סלקליין: תופעה שסוחפת אחריה ישראלים רבים

זו כבר תופעה, הסוחפת אחריה ישראלים רבים. אנשים אשר מותחים חבל דק בין שני עצים – והאמיצים שבהם גם בין הרים או בניינים גבוהים – ומנסים ללכת עליו בלי ליפול. מה שנשמע כמו עסק "למטורפים בלבד" הפך לפעילות לגיטימית, מרגיעה ואפילו ספורטיבית. כשהיא נעשית בגובה נמוך ובצורה בטוחה קוראים לה "סלקליין", והיא בהחלט יכולה להיכנס לתוכניות הדיאטה שלכם. הנה כל מה שחשוב לדעת על טירוף הסלקליין ויתרונותיו הפוטנציאלים עבור הגוף שלכם.

מה זה בכלל סלקליין?

יש להדגיש שסלקליין הוא רק חלק מהעולם הרחב של הליכה על חבל. זוהי הקטגוריה הנפוצה ביותר, במסגרתה מותחים חבל נמוך בגובה של עד מטר והולכים על גבי רצועה שנמשכת עד ארבעים מטרים. ישנם סוגים שונים אחרים של הליכה על חבל, דוגמת הליכה בגובה של עד שלושה מטרים (לונגליין), הליכה על רצועה גבוהה במיוחד (הייליין), ביצוע פעלולים על גבי החבל (טריקליין), הליכה על חבל גבוה ללא אמצעי בטיחות (סולו) – והרשימה עוד ארוכה.

סלקליין כולל יסודות המגיעים מעולמות הטיפוס, הקרקס והשעשועים. השורשים שלו, כפי שאנחנו מכירים אותו כיום, נעוצים בפארק יוסמיטי שבארצות הברית בשנות השישים של המאה הקודמת. חלק מהמטפסים שהגיעו לפארק פשוט ביצעו פעולות איזון על גבי שרשראות הברזל בגדרות החניה של הפארק. בעשורים שלאחר מכן התחום המשיך להתפתח, מה שגם הביא לייצור ציוד ייעודי למטרה הזו בדיוק.

מהם יתרונות הסלקליין?

הסלקליין פועל בצורה חיובית עבור גוף האדם. המעלה הראשונה והמובנת מאליה היא שהסלקליין מאפשר לטפח את היציבות ואת שיווי המשקל, ממקסם את השליטה של האדם על הגוף שלו ומשפר את התפיסה המרחבית של האדם (סיבה שהופכת את הפעילות למתאימה גם עבור ילדים). הסלקליין מסייע בבניית שרירי הליבה ובחיזוק שרירים שונים בגוף, כולל כאלה שלא מודעים בכלל לקיומם עד לרגע זה. חיזוק שרירים הוא חלק בלתי נפרד במאמצי החיטוב של רבים, מה גם שבסלקליין כל הגוף עובד. הפעילות יכולה לשפר את מצב הגב ועמוד השדרה, או אפילו להפחית כאבים אשר מראש מונעים מאנשים להתמיד בפעילות גופנית.

אל תצפו לשריפה של מאות קלוריות במהלך פעילות סלקליין ממוצעת. לא מדובר בפעילות אירובית מאומצת יותר מדי, וגם לא בכזו שאתם צפויים להזיע בה סביב השעון. למרות זאת, כן מפעילים את הגוף ומנצלים את מצבורי האנרגיות שלו – למשל במאמצים להישאר על החבל – כך שנעשית שריפה מסוימת של אנרגיה. רבים מקדישים לפעילות כמה שעות בכל פעם, פרק זמן בו הם פעילים מבחינה גופנית (בשונה מאורח החיים הפאסיבי שאנו נוטים לאמץ כיום). חיזוק השרירים והעובדה שכן מפעילים את גוף האדם בצורה מסוימת עשויים לתרום לאלו המעוניינים להפחית במשקל הגוף שלהם.

ניתן ואף מומלץ לשלב את הסלקליין עם פעילויות גופניות אחרות הנעשות במרחב הפתוח, דוגמת ריצה, הליכה או רכיבה על אופניים. השילוב הזה עשוי לאפשר לכם ליהנות מהיתרונות של כל פעילות, לשפר את בריאותכם ולמקסם את הדיאטה.

כך עושים זאת נכון

הפופולאריות ההולכת וגוברת של הסלקליין בפרט, וההליכה על חבל בכלל, הגדילה את מספר הגורמים הפועלים בשדה המשחק. הערכות המוצעות כיום הן נגישות, קלות משקל ופשוטות להתקנה. את הפעילות ניתן לבצע בשלל מקומות ובכל רגע נתון, מכיון שכל שנדרשים הם שני עצים. הזמינות הזו לא בהכרח קיימת בסוגים אחרים של פעילות גופנית.

אחת ממילות המפתח, כמו בסוגים אחרים של אימונים ופעילויות גופניות, היא סבלנות. בתחילת הדרך אתם צפויים להיתקל בחששות וליפול לא מעט. לאחר התרגול והבנת חוקי המשחק, היציבות משתפרת פלאים וניתן לעבור מרחקים ארוכים יחסית.

מקורות מידע:

  1. Slacklining – Wikipedia
  2. Top Ten Health Benefits of Slack Lining
  3. סלקליין ישראל
  4. הולכים על חבל דק – ישראל היום