בחירת קבוצת תמיכה להרזיה ולדיאטה

בחירת קבוצת תמיכה להרזיה ולדיאטהאנשים רבים מתמודדים עם תהליך הרזיה, ומקדישים את הזמן הדרוש להגיע למפגשי קבוצת תמיכה להרזיה, על מנת להישקל, לשמוע הרצאות, לשוחח, להחליף חוויות ובעיקר ללמוד מניסיונם של אחרים. יש להבין את מרכיבי קבוצות התמיכה השונות, ההבדלים ביניהם, והדרך הנכונה לבחור את הקבוצה המתאימה.

יותר מתמיד, אנשים מודעים היום יותר לבעיות שמירה על המשקל. תכניות ריאליטי שונות עוסקות בנושא, יצרני תרופות מוציאים תרופות "קסם" חדשות המיועדות להרזיה, אביזרים נלווים, ובעיקר, מוצרי מזון ומשקאות דיאטטיים. בישראל ניתן למצוא היום מגוון נרחב של קבוצות תמיכה להרזייה, ועל פי המחקרים, מדובר בשיעורי הצלחה מרשימים.

קבוצות הרזיה נפוצות

שומרי משקל קבוצת תמיכה זו היא זכיין ישראלי של חברת ההרזיה הבינלאומית הגדולה בעולם. הסניף הישראלי מפעיל קרוב ל300 קבוצות תמיכה, גם במקומות עבודה. ייחוד השיטה הוא הנקודות הגמישות, כשכל רכיב תזונה נושא ערכי נקודות לחישוב. מחיר השתתפות בקבוצת התמיכה מתבצע על פי בחירה במסלולים השונים, ובעת ההגעה למשקל התקין, עובר המשתתף לתקופת "שביל הזהב" הכוללת שישה מפגשים. בתקופת השמירה על המשקל נהנה המשתתף ממסלול "חברות כבוד" לכל החיים, בתנאי של שמירה על המשקל הרצוי לטווח הארוך, והשתתפות בקבוצת התמיכה אחת לחודש.

חלי ממן – חלי גרופ קבוצת תמיכה לאכילה נכונה, המתקיימת במפגשים שבועיים במקומות שונים ברחבי הארץ בני שעה וחצי. השיטה בנויה לפי תפריטים מסוגים שונים (לפי קלוריות, התאמה לבעיות בריאותיות ועוד) הכוללים את רכיבי התזונה החשובים לגוף והמסייעים להורדה במשקל. הקבוצה מספקת תמיכה הדדית, הקשבה, הקניית הרגלי אכילה נכונים, העשרת הידע האישי על תזונה בריאה ועוד.

קבוצת תמיכה בשיטת אולגה רז המפגשים מתקיימים שלוש פעמים בשבוע בתל אביב, וכל קבוצה מונה עשרים משתתפים. אולגה רז דוגלת בשיטת אכילת פחמימות בכמות גדולה מהמקובל, ללא ספירת קלוריות. הקבוצה מספקת תמיכה בלימוד אכילה נכונה, לימוד הרזייה, שמירה על משקל תקין ושינוי בהרגלי החיים.

קבוצת תמיכה לאכלנים כפייתיים מסגרת זו מתקיימת ברחבי הארץ במפגשים שבועיים, תוך שמירת אנונימיות חברי הקבוצה. כל מצטרף מקבל מאמן המלווה אותו באופן אישי בתהליך. המפגשים מתקיימים אחת לחודש וכוללים בין חמש למאה איש בכל קבוצה, אחת לשבוע, במשך שעה וחצי כל מפגש. במסגרת הקבוצה מקבלים המשתתפים חומר מקצועי, נשקלים, מקשיבים לסיפורים אישיים ומקבלים את תמיכת חברי הקבוצה בתהליך האישי.

תכנית דרך המלך במסגרת בית החולים מאיר בכפר סבא. קבוצת תמיכה זו מפעילה שלושים חוגים המתקיימים בצפון תל אביב ובבית החולים מאיר בכפר סבא. כל קבוצה מכילה 15 משתתפים ומעלה. השיטה דוגלת באכילת שלוש ארוחות דלות פחמימות במהלך היום, וארוחה גדולה בערב הנקראת "דרך האושר" וכוללת שוקולד, פחמימות, פסטות, גלידה ועוגות. התזונה מותאמת באופן אישי לכל משתתף. כל מפגש הוא בן שעה ורבע.

דיאטה קלאב תכנית זו מפעילה כמאה קבוצות תמיכה בכל הארץ ומיועדת גם לבני נוער. ייחוד השיטה הוא איזון משקל הגוף, ללא ספירת קלוריות. חברי הקבוצה לומדים לסגל התנהגויות חדשות הקשורות לאכילה, ושינוי דפוסי חשיבה. כל קבוצה מונה עשרים איש, וכוללת שיחות, שיתוף חוויות ותמיכה ברגעי משבר. משתתף שהגיע למשקלו הרצוי לאחר חצי שנה, ועדיין שומר עליו לטווח הארוך, רשאי להגיע ללא עלות לכל המפגשים, על מנת להוות דוגמה.

קבוצת תמיכה במסגרת שירותי בריאות כללית – תכנית זו מפעילה מאות קבוצות ברחבי הארץ, כשכל קבוצה מונה 15 משתתפים. התהליך מתמקד בשינוי הרגלי האכילה, במפגשים שבועיים בני שעה וחצי.

קבוצת תמיכה בשיטת מירי בלקין התכנית פועלת בקבוצות ברמת גן, תל אביב ופתח תקווה. ייחוד השיטה הוא ההתמדה. התכנית מבוססת על ספירת קלוריות, ואחת לחודש מוחלפת התכנית. הקבוצות מונות חמישים עד מאה ויותר משתתפים.

שיקולי הבחירה בתכנית מותאמת אישית

לפני ההגעה לקבוצת תמיכה, יש להבין מספר כללים חשובים, שיקלו את ההשתתפות בקבוצה ויהפכו את ההשתתפות ליעילה ותורמת יותר.

לא להאמין לפרסומי שווא – יש לסנן תחילה את גורמי הסיכון, ולא להצטרף לקבוצות תמיכה המציעות תכשירים שאינם מוכרים, תרופות שאינן בפיקוח, ושיטות "כסאח" להרזייה מהירה. שיטות אלו טומנות בחובן סיכונים משמעותיים, והמשקל שיורד, שב עד מהרה, עם קילוגרמים עודפים.

לא קיימות נוסחאות פלא – הרזייה אינה מתרחשת כבמטה קסמים, ואם מנחי קבוצה מסויים מוכרים הבטחות שווא להרזייה נטולת מאמצים, מדובר בשקרים, פשוטו כמשמעו.

התאמה אישית – מומלץ לנסות השתתפות בקבוצת תמיכה במשך חודש, לפני קבלת החלטה סופית לגבי יתרונותיה או חסרונותיה. יש לבדוק מראש את אפשרויות ביטול דמי ההשתתפות.

שינוי דפוסי התנהגות – הרזייה מוצלחת אינה מתבצעת בן לילה. גם השתפות בקבוצת התמיכה הטובה ביותר, עם המנחה המקצועי ביותר, עלולה להיות כרוכה במשברים. לכן חשוב להבין כי ההתמדה כרוכה בביצוע שינויים בדפוסי החשיבה, ההתנהגות ואורח החיים.

פעילות גופנית – כל תהליך הרזייה נכון מורכב משילוב של תזונה נכונה עם פעילות גופנית, לא משנה מאיזה סוג.