אורז לעומת אטריות אורז

אורז או אטריות אורז - מה יותר בריא?אדם המעוניין לשמור על משקל הגוף שלו – וכל אחד צריך לענות על ההגדרה הזו – חייב לשים לב ממה מורכב התפריט שלו. השאיפה היא למאכלים מזינים שיכללו את כל הרכיבים החיוניים לגוף ומנגד  לא יזיקו לו בדרכים שונות.

האורז חיוני לתזונה, אך אחת השאלות העיקריות הנוגעות אליו הוא משמעותו לבריאות. מאמר זה מתייחס לשתי שיטות עיקריות לאכילת אורז, בצורה הרגילה או כאטריות אורז, תוך ניסיון להכריע מה עדיף.

מאפייני ומרכיבי אורז

אורז נחשב לאחד הגידולים הנפוצים ביותר בעולם, כאשר רוב אוכלוסיית העולם משלבת אותו בצורה זו או אחרת בתפריט התזונתי. למרבה השמחה יש לאורז לא מעט מחלות בריאותיות. זה מתחיל מהעובדה שהוא כולל כמויות ראויות של ויטמינים ומינרלים, למשל ויטמין B, ויטמין D, סיבים, ברזל וכיוצא בזה.

כמו כן תמצאו באורז עמילן אשר הגוף אינו יכול לעכל אותו. בפועל חוסר העיכול הזה יכול דווקא לתרום לגוף, מכיוון שהעמילן מאיץ את גידולן של הבקטריות ה"טובות" בגוף. מצד שני, האורז אינו מכיל שומנים מזיקים לגוף וגם לא נתרן (מלח) או כולסטרול.

אורז: הקשר למחלות

במהלך השנים נערכו מחקרים רבים שמצאו את הקשר בין האורז לבין מצבים רפואיים ומחלות רבות, כשההנחה היא שצריכת אורז בכמות מוגברת יכולה למנוע אותם: בין היתר מדובר כאן על יתר לחץ דם, אלצהיימר או אפילו סוגים שונים של מחלת הסרטן (במקרה של אורז מלא בעיקר).

כמות הקלוריות באורז היא גבוהה ביחס למזונות מקבילים אחרים, אם כי עודף הסיבים באורז מביא לתחושת שובע בעקבותיה אנחנו צפויים לאכול פחות אורז. בשנים האחרונות פורסם שבאורז המלא יש לכאורה ארסן – רכיב רעיל עבור הגוף שלנו שעלול לפתח סרטן וגם מחלות אחרות – אבל הדעה הרווחת כיום בקהילה הרפואית היא שאין יותר מדי סיכונים ישירים.

אמצעי זהירות – למרות זאת אפשר להבין אנשים שמעדיפים לא לקחת סיכונים ולהשתמש באורז רק לאחר שהם מרתיחים ומסננים אותו. בנוסף לכך מומלץ לבשל את האורז עם כמות גדולה של מים (פי כמה יותר מכמות האורז בסיר), ולאחר מכן להוציא את המים העודפים.

על אטריות האורז

אטריות אורז מוכנות מקמח אורז ומים, כאשר מבחינת ההרכב התזונתי הוא נמוך יותר מאשר אורז בצורה ה"רגילה" שלו. יש כאן אמנם ויטמינים ומינרלים, יחד עם עמילן כמובן, אשר התוצאה הסופית נראית מלאה פחות מאשר אורז וגם חלק מהמאכלים האחרים שעשויים להישקל מול אטריות האורז בצלחת שלנו.

אטריות אורז אינן כוללות את הגלוטן, ולכן מתאימות כמו כפפה ליד לחולים במחלת הצליאק או לאנשים הרגישים לגלוטן. אטריות האורז נחשבות למשביעות ביחס לסוגים אחרים של אטריות, מה שמאפשר לשמור על רמות תקינות של אכילה. שימו לב שניתן למצוא אטריות אורז על בסיס סוגי אורז בריאים, שלוקחים את הבריאות מספר צעדים קדימה.

אז איך יודעים?

קשה לספק תשובה חד משמעית לשאלה שבכותרת המאמר, מכיוון שאי אפשר להתבונן על האורז ואטריות האורז בלי לשים לב לתמונה המלאה. חשוב לראות איך בדיוק מטגנים את האורז, כי כל היתרונות הבריאותיים יתבטלו להם כאשר הוא "ישחה" לו בשמן. גם התוספות שמשלבים עם האורז או האטריות משפיעות על התוצאה הכוללת.

בכל מקרה, המפתח לתזונה נכונה בכל אחד מהמקרים הוא מידתיות. האורז על צורותיו נחשב לבריא יחסית, ורצוי להקפיד על כמויות תקינות.