איך מתמודדים עם תחושת רעב תמידית?

תחושת רעב תמידיתמנגנון הרעב והשובע טבוע בכל אחד ואחת ומאתנו החל מהרגע בו אנחנו נושמים את הנשימה הראשונה לאחר צאתנו לאוויר העולם. עם זאת, מנגנון טבעי ומולד זה מתנוון לאורך השנים, שכן האכילה של האדם המודרני מושפעת מגורמים רבים הקשורים לעולם הרגשי והנפשי.

כל אחד ואחת מאתנו פונים במקרים מסוימים לאוכל כאל מקור לנחמה או כמזור לבעיות רגשיות מסוימות ולתסכולים. עם זאת, במקרים מסוימים התנהגות האכילה המונעת מן הרגש עלולה להפוך לקבועה ולפתולוגית ובמצבים האלו האכילה עלולה להפוך אף למסוכנת.

ניסיון למלא את החלל

הטשטוש בין התפקיד המקורי של האוכל לבין התפקיד הרגשי שלו בא לידי ביטוי בכך שהאוכל שממלא את הבטן, יכול להפוך לאמצעי למילוי החלל הרגשי. כך למשל האוכל יכול להוות ניסיון עקר לפתרון של תחושת ריקנות וכאמצעי לטיפול בבעיות רגשיות.

מאחר ומדובר על ניסיון עקר ועל דרך לא יעילה, עלול להיווצר מצב של תחושת רעב תמידית. כמובן שהבטן לא באמת רעבה, אך הרעב הנפשי עובר המרה בלתי מודעת לרעב פיזיולוגי ועל מנת לטפל ברעב הפיזיולוגי האדם נוטה לאכול כמויות מזון גדולות יותר.

במצבים פתולוגיים הרעב מורגש בכל עת ואינו יודע שובע. מאחר והקיבה שלנו היא איבר גמיש מאוד, במהלך השנים היא יכולה להתרחב ולהכיל כמויות מזון הולכות וגדלות. הרעב המתמיד מוביל לאכילה מופרזת ללא הפסקה והחלל הפנימי הרגשי שאינו בא על סיפוקו מיתרגם לאכילה ללא הפסקה שאינה פותרת דבר.

להפריד בין הצורך הנפשי לצורך הפיזיולוגי

למעט מצבים שבהם תחושת הרעב מתעוררת על רקע פיזיולוגי, ברוב המקרים מדובר על התנהגות אכילה שנקראת אכילה רגשית. המשמעות היא שהאכילה מתבצעת לא כדי למלא את הצרכים הפיזיולוגיים של הגוף, אלא כדי למלא את הצרכים של הנפש. על מנת לטפל בבעיה שכיחה זו יש בראש ובראשונה לגשת לטיפול רגשי שמטרתו להפריד בין הצרכים של המערכות השונות.

כמובן שעל מנת לטפל בבעיה יש לפני הכול להעלות אותה למודעות והתהליך של העלאת הבעיה למודעות יכול להיות ארוך מאוד ולהצריך משאבים נפשיים אדירים.

מה ניתן לעשות תוך כדי הטיפול בבעיה?

מאחר ומדובר על תהליך שאורך לא מעט זמן, חשוב לטפל בתסמיני הבעיה במקביל לפנייה לשורש הבעיה. כך למשל במידה ותחושת הרעב התמידית מובילה לאכילה בלתי פוסקת, הרי שמומלץ למלא את הבית בחטיפים בריאים כמו למשל ירקות או פירות וכן להצטייד מראש לפני היציאה ליום העבודה בגזרים, תפוחים ותמרים במקום בקרקרים וכריכים.

הירקות מכילים נוזלים רבים וסיבים תזונתיים רבים ויכולים לסייע להגעה מהירה לתחושת שובע. כמו כן, הירקות מכילים כמות נמוכה מאוד של קלוריות ושל שומן ולכן אינם מגדילים את הסיכון להשמנה.

בנוסף לכך, מומלץ להימנע מלמלא את הבית במזונות משמינים וזאת כיוון שברגעי התסכול הגדולים וברגעים בהם מצוקות הנפש חמורות במיוחד, היכולת לשלוט על האכילה נפגעת ולרוב האדם פונה בשעתו הקשה דווקא למזונות המשמינים ביותר, שאינם בעלי ערכים תזונתיים גבוהים במיוחד.

אלטרנטיבה לאוכל

דרך נוספת להתמודדות עם הרעב התמידי, היא לתעל את הבעיה לאפיקים חיוביים. ברגע שהאדם הסובל מהבעיה מבין כי תחושת הרעב התמידית היא בסך הכול ביטוי לבעיה רגשית או נפשית ולא רעב פיזיולוגי אמתי, הרי שניתן להתחיל לחפש דרכים אחרות להתמודדות עם הרעב.

כך למשל ניתן לתעל את הרעב לעיסוק בפעילות גופנית, לפיתוח של דרכי הבעה שונות כמו למשל עיסוק בכתיבה או בציור, ישנם כאלו שמתעלים את הרעב הפנימי לרעב לידע ועוד.