חוסר שינה והשמנה

חוסר שינה והשמנהחוסר שינה והשמנה קשורים ביניהם בקשר הדוק. אם עד לא מזמן חשבו ששינה מועטה בלילה גורמת לירידה במשקל היום חושבים אחרת.

חוסר שינה הוא אחת הסיבות דווקא לעלייה במשקל הגוף כיוון שהוא גורם לתחושת רעב מוגברת ולירידה בחילוף החומרים הבסיסי בגוף, וכך הגוף זקוק לצריכת רקמות שומן בצורה מוגברת יותר מאשר בדרך כלל, דבר אשר גורם לעלייה במשקל הגוף.

מן הדברים האלה עולה כי אדם אשר ישן לפחות שבע שעות בלילה לא ירגיש במהלך היום תחושת רעב מוגברת והנטייה שלו לעלות במשקל תקטן (לפחות לא מהסיבה של מחסור בשינה). לא מדובר על לילה אחד או כמה לילות בודדים, אלא על תקופה ארוכה שבה יש הצטברות של שעות בהן האדם לא ישן – שעות של חוסר בשינה.

אם הגוף עייף מפני ששעות השינה היו מועטות אזי קצב חילוף החומרים בגוף מואט וגם הפעילות הגופנית יורדת. במקרה כזה הגוף זקוק לאנרגיות רבות כדי להתקיים והאדם יוצא לחפש מקורות אנרגיה לא פיזיולוגיים להם דואג הגוף. מקורות האנרגיה החדשים הם האוכל, וככל שהגוף מאבד יותר אנרגיות כך הוא זקוק ליותר מזון ואז חלה עליה במשקל אשר גורמת למצב של השמנה.

השפעת השינה על המשקל

כאמור בתחילת המאמר, חוסר בשעות שינה פוגע בחילוף החומרים הבסיסי בגוף, מגביר את תחושת הרעב ומוריד את הרמה של הפעילות הגופנית במהלך היום בגלל שאנחנו עייפים. בעקבות כך הגוף אינו מצליח לשרוף את כל הקלוריות שנכנסות אליו דרך המזון ולכן ישנה עלייה במשקל הגוף ונוצרת השמנה. זהו הקשר הפשוט בין חוסר שעות שינה לבין השמנה. קשר מורכב יותר מערב בתוכו את ההורמונים לפטין וגרלין אשר משפיעים בצורה הפוכה לחלוטין על חילוף החומרים בגוף ועל התיאבון.

הורמון הלפטין הוא הורמון אשר מפחית את תחושת התיאבון. הוא מיוצר בתוך תאי השומן והוא מתווך במרכז הרעב והשובע שבמוחנו. הרמה בדם של הורמון הלפטין מעידה על מאגרי השומן שישנם בגוף. השינה גורמת להעלאה של רמות הורמון הלפטין בדם, ולכן חוסר שינה מקטין את הרמה שלו בכ-15% עד 20%. הקטנת הרמה של הלפטין גורמת להגברת התיאבון, מה שמוביל להשמנה.

מנגד עומד הורמון הגרלין שהוא דווקא מגביר את התיאבון. הורמון זה מיוצר בקיבה והרמה שלו בדם עולה לפני האכילה ויורדת לאחריה. בזמן שהגוף נמצא בשינה, הרמה של הורמון הגרלין עולה. חוסר שעות שינה בלילה יכול לגרום להורמון הגרלין לעלות בשיעור של בין 15% ל-20% וכך להגביר את תחושת התיאבון.

כמה שעות עליי לישון?

כדי לא להגיע למצב של השמנה בגלל מחסור בשעות שינה כדאי שנדע כמה שעות שינה מומלצות לנו לישון בלילה אחד (כמובן שעלינו לשמור את טווח השעות האלה בכל יום).

מספר שעות השינה אינו קבוע ואחיד לכולם. תינוקות רכים זקוקים ל-14 שעות שינה בלילה (כמובן שהם זקוקים לשעות שינה נוספות במהלך היום), ילדים בסביבות גיל 6-5 זקוקים ל-12 שעות שינה בלילה ואנשים מבוגרים זקוקים ל-9-7 שעות שינה בלילה. ניתן למצוא הבדלים במספר שעות השינה גם בין המינים: גברים זקוקים לפחות שעות שינה מאשר הנשים.

מהי שינה טובה?

שינה טובה ואיכותית בלילות מבטיחה לנו גוף בריא וחזק. אם אדם נמנע מלישון בלילה, הבריאות הכללית שלו תיפגע בצורה משמעותית וגם הפעילות המוחית (הוכח בניסויים שנערכו בנושא על אנשים ועל בעלי חיים). ישנם מצבים בריאותיים שגורמים למחסור בשעות שינה ואז ניתן לקבל טיפולים כדי להתגבר על הבעיה.

פעילות גופנית והשפעתה על איכות השינה>>>

 

אולי יעניין אותך גם:

Fat But Fit: האם אנשים שמנמנים יכולים להיות בריאים? מחקרים בדקו