מהו הקצב המומלץ לירידה במשקל?

מהו קצב הירידה במשקל המומלץ?אחת השאלות השכיחות ביותר הנשאלות כל אימת שנושא הירידה במשקל עולה לדיון היא: מהו קצב הירידה במשקל המומלץ? ובכן, לאור הידע המחקרי הרב שנצבר בנושא, נראה כי קצב הירידה במשקל המומלץ הוא כחצי קילו בשבוע לכל היותר. עם זאת, במידה ומדובר על אדם שסובל מעודף משקל משמעותי של יותר מעשרים ק"ג, נראה כי יש מקום לדבר אף על השלה של ק"ג אחד מדי שבוע.

כיצד מתרגמים את המשקל לקלוריות?

באופן ממוצע חסר של 7000 קלוריות מוביל לירידה של ק"ג אחד מהמשקל. לפיכך, נניח שהתצרוכת של האנרגטית של מאן דהו היא 2000 קלוריות ליממה, הרי שבמידה ויצרוך במשך עשרה ימים כ- 1300 קלוריות בלבד, ישיל ק"ג אחד ממשקלו. כבר כאן ניתן לראות מדוע מומלצת ירידה של חצי קילו לכל היותר מדי שבוע וזאת כיוון שמעבר לכך ניתן כבר להגיע לכדי הרעבה של ממש.

קצב של עד חצי קילו לשבוע מאפשר להגיע לשובע ולא להרגיש כי נמנע משהו מהמטופל. באופן כזה נמנעים מלהגיע למצבי מצוקה נפשיים שמסתיימים בעוגמת נפש, בנטייה לשבור את הכלים וכך למעשה מה שקורה זה שהדיאטות משמינות ולא בהכרח מסייעות להורדה במשקל. ככל שקצב הירידה יהיה מתון ועקבי יותר, כך הסיכוי שהירידה במשקל לא תיעצר ולא תופרע יהיה גבוה יותר.

הסכנה שבירידה מהירה מדי במשקל

מעבר לכך שירידה במשקל שמבוצעת באופן מהיר מדי יכולה להוביל למצבים של מצוקה נפשית ולרעב גדול, הרי שגם הגוף שלנו מגיב למצבים של חסר אנרגטי. כאשר הגוף שלנו מרגיש שאנחנו חוסכים ממנו קלוריות, הוא מבין שאנחנו נמצאים בסביבה דלה במזון וזאת כיוון שהגוף שלנו עדיין לא הסתגל לתרבות השפע שאנחנו חיים בה היום.

מבחינת מערכות הגוף הפיזיולוגיות שלנו אנחנו עדיין חיים בסביבה שבה המזון לא נמצא בשפע ולפיכך כשאנחנו מונעים מהגוף שלנו את הקלוריות שאנחנו רגילים לספק לו בשגרה הוא מגיב לכך בדרכים שונות.

כך למשל הגוף יכול לאגור שומנים ביתר, להאט את קצב המטבוליזם ולגרום לנו לשרוף פחות קלוריות במהלך הפעילות הגופנית או במהלך הפעילות הפיזיולוגית הבסיסית ביותר ועוד. עם זאת, הפחתה צנועה בצריכה הקלורית יכולה לעבור מתחת לרדאר של הגוף ולהוביל להרזיה איטית ומתונה אך אפקטיבית ביותר.

כיצד ניתן לרדת במשקל באופן יעיל יותר?

על מנת להבין כיצד ניתן לרדת במשקל באופן היעיל ביותר יש להכיר את המשוואה הבאה: סך כול האנרגיה הנכנסת לגוף מינוס סך כל האנרגיה שמשקיע הגוף שווה לסך כל האנרגיה שתישאר בגוף. לפיכך כאשר אנחנו צורכים יותר אנרגיה ממה שאנחנו מוציאים, אנחנו משמינים, כאשר אנחנו צורכים בדיוק את אותה כמות אנרגיה כמו שאנחנו מוציאים, אנחנו נשארים באותו המשקל ללא שינוי ואילו כאשר אנחנו צורכים פחות אנרגיה ממה שאנחנו מוציאים, אנחנו מרזים.

על המשוואה אנחנו יכולים להשפיע משני הכיוונים – גם בקלוריות הנכנסות וגם בקלוריות היוצאות. למעשה, הדרך האפקטיבית ביותר לרדת במשקל היא שילוב מנצח בין צריכה קלורית נמוכה יותר להוצאה אנרגטית גבוהה יותר. במילים אחרות, על מנת לרדת במשקל יש לא רק להמעיט באכילת מזונות עשירים באנרגיה, אלא גם להשקיע בביצוע פעילות גופנית מדי יום ביומו.

הקצב המתאים עבורכם באופן אישי

לסיכום, חשוב לכתוב כי קצב הירידה המומלץ הוא הקצב המתאים ביותר עבורכם באופן אישי. הקצב המתאים ביותר עבורכם הוא למעשה שילוב בין המשקל שלכם, הרגלי התזונה שלכם והשאיפות שלכם. על מנת לגלות מהו הקצב המתאים ביותר עבורכם באופן אישי מומלץ לגשת לטיפול אצל דיאטנית קלינית.