דיאטה לחולי כבד שומני

דיאטה לחולי כבד שומניכבד שומני הוא למעשה שם כללי המאגד תחתיו מספר תופעות הכוללות בין היתר הסננה של תאי שומן לכבד והתפתחות של דלקת בכבד, שחמת, הסננה שומנית והצטלקות של רקמת הכבד ועוד. מדובר על הגורם השכיח ביותר להפרעות בתפקוד הכבד והסיבה המובילה להשתלות כבד. גורמי הסיכון המרכזיים לכבד שומני הם היפרליפידמיה, סוכרת והשמנה בטנית.

השומן שמגיע לכבד יכול להגיע ממקור תזונתי, כלומר מהמזון שאנו צורכים, אך בנוסף לכך מקור השומן יכול להיות גם בייצור של שומן בכבד עצמו וברקמת השומן בגוף. התסמינים של המחלה כוללים בין היתר הפרעות בתפקודי הכבד, חולשה כללית, הגדלה של הכבד, כאבים בבטן העליונה ועוד. במידה ומתפתחת בחולים שחמת הכבד ייתכנו גם מיימת, דימום ממערכת העיכול, אנצפלופתיה ועוד.

חשיבות המעורבות של אנשי מקצוע

כאשר מתקבלת האבחנה של כבד שומני יש לפנות לדיאטנית קלינית העוסקת בטיפול בסובלים מכבד שומני באופן שגרתי. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהטיפול בכבד שומני כולל גם טיפול תזונתי. דיאטנית קלינית מוסמכת יכולה להדריך את המטופל בנוגע למזונות שמומלץ לו להימנע מצריכתם, לבנות עבורו תפריט אישי המתאים להעדפותיו הקולינריות, לאורח החיים שלו, לצרכים האנרגטיים שלו, לתסמינים מהם הוא סובל ועוד.

מעבר לכך שיש להתאים את התפריט באופן אישי למטופל החולה בכבד שומני, הרי שחשוב גם לעקוב אחרי החולים במטרה לבחון את יעילות הטיפול התזונתי ולבצע שינויים בהנחיות או בתפריט בהתאם לצורך, כשרמת ההיענות לטיפול נמוכה מטעמים כאלה ואחרים.

ירידה מכוונת במשקל

במחקרים רבים מספור שבוצעו בעשורים האחרונים נמצא כי הפחתה מכוונת במשקל הביאה לשיפור במצבם הבריאותי של חולים בכבד שומני. למעשה, לא זו בלבד שנמצא כי הפחתה במשקל הביאה לנרמול של רמת אנזימי הכבד בסרום של החולים, אלא שבחלק מהמחקרים נמצא כי הפחתה מכוונת במשקל הביאה לשיפור ברקמה הצלקתית של הכבד ולהפחתת מידת החומרה של הדלקת בכבד.

הירידה במשקל מתאפשרת הן באמצעות שינוי תזונתי והגברת הפעילות הגופנית והן באמצעות ניתוח בריאטרי. עם זאת, ירידה מהירה מדי במשקל עלולה להחמיר את מצב הכבד ולפיכך יש לעבור את התהליך באופן מסודר ולהישאר תחת פיקוח של דיאטנית.

הפחתת כמות השומן הרווי בתפריט

לפי המחקרים העדכניים ביותר נראה כי הטיפול התזונתי צריך לכלול גם הפחתה של כמות השומן הרווי בתפריט. ההמלצה הגורפת כיום עבור הסובלים מכבד שומני היא לעבור לצריכה של תזונה ים תיכונית. תזונה ים תיכונית כוללת צריכה מועטה של בשר אדום וחמאה, צריכה מוגברת של דגנים מלאים, צריכה מוגברת של ירקות וצריכה של מוצרי חלב שאינם עשירים בשומן. כמו כן, לפי עקרונות התזונה הים תיכונית יש להמעיט בצריכת חמאה או מרגרינה ולהעדיף להשתמש בשמן זית.

בנוסף לכך, חשוב להימנע משיטות בישול הכרוכות בהוספת שומן למזון כמו למשל טיגון בשמן עמוק ולהעדיף לעשות שימוש בשיטות בישול רזות יותר כמו למשל אפייה, בישול במים או אידוי.

עקרונות נוספים בטיפול התזונתי בחולי כבד שומני

  • יש להגביל את צריכת הפרוקטוז במידת האפשר. הפרוקטוז נמצא בעיקר במזון העשיר בסוכרוז, במיצי פירות, מזון מעובד המכיל סירופ תירס ועוד.
  • יש להגביר את צריכת המזונות המכילים אומגה שלוש ולשנות את היחס בין צריכת האומגה 6 לאומגה שלוש לטובת האומגה 3.
  • חשוב להימנע מצריכת מזון במסעדות מזון מהיר שכן המזון המהיר תורם לתנגודת לאינסולין ולהשמנה.
  • החולים בכבד שומני יפיקו תועלת רבה מביצוע פעילות גופנית אירובית שלוש פעמים בשבוע לפחות, גם אם לא יפחיתו ממשקלם.

קראו עוד: דיאטת דפ"מ

 

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

מדריך שומנים: משומן רווי ועד אומגה 6 – כל מה שבאמת צריך לדעת על שומנים