחותה של מזון באופן כללי. תחושת השובע המוגברת קשורה לאינדקס הגליקמי הנמוך של המזונות החלבוניים שלא מכילים פחמימות רבות. רמות הסוכר היציבות בדם גורמות לכך שהמתנסים בדיאטות חלבונים לא סובלים מנפילות אנרגיה.

החסרונות של הדיאטה

להלן חלק מהחסרונות המרכזיים של הדיאטה:

  • בחלק מהדיאטות בקטגוריה הזו לא שמים את הדגש על סוג החלבונים שיש לצרוך אלא רק על הכמות שלהם. לפיכך, עלול להיווצר מצב שבו אדם הנוקט בדיאטת חלבונים, יפנה לצריכת מזונות העשירים מאוד בשומן רווי המסוכן לבריאות.
  • באופן עקרוני דיאטות חלבונים הן דיאטות שאינן מאוזנות מבחינת אבות המזון ורוב ארגוני הבריאות לא ממליצים עליהן בחום לקהל הרחב.
  • לאורך זמן קשה מאוד להתמיד בדיאטת חלבונים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שרוב הקלוריות של האדם המערבי המודרני מגיעות ממקור פחמימתי. מוצרי מזון מבוססי חלבון הם מוצרים יקרים יותר ונגישים פחות לרוב האוכלוסייה.
  • צריכה עודפת של חלבון עלולה ליצור עומס מוגזם על הכליות ואף להוביל לבעיות חמורות בתפקוד הכלייתי במהלך השנים. לפיכך, אלו המתנסים בדיאטת חלבונים צריכים להיות במעקב רפואי ועם יד על הדופק בנוגע לתפקוד הכליות שלהם.
  • בדרך כלל לאחר ההפסקה של הדיאטה, המטופלים נוטים לעלות מהר מאוד במשקל. ככל הנראה העלייה המהירה במשקל היא תוצאה של צריכת מזון עודפת שמקורה בהימנעות מפחמימות לאורך זמן רב והתפתחות של תשוקה לפחמימות.
  • הפחתה בצריכת הפחמימות מקושרת לירידה במצב הרוח, ככל הנראה על רקע ירידה בייצור הסרוטונין במערכת העצבים המרכזית.