ניתוח טבעת

ניתוח טבעתבמקרה של עודף משקל, למרות ניסיון לביצוע דיאטות שונות, פעילות גופנית או שימוש בתרופות, אנשים רבים פונים לעזרה כירורגית. הסיכונים הקיימים בהשמנת יתר הם איכות חיים ירודה, הערכה עצמית נמוכה והשלכות בריאותיות משמעותיות (כמו מוות מוקדם, סוכרת, יתר לחץ דם, כאבי פרקים, אבנים בכיס המרה, וכו ').

קיצור קיבה לפרוסקופי הוא הליך פשוט ופחות פולשני המיועד לעזור למטפלים לרדת במשקל באופן משמעותי ולשפר את בריאותם.

ישנן מספר טבעות זמינות אשר שונות מבחינת עמידות ורמת שחיקה (הטבעת השבדית והטבעת של Bioenterics Lap הן השכיחות ביותר).

קיימים מספר הליכים כירורגיים שנועדו לטיפול בהשמנה, אולם הם כוללים חיתוך הקיבה או המעיים ולכן דורשים זמן אשפוז ממושך יותר, זמן החלמה ארוך יותר והקפדה חסרת פשרות על פעילות גופנית. מעבר לכך, הם עלולים לכלול תופעות לוואי וסיכונים רבים מדי, לרבות סיבוכים לטווח ארוך, ולכן פחות מומלצים.

מתי מתבצע וכיצד מתבצע הניתוח

הניתוח משמש לטיפול בהשמנת יתר חמורה, אשר קשורה ללחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, סוכרת מסוג 2, דום נשימה בשינה, ודלקת פרקים. הוא מומלץ לאנשים שניסו תכניות הרזיה אחרות ללא הצלחה לטווח ארוך. הניתוח יידרש באנשים עם מדד מסת גוף (BMI) גבוהה מ- 40. הניתוח יומלץ גם במקרה של BMI בין 35 ל 40 ומצב רפואי כגון דום נשימה בשינה, יתר לחץ דם, מחלות לב , או סוכרת מסוג 2.

מנגנון הפעולה של טבעת הקיבה עדיין לא ברור די צורכו, עם זאת ידוע כי המכשיר לא עובד רק על ידי הגבלת כמות המזון הנצרכת. על פי מחקר, עולה כי המזון הנבלע נדחק על ידי סוגרי הוושט. המתיחה של הטבעת והוושט מגרה את העצבים ונותן תחושה של מלאות ושובע. כדי להפוך את עבודת הטבעת לאופטימלית יש לאכול ארוחות קטנות במרווחי זמן קבועים, ללעוס ביסודיות ולאפשר 30 שניות בין בליעה לבליעה.

יתרונות וחסרונות

היתרון הגדול של הניתוח הוא שהטבעת נמצאת סביב החלק העליון של הקיבה ויוצרת כיס וירטואלי. הקוטר של טבעת הקיבה יכול להיות מותאם לדרישות הירידה במשקל האופטימליות. כמו כן, הבטן לא משתנה במהלך הניתוח כך שאפשר לחזור לאנטומיה הנורמלית בכל עת על ידי הסרת הטבעת.

חסרונות הניתוח הוא בכך שהטבעת מהווה שתל לטווח ארוך. לפעמים יש צורך בניתוח להחלפה, בעיקר בנשים אשר נכנסות להריון או בעת מחלה קשה, או כאשר נדרשת תזונה מקיפה יותר. כמו כן, יש להשתמש בזהירות בתרופות אנטי דלקתיות, כגון אספירין, מכיוון שהם עלולים לגרום לעלייה בסיכון שחיקת הטבעת.

תופעות לוואי וסיבוכים

ישנן מספר תופעות לוואי אשר עלולות להתרחש בעקבות הניתוח, כמו הקאות. חולים לעתים מקיאים או מרגישים כאב לאחר צריכת מזון, הנגרם מאכילת כמות גדולה מדי או בליעה ללא לעיסה מספקת. הקאות או רפלוקס עלולים להוות סימן אזהרה, מכיוון שבמקרים אלה יש לפעמים להפחית את כמות הנוזל בטבעת.

הקאות חוזרות ונשנות עלולות לגרום להתייבשות ויש לפנות למנתח באופן מיידי במידה ואין הפסקה במשך 48 שעות. חולים רבים מרגישים עצירות לאחר ניתוח, בעיקר בשל העובדה שצריכת מזון מופחתת מובילה לפחות צואה. רצוי במקרים אלה להשתמש בחומרים משלשלים נוזליים, כגון lactulose.

הפעולה הכירורגית עצמה עלולה להוביל לסיבוכים, אשר ברובם יהיו נדירים. סיבוכים אלה עלולים לכלול ניקוב או קריעת קיר הקיבה הגורם לדליפה וזיהום, קרע בטחול הגורם לדימום ודורש את הסרתו, ניקוב איברים אחרים עם המכשיר הלפרוסקופי כאשר הוא מוכנס לתוך הבטן, נזק לטבעת, תסחיף ריאתי, דלקת ריאות, חסימה, זיהום של הטבעת המחייב את הסרתה ודימום.