אילו בעיות הורמונליות גורמות להשמנת יתר?

hormonsהורמונים הם מתווכים כימיים המווסתים תהליכים בגוף, ונחשבים כאחד הגורמים להשמנת יתר.

ההורמונים לפטין ואינסולין, הורמוני מין וגדילה, משפיעים על התיאבון, הקצב בו הגוף שורף אנרגיה, והפצת שומן בגוף.

בקרב אנשים שמנים, רמות משובשות של הורמונים אלו מעודדות חילוף חומרים משובש, מה שמוביל להתקפי זלילה, ומכאן הדרך להצטברות שומן בגוף קצרה.

מערכת בלוטות, הנקראת המערכת האנדוקרינית, מפרישה הורמונים למחזור הדם. מערכת זו עובדת עם מערכת העצבים ומערכת החיסון על מנת לסייע לגוף להתמודד עם מצבים ולחצים שונים. עודפים או חוסרים בהורמונים עשויים להוביל להשמנה, ומצד שני, השמנת יתר עשויה להוביל לשינויי הורמונים.

השמנת יתר ולפטין

ההורמון לפטין מיוצר על ידי תאי שומן ומופרש למחזור הדם. לפטין מפחית תיאבון באמצעות פעולה על מרכזים פרטניים במוח המפחיתים את הדחף לאכול. הורמון זה שולט אף באופן בו הגוף מנהל את מצבורי השומן.

היות ולפטין מיוצר על ידי שומן, אנשים הסובלים מהשמנת יתר חווים רמות גבוהות יותר של הורמון זה, בהשוואה לאנשים בעלי משקל תקין. יחד עם זאת, למרות שזהו הורמון מפחית תיאבון, אנשים עם רמות גבוהות שלו, הסובלים מהשמנת יתר, אינם רגישים להשפעותיו, וכתוצאה מכך נוטים שלא לחוש מלאים במהלך הארוחה ולאחריה.

השמנת יתר ואינסולין

זהו הורמון המיוצר על ידי הלבלב, וחשוב לוויסות פחמימות בחילוף החומרים של השומן. אינסולין מגרה סוכר הנספג מהדם ברקמות כגון שרירים, כבד ושומן. זהו תהליך חשוב המוודא כי קיימת אנרגיה זמינה בגוף, הדרושה לתפקוד יומיומי ושמירת רמות תקינות של מחזורי גלוקוז.

אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר, אותות אינסולין אובדים לעתים, והרקמות אינן מסוגלות לשלוט ברמות הסוכר. מצב זה עלול להוביל להתפתחות סוכרת מסוג 2 ותסמונת מטבולית.

השפעת ההורמונים על השמנת יתר

חלוקת השומן בגוף משמעותית להתפתחות מצבים הקשורים להשמנה כגון מחלות לב, שבץ ומספר צורות של דלקת פרקים. שומן סביב הבטן הוא גורם סיכון גבוה למחלות, יותר משומן המאוחסן בבטן התחתונה, במותניים ובירכיים.

אסטרוגנים ואנדרוגנים מסייעים לאופן בו מתבצע פיזור השומן בגוף. אלו הם הורמוני מין המיוצרים על ידי השחלות אצל נשים לפני גיל המעבר, ואחראים על הביוץ בכל מחזור חודשי.

גברים ונשים לאחר גיל המעבר אינם מייצרים הורמוני מין רבים, ורוב ההורמונים שלהם מייצרים את שומן הגוף, אם כי בכמויות הרבה יותר נמוכות מכפי שהם מייצרים לפני גיל המעבר. אצל גברים צעירים, אנדרוגנים מיוצרים ברמות גבוהות באשכים, וכשגבר מתבגר, רמות אלו יורדות בהדרגה.

שינויי הורמונים בגילאים מבוגרים

שינויי הגיל ברמות הורמוני המין של גברים ונשים קשורים לשינויים בחלוקת השומן בגוף. בעוד שנשים בגיל הפוריות נוטות ל צבור שומן בגוף התחתון, גברים מבוגרים ונשים בגיל העמידה נוטים להגביר תאי אחסון השומן סביב הבטן.

נשים לאחר גיל המעבר, הנוטלות תוספי אסטרוגן, אינן צוברות שומן סביב הבטן. מחקרים בבעלי חיים הראו אף כי חוסר אסטרוגן מוביל לעלייה במשקל יתר.

השמנת יתר והורמוני גדילה – בלוטת יותרת המוח מייצרת הורמון גדילה, המשפיע על הגובה ומסייע לבניית עצמות ושרירים. הורמון זה משפיע אף על חילוף החומרים, וחוקרים גילו כי רמות הורמון גדילה נמוכות יותר אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר, בהשוואה לאנשים בעלי משקל תקין.

הורמונים והשמנת יתר כגורם סיכון למחלות – השמנת יתר נקשרת לסיכון מוגבר של מספר מחלות, כולל מחלות לב וכלי דם, שבץ, סוגי סרטן שונים, תוחלת חיים קצרה יותר ואיכות חיים נמוכה יותר. לדוגמא, ייצור מוגבר של אסטרוגנים בקרב נשים מבוגרות הסובלות מהשמנת יתר, קשור לעלייה בסיכון לסרטן השד.

השמנת יתר וגורמים דלקתיים – השמנה נקשרת גם לדלקת כרונית בדרגה נמוכה ברקמת שומן. אחסון מופרז של שומן גוף גורם לתגובות בתאי שומן, אשר מובילות לשחרור גורמים פרו דלקתיים מתאי השומן עצמם, ומתאי החיסון ברקמת השומן.

אנשים שמנים חווים רמות הורמונים המעודדים הצטברות שומן גוף

התנהגויות כגון אכילת יתר וחוסר הקפדה על פעילות גופנית קבועה, מתחילים, בטווח הארוך, את התהליכים המווסתים את התיאבון והפצת השומן בגוף, במצב שגורם, מבחינה פיזיולוגית, לסיכוי סביר יותר לעלייה במשקל.

הגוף מנסה תמיד לשמור על איזון, כך שהוא מתנגד לשיבושים לטווח הקצר כגון דיאטת כסאח. מחקרים שונים הראו שרמת הלפטין בדם של אדם לאחר דיאטה דלת קלוריות חמורה, עלולות להגביר את התיאבון ולהפחית את קצב חילוף החומרים.

מצב זה מסביר מדוע דיאטת בזק בדרך כלל גורמת לאדם להשיב את המשקל שאבד. טיפול לפטין מסייע לשמירת הירידה במשקל לטווח הארוך, אך קיים צורך במחקרים נוספים לפני שאפשרות טיפול זו תהפוך למציאות.

שינויי התנהגות חשובים לשמירת משקל תקין

קיימות ראיות מדעיות המצביעות על העובדה לפיה שינויי התנהגות לטווח הארוך, כגון אכילה בריאה ופעילות גופנית קבועה, מאמנים מחדש את הגוף להשיל שומן עודף ולשמור על משקל תקין.

מחקרים הראו אף כי ירידה במשקל כתוצאה מתזונה בריאה ופעילות גופנית או ניתוח בריאטרי, מובילים לעמידות משופרת לאינסולין, והפחתת דלקות הקשורות להורמונים והשמנה. ירידה במשקל קשורה גם להפחתה בסיכון לפתח מחלת לב, שבץ, סוכרת מסוג 2 וסוגי סרטן מסוימים.