דיאטה

גירושים גורמים להשמנה של ילדים

במחקר חדש שנערך על ידי בית הספר לכלכלה ומדעי המדינה בלונדון, נמצא כי ילד להורים גרושים נמצא בסיכון גבוה יותר להשמנה בהשוואה לילד שהוריו נשואים. במאמר שבו פורטו ממצאי המחקר, שפורסם בכתב העת Demography, נטען כי ילדים שהיו בני פחות משש שנים בזמן הגירושים, נמצאים בסיכון הגבוה ביותר.

המחקר המרתק והמדאיג התבסס על נתונים שנאספו בסקר לאומי שהתבצע באנגליה במסגרת מחקר ארוך טווח שנקרא the UK גירושים גורמים להשמנה של ילדיםMillennium Cohort Study. מחקר זה עקב אחרי 7,574 ילדים שנולדו בין 2002-2000, כשבשלב הראשון של המחקר נאספו נתונים על תינוקות בני תשעה חודשים ובהמשך נאספו נתונים כשהמשתתפים במחקר היו בני שלוש, חמש, שבע ואחת עשרה שנים. במהלך שנות המחקר, התגרשו ההורים של 1,573 מהילדים, המהווים כחמישית מאוכלוסיית המחקר.

כיצד הגירושים משפיעים על משקל הילדים?

נראה כי לתוספת הסיכון להשמנת יתר ישנם מספר גורמים הקשורים לגירושים. באופן גס ניתן לסווג את הגורמים לשתי קבוצות: גורמים כלכליים וגורמים רגשיים. הגורמים הכלכליים באים לידי ביטוי למשל בכך שההורים נאלצים לבלות יותר זמן בעבודה. כתוצאה מכך, הילדים אוכלים יותר מזונות מעובדים ופחות אוכל ביתי. כמו כן ההרעה במצב הכלכלי בעקבות הגירושים, מובילה לכך שילדים להורים גרושים מבלים פחות זמן בחוגים ובפעילויות שונות הכרוכות בהוצאת אנרגיה.

מעבר לכך, הפגיעה במצב הכלכלי מובילה לכך שההורים נותנים עדיפות למזונות זולים יותר, שהינם לרוב גם משמינים יותר. מבחינה רגשית, ניתן לראות כי הורים רבים מעוניינים לפצות את הילדים שלהם בתקופה הקשה של הגירושים וגם לאחריה. בשל כך הם בוחרים באוכל רוויי סוכרים למשל מתוקים וממתקים כגורם מנחם וכמעין פיצוי.

 

מה גילו ממצאי המחקר על השפעת גירושים על משקל הילדים?

בכל שלב שבו אספו מהילדים נתונים, נרשמו הגובה והמשקל של הנבדקים על מנת שניתן יהיה לחשב את ה-BMI, המהווה מדד להשמנה. החוקרים גילו כי ילדים שהוריהם התגרשו, השמינו במידה משמעותית יותר בשנתיים הראשונות לאחר הגירושים, בהשוואה לילדים שהוריהם נשארו ביחד. ההבדל ברמת הסיכון בין ילדים להורים גרושים לבין ילדים להורים שנשארו ביחד, הופך למובהק מבחינה סטטיסטית, לאחר 36 חודשים מהפרידה.

לאור זאת, נראה כי ככול שחולף הזמן, ההשפעה של הגירושים הופכת לעוצמתית יותר. החוקרים מציינים כי ככול הנראה אם היו ממשיכים לעקוב אחרי הילדים בגילאים מתקדמים יותר, ניתן היה לראות שההשפעה השלילית של הגירושים על משקל הילדים, רק ממשיכה להתחזק עם הזמן. מחקר זה מיישר קו עם מחקרים נוספים שבהם נמצא כי גירושים של הורים משפיעים לרעה על היכולות הקוגניטיביות של הילדים, על הישגיהם בלימודים ועל מצבם הנפשי והרגשי.

 

כיצד ממשיכים מכאן?

החוקרים מדגישים כי הואיל והסיכוי של ילד להורים גרושים לסבול מהשמנה גבוה יותר בהשוואה לילד שהוריו לא התגרשו, הרי שיש לזהות את הילדים שנמצאים בסיכון ולדאוג לתכנית התערבות סמוך ככול האפשר לפרידה. לפי החוקרים, התערבות מוקדמת עשויה למנוע את ההשמנה או לכל הפחות להפחית מעוצמת האפקט שיש לגירושים על משקל הילדים.

בראיון שנתן עם פרסום ממצאי המחקר, הדגיש אחד החוקרים כי ממצאי המחקר מצביעים על כך שלמשפחה ישנו תפקיד חשוב ביותר בשמירה על בריאות הילדים. אי לכך, ישנו צורך לקבוע מדיניות שתתמוך במשפחות המתמודדות עם גירושים, במטרה להפחית  לחץ וסטרס ואת הקשיים שעימם מתמודדים ילדים להורים גרושים. אם אתם הורים שעוברים הליך גירושין או גישור גירושין ולא יודעים כל כך מה לעשות אתר meetgarshim.co.il ריכז עבורכם את כל השאלות הכי רלוונטיות בנושאים אלו.

 

 

Exit mobile version