הקשר בין חרדה להשמנת יתר

הקשר בין חרדה להשמנת יתרקיימות עדויות מדעיות רבות לפיהן השמנת יתר עשויה לתרום לחרדה. עודף משקל פוגע בהערכה העצמית, משבש את תפקוד ההורמונים ותורם לתהליכים פיזיים ונפשיים אחרים המייצרים חרדה.

השמנת יתר אינה מהווה גורם ישיר לחרדה, אך עשויה לתרום להתפתחותה.

גורמים והשפעות

חשוב לזכור שכמעט בלתי אפשרי להבחין בין השמנת יתר הנגרמת כתוצאה מחרדה, היות ואלו הם שני מצבים שונים, שלכל אחד מהם קיימים גורמים רבים.

לכן גם אם החרדה תורמת לעלייה במשקל, היא אינה מהווה את הגורם העיקרי, והטיפול בשני המצבים מתבצע בנפרד. מומלץ ביותר להקפיד על דיאטה ופעילות גופנית על מנת להילחם במשקל העודף.

גורמים אפשריים להשמנת יתר

מעניין לציין שחרדה עשויה להגביר מעט את קצב חילוף החומרים ובכך להוביל לעלייה במשקל. חרדה מציבה את כל הגוף במצב של 'הילחם או ברח'. תיאורטית, מצב זה מגביר את החרדה והגוף משתמש במצבורי האנרגיה שלו, כך שנוצרת השמנת יתר.

כמובן שחרדה אינה מסייעת לאנשים לרדת במשקל, אחרת כל אדם שסובל מחרדה קיצונית היה מפחית את משקלו בקצב מהיר. משכך, הסיבות לחרדה העשויה לתרום למשקל עודף, כוללות:

קורטיזול – אנשים הסובלים מחרדה משחררים כמות ניכרת של הורמון הלחץ קורטיזול, שגורם לאחסון שומן בבטן, מה שמוביל לעלייה במשקל. בעיתות מתח, מתרחש עודף משקל.

שינויים במערכת העיכול – חרדה משפיעה באופן משמעותי על תפקוד העיכול. היא מאטה או משנה את הדרך שבה הגוף מעכל מזון. עיכול איטי זה תורם אף לעלייה במשקל, במיוחד כשהשיבושים במערכת העיכול מתרחשים לטווח הארוך.

העדר פעילות גופנית – חרדה גורמת לעייפות וחוסר אנרגיה כללי. הגוף שורף קלוריות באמצעות תנועה, ובמצב של חוסר תנועה, לא ניתן לשרוף קלוריות רבות. עלייה במשקל נובעת כמעט לחלוטין בשל ההפחתה בשריפת הקלוריות.

תרופות לחרדה – תורמות לעלייה במשקל. קסנקס, למשל, נקשרה בעבר לעלייה במשקל, ותרופות נוגדות דיכאון שגורמות לעייפות, עשויות לתרום אף להפחתת הפעילות.

אכילה עודפת כשיטת התמודדות – אנשים רבים מתמודדים עם חרדה באמצעות אכילה. הסיבה לכך היא כי אכילה עשויה לשחרר נוירוטרנסמיטורים אשר אחראים על השגת "תחושה חיובית" בקרב חלק מהאנשים, וכך הם מתייחסים לאכילה ככלי התמודדות עם חרדה. המשוואה היא פשוטה: ככל שאוכלים יותר, כך עולים יותר במשקל, וכך נגרמת השמנת יתר.

חרדה והשמנת יתר: התפתחות נפרדת או כתוצאה מגורמים זהים

העדר פעילות גופנית מתחיל לגרום לעלייה משמעותית בתסמיני חרדה ולעלייה בהשמנת יתר, כתוצאה מתזונה לקויה. מצבים אלו עשויים לתרום לשני המצבים במקביל. בנוסף, קיימת סוגיית הביטחון העצמי וההערכה העצמית. למרבה הצער, אנשים רבים הנאבקים עם השמנת יתר, מפתחים בסופו של דבר חרדה, פשוט מפני שהם מודאגים יתר על המידה לגבי בריאותם והמראה שלהם.

גם חילוף החומרים מתחיל להאט במצב זה כתוצאה מהפרעות חרדה, כגון הפרעת פאניקה, המגבירות את הסיכוי לפתח השמנת יתר. כל המצבים האלו קשורים, בשילוב עם גורמים אחרים, עם השמנת יתר וחרדה, מה שמקשה יותר מאי פעם להבין את הסיבה והתוצאה.

טיפול בהשמנת יתר וחרדה

החדשות הטובות הן שהשמנת יתר עדיין מטופלת באותן שיטות, ללא קשר אם היא נגרמת כתוצאה מחרדה או פשוט כתוצאה מאכילת יתר. יחד עם זאת, יש לוודא הבנה מקיפה של הגורמים והטיפולים בהשמנת יתר. קיימים מעט מאוד "סודות" לירידה במשקל. כל בעיות המשקל קשורות למספר הקלוריות הנצרכות ומספר הקלוריות הנשרפות במהלך היום. המטרה היא להפחית את צריכת הקלוריות ולהגביר את התפוקה הקלורית, אך מעבר לכך, ניתן לנקוט בצעדים רבים אחרים.

קיימות מספר שיטות לאכילה בריאה ושיפור תפקוד חילוף החומרים, כגון אכילה במינונים קטנים יותר במהלך היום, והקפדה על פעילות גופנית קבועה. מעבר לכך, לא קיימים "קסמים" לירידה במשקל. גם אכילה בריאה יותר מובילה לירידה במשקל, ולשיפור הבריאות, כך שגם תסמיני החרדה מופחתים.

 

ראו גם:

גירושים גורמים להשמנה של ילדים