דיקור סיני להרזיה ולירידה במשקל

דיקור סיני להרזיה ולירידה במשקלהפחתה במשקל היא תחום טיפול הנמצא בקטגוריית "בקרת משקל", היות והמטרה האמיתית היא תחזוקת הירידה במשקל, מעבר לאובדן זמני של משקל. זוהי בעיה רבת פנים, ותכנית טיפול יעילה כוללת שיטות דיאטה, פעילות גופנית, הפחתת מתחים, ודיקור סיני. טיפולים אלו מסייעים לתפקוד תקין של מערכת העיכול, ומעניקים כלים מעשיים במאבק עם הירידה במשקל.

דיקור סיני

דיקור סיני זוהי גישת טיפול משולבת. לא מדובר בתרופת פלא לטיפול בשמירה על המשקל, אלא בשיטה יעילה להקלת יכולת השמירה על המשקל הבריא, כשהמטופל אינו מסוגל לשנות את אורח חייו.

מחטי הדיקור מוחדרות לנקודות פרטניות בגוף, ומשפיעות על שחרור אנדורפינים באוזן, שהם בעלי השפעה מרגיעה, המקלה את יכולת ההתמודדות עם מתחים, תסכול וחרדה העלולים לגרום לאכילת יתר של מזונות משמינים.

אנדורפינים משפיעים אף על מערכת העיכול והמערכת ההורמונאלית, כך שהדיקור מסייע באיזון מחדש של מערכות איברים הפועלות בעוצמה מוגברת או באיטיות. כלומר, הדיקור מטפל בחילוף החומרים ובכוח הרצון.

הטיפול בדיקור סיני מתחיל במפגש התייעצות במהלכו דנים המטפל והמטופל בדפוס המסוים של אכילת היתר, הרגלי האכילה השגרתיים, וקשיי עיכול, אם קיימים, לשם קביעת נקודות הדיקור הנכונות באופן אישי.

המטפל בדיקור בודק את הדופק של המטופל לקביעת המצב הכללי של האנרגיה בגוף, ומדידת בריאות אנרגיית הבטן, ובהמשך בוחן את הלשון על מנת לבדוק סדקים, קילוף או נפיחות באזור הבטן. ציפוי לבן או צהוב עבה על הלשון, מצביע על חום או קור בעייתיים בבטן ומעניק מספר רמזים לגבי השאלה מדוע המטופל עולה במשקל.

נקודות הדיקור

כשהמטפל חמוש במידע הדרוש לקביעת מהלך הטיפול, הוא מרכיב תכנית טיפול באמצעות שילוב נקודות אוזן וגוף. הרפואה הסינית פיתחה את מערכת דיקור האוזן לפני שנים רבות, כאחד האברים בגוף המכיל את כל הנקודות הנוגעות לאיברים הגדולים מחלקי הגוף.

נקודות הדיקור החיוניות לטיפולי הרזיה הן:

  • פה – לטיפול באכלן אימפולסיבי שמעשן הרבה ומדבר הרבה.
  • בטן – למטופל שאוכל גם לאחר שהוא מלא, ונוטה לנשנש כל הזמן.
  • ריאות – למכורים לאכילה, ולאנשים שאוהבים שוקולד וממתקים.
  • המערכת האנדוקרינית – להחזקת מים האחראים לחלק מהגורמים לעלייה במשקל.
  • יותרת הכליה והשחלות – כשהעלייה במשקל נובעת מתסמיני גיל המעבר או תסמיני תסמונת קדם וסתית (PMS).
  • טחול – לחוסר איזון בסוכר והפרעות הורמונאליות.
  • כליות – לחוסר איזון של מערכת העצבים והחזקת מים.
  • בלוטת התריס – לקצב איטי של חילוף חומרים.

המטפל בחור שתיים או יותר מנקודות דיקור אלו עבור כל טיפול, בהתאם למצב האישי ואישיות המטופל בכל הנוגע לאכילת יתר. בשלב הבא נבחרות גם נקודות הגוף. הוא עשוי להשתמש בגירוי חשמלי לדיקור הסיני, המופעל על חלק מנקודות דיקור אלו לשם הגדלת שחרור אנדורפינים ועוררות חילוף החומרים.

תכנית הטיפול

המחטים ניצבות בנקודות הדיקור הנבחרות למשך חצי שעה עד 45 דקות, בהתאם לכמות התמיכה הדרושה למטופל, ואז מוסרות. סוג זה של טיפול בדיקור מגרה את הנקודות האחראיות על הדחף לאכילה, גורם לשחרור מתון של אנדורפין, מרגיע את המטופל ומסייע לו להשיב את כוח הרצון שלו להתגבר על הפיתוי לאכילה.

יש צורך במספר טיפולי דיקור, בהתאם למטרות המטופל לירידה במשקל, ותקופת הזמן בה הוא מעוניין להשיל את המשקל העודף, כמו גם מחויבותו לשמירה על משקל בריא. אם אכילת היתר היא חמורה, יש לקבל טיפול מידי יום במשך חמשת הימים הראשונים, ולאחר מכן להפחית בהדרגה את תדירות המפגשים במשך שלושה שבועות.

מטופל המבקש להפחית בממוצע עשרה קילוגרמים, זקוק לשני טיפולים בשבוע עד שהוא מגיע למטרתו, ולאחר מכן עליו לקבל טיפול מאיץ אחת לשבועיים. לאחר מספר טיפולים מאיצים, המטפל והמטופל מחליטים יחד מתי לסיים את הטיפולים התכופים כשמומלץ להמשיך בטיפול ארבע פעמים בשנה, בתקופת חילופי העונות, במהלכן רמות האנרגיה אינן יציבות.

נקודות לחץ

שלוש נקודות לחץ על הגוף ניתנות לגירוי יומי במשך שתי דקות על כל נקודה, לשם שיפור הבריאות הכללית וסיוע לתפקוד מערכת העיכול. נקודות אלו כוללות את המעיים הגדולים, קרום הלב והקיבה. למרות שלא קיימת ערובה מדעית לכך שטיפולי דיקור יעילים לירידה במשקל, המוטיבציה העצמית של המטופל ומחויבותו לתהליך מובילים להשגת תוצאות יעילות בתוך פרק זמן סביר.

דיקור סיני ורפואה מזרחית הן אמנות ומדע הכרוכות בלמידה של שנים עד להשגת שליטה ומומחיות בהן. לכן יש לקבל את הטיפול ממטפל בדיקור בעל ניסיון בטיפול לירידה במשקל ושמירה על משקל בריא.