הקשר בין בלוטת התריס להשמנת יתר

בלוטת התריס והשמנת יתרבלוטת התריס שייכת למערכת האנדוקרינית-ההורמונלית הכוללת את הלבלב, האשכים והשחלות, בלוטת יותרת המוח, ואחראית להפרשת הורמונלית דוגמת הורמוני גדילה, אינסולין, א סטרוגן או טסטוסטרון. הורמונים אלה אחראים תהליכים שונים בגוף כגון גדילה, חילוף חומרים, התפתחות ורבייה.

בלוטת התריס היא איבר דמוי פרפר, וממוקמת אצל גברים בצוואר תחת הגרוגרת. הבלוטה מורכבת מהורמונים T3 ו-T4 האחראים על תהליך חילוף החומרים התאיים בגוף. מחסור באחד ההורמונים או ליקוי בתפקודם פוגע בחילוף החומרים. גורמים לליקוי בהורמונים ושיטות התמודדות – גורמים העלולים לגרום לבעיה זו הם ירידה בתפקוד המערכת החיסונית ופגיעה בבלוטת התריס.

טיפולים בבלוטת התריס מבוצעים במקרים של סרטן בבלטת התריס, הצורך בהגדלת הבלוטה או במקרי מחסור ביוד המונע ייצור תקין ועצמאי של הורמונים על ידי הגוף.

תסמיני בעיות בתפקוד בלוטת התריס

מחסור או העדר הורמונים המיוצרים בבלוטת התריס משפיע על כל תאי הגוף וכן על תפקודים שונים שלו וגורם בין היתר להופעת תסמינים המובילים להשמנת יתר:

  • תחושת עייפות ונמנום המגבירים את הצורך באכילה
  • מצבי רוח כדיכאון ועצבנות המשפיעים על הרגלי האכילה
  • שינויים בלחץ הדם
  • עלייה ברמת הכולסטרול
  • עצירות
  • שיבושים במחזור החודשי
  • נפיחות ברגליים

מדענים מצאו שהקשר בין מחלות בבלוטת התריס להשמנת יתר, נובע ממסת גוף הנמדדת במדד BMI גבוה באופן חריג, במקביל לעלייה בהורמוני בלוטת התריס. בקרב חולים הסובלים מהשמנת יתר נמצא שתת פעילות בבלוטת התריס אובחנה בקשר הדוק לרמות מסה גבוהות וגדילה חריגה בהיקף הצוואר.

מקרים של השמנת יתר בקרב אנשים אשר שומרים על תזונה נכונה ופעילות גופנית עשויים להצביע על בעיה בבלוטת התריס ומחוסר איזון הורמונלי.

הקשר בין בלוטת התריס והשמנה

ההורמונים המופרשים על ידי בלוטת התריס אחראים על חילוף החומרים הבסיסי בגוף ובכך הם בעלי השפעה ושליטה על האנרגיה הנדרשת תחזוקת הגוף במצבים של מנוחה, הפעלת שרירי הנשימה, זרימת הדם, פעילות הכבד והכליות ועוד.

ככל שתהליך חילוף החומרים בגוף מהיר יותר כך הוא צורך יותר אנרגיה. חילוף חומרים מוגבר גורם להוצאת אנרגיה רבה יותר והשמנה היא מצב בו הכנסת האנרגיה גבוהה מהוצאתה.

חוסר איזון בייצור ההורמונים האחראים על התהליך עלול הוביל לחוסר איזון הורמונלי ופגיעה בתהליך חילוף החומרים התקין, מה שגורם להשמנה.

דרכי טיפול

אבחון הבעיה וההבנה כי הגורם להשמנת היתר הוא בעיה בבלוטת התריס או במונח המקצועי תת פעילות של הבלוטה הוא השלב הראשון בשלבי הטיפול. במקרים אלה פעילות גופנית מוגברת או דיאטה כלשהי לא יסייעו לרדת במשקל ויש להחזיר את תפקוד הבלוטה למצב נורמלי.

כפתרון לבעיה מבוצע שימוש בהורמונים המבצעים את תפקיד בלוטת התריס במקומה, פתרון זה אינו מאזן את הבלוטה ולכן נחשב לפתרון חלקי בלבד, למרות שהאיזון המלאכותי מוביל לשיפור.

תזונה

מומלץ לאמץ מספר צעדים מסייעים ומונעים הכוללים הפחתה בצריכת סוכרים ועמילנים מזוקקים המכונים "קלוריות ריקות". על מנת להפחית את צריכת הקלוריות, יש להמעיט בצריכת מזון מהיר, משקאות ממותקים ואלכוהול, ולהגביר את צריכת הירקות והחלבונים.

החלבון יוצר תחושת שובע והירקות מספקים וויטמינים, מינרלים וחומרים חיוניים נוספים המשפרים את תפקוד מערכות הגוף ותורמים לאיזונו.

הומיאופתיה – טיפול הומאופתי מייצר תהליך טבעי של עידוד היכולת לייצור הורמונים על ידי הבלוטה באופן טבעי באמצעות חיזוק הגוף כולו. טיפול נכון ומקיף לבעיה יכלול המלצות תזונה לצד נטילת תרופות מתאימות המסייעות בתיקון רמת ההורמונים.