דיאטה נטולת גלוטן קשורה בסיכון למחלות לב

הקשר בין תזונה ללא גלוטן לבין מחלות לבלא מעט אנשים נאלצים, עקב צליאק וצרות אחרות, לאכול מאכלים שאינם כוללים גלוטן. הם צריכים להיות עם האצבע על הדופק ולשים לב לכל פריט מזון שהם מכניסים לגופם.

התקווה היא שהימנעות מגלוטן תאפשר לגוף להישמר בריא. הבעיה, כפי שנמצאה במחקר שפורסם לאחרונה, היא שלהוצאת הגלוטן מן התפריט התזונתי עלולות להיות השפעות שליליות ולא נעימות על הגוף – כולל הגדלת הסיכויים למחלות לב.

ממצאי המחקר: יכול להיות קשר

המחקר המדובר פורסם בתחילת שנת 2017 בכתב העת Epidemioiligy, וממצאיו עוררו עניין רב בקרב הקהילה הרפואית אבל גם אנשים פרטיים הסובלים מהבעיות המדוברות. המחקר הראה כי עם כל היתרונות של דיאטה שמוציאה את הגלוטן מהתמונה, אנשים הלוקחים בה חלק נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה מעט להיחשפות מוגברת לחומרים מזיקים דוגמת כספית או ארסן.

בין ההשלכות השליליות של החשיפה הזו ניתן למנות, ניחשתם נכון, הגדלת הסיכונים למחלות בלב ובכלי הדם, לצד בעיות נוירולוגיות או אפילו סרטן. קצרה היריעה מלפרט כאן באריכות על הנסיבות המביאות להגדלת הסיכון הזה, כאשר ברמה הכללית אפשר לטעון שהמקור הוא הספיגה המוגברת של המתכות הרעילות, הדשנים והמים על ידי האורז.

בדיקת הקשר בין תזונה ללא גלוטן לבין מחלות לב

במהלך המחקר, בדקו החוקרים בשנים 2009-2014 כ-7,500 משתתפים. הם גילו שאצל אנשים אשר צרכו דיאטה נטולת גלוטן נמצאו רמות גבוהות בצורה משמעותית של כספית ושל ארסן בהשוואה ליתר הנדבקים. במקרה של רמות הארסן הפער היה כחמישים אחוזים, בעוד שמבחינת הכספית אף גבוה יותר כשבעים אחוזים.

לא ברור עד כמה הנתונים האלה מבטאים את הסבירות למחלות לב, היות וחשוב להבין מה בדיוק עומד בבסיס הקשר בין החומרים המזיקים האלה לבין המחלות.

הפאניקה עדיין לא במקום

התוצאות של המחקר הנוכחי יכולות להיות משמעותיות מבחינתם של אינספור אנשים ברחבי העולם המקפידים על דיאטת נטולת גלוטן. הממצאים שלו עשויים במידה מסוימת להיות רעידת אדמה של ממש בקהילה הרפואית. עם זאת, חייבים בשלב הזה לסייג את הממצאים ולטעון כי יש ללמוד עוד הרבה על הקשר הקיים בין הדיאטה נטולת הגלוטן לבין                   מחלות הלב, וגם בין חשיפה לכספית ולארסן לבין הגדלת הסיכוי למחלות לב.

התוצאות הן ראשוניות, כך שדרושים מחקרים נוספים (שייתכן מאד שיתבצעו בשנים הקרובות). כמו כן, ייתכן מאד שיש הרבה מאד משתנים מתערבים הנכנסים לתוך המשוואה ומשפיעים עליה, כך שגם אם הקשר נמצא – לא בטוח שהוא באמת ישיר או חד משמעי.

עד להבנה מלאה של השלכות נתונים אלו, מומלץ שהאנשים שהתחילו בדיאטה נטולת גלוטן יהיו עם האצבע על הדופק. זוהי המלצה מועילה עבור כל אדם לבצע מדי פעם בדיקות תקופתיות המודדות את מצב הלב וגם מדדים אחרים, כאשר במקרה של אוכלוסיות סיכון דוגמת אלה יכול להיות שהבקרה צריכה להיות מקיפה אפילו יותר.

המלצות נוספות לתזונה ללא גלוטן

המלצה מועילה אחרת עבור אלה הצורכים מוצרים המוכנים על בסיס קמח אורז היא לבחון מהן כמויות הארסן והכספית שעשויות להימצא בו. זו בעיה מכיוון שהמידע הזה לא תמיד זמין וברור, אבל כן מומלץ לנסות ולברר דרך מומחי תזונה או מקורות יודעי דבר אחרים.

בדרך כלל כמויות הארסן של אורז מלא תהיינה גבוהות ביחס לאורז בסמטי או לבן, גם אם מנגד ברור שלאורז המלא יש לא מעט מעלות בריאותיות שאנחנו לא יכולים להוציא מחוץ לתמונה. המלצה אחרת היא לבשל את האורז עם הרבה מאד מים ולסנן אותם לאחר מכן, במטרה לנסות ולהפחית את כמויות החומרים המזיקים בו.