חשוב שתדעו: הסכנות הבריאותיות של חומרים משמרים וצבעי מאכל

חשוב שתדעו: הסכנות הבריאותיות של חומרים משמרים וצבעי מאכלבתוך שפע המזונות שאינם בריאים הנמצאים בכמויות גדולות בסופרמרקטים, מציאת מוצרים שאינם מכילים צבעי מאכל וחומרים משמרים, יכולה להיות משימה מאתגרת. אך עם התמקדות בסוגי מזון מסוימים, מסעות הקניות יכולים להיות מרתיעים הרבה פחות.

לכן מומלץ להתמקד ברכישת כל המזונות הטריים, שאינם מעובדים ושאינם ארוזים, היות ומזון מעובד וארוז מכיל תוספים רבים כגון צבעים וחומרים משמרים. יש לקרוא את תוויות המרכיבים בעת הקניה ולזהות צבעי מאכל מלאכותיים כגון צבעים אדומים, כחולים וצהובים, וחומרים משמרים, הכוללים סימונים דוגמת BHT, BHA, סולפיטים וחנקן.

חומרים משמרים מתווספים למזונות כדי להגדיל את חיי המדף שלהם ולמנוע קלקול מוקדם כתוצאה מהתפתחות חיידקים. צבע המאכל מתייחס לתוספת הצבעים המיוצרים למזון שחייב להיות מאושר על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני.

ההשפעות הבריאותיות של הוספת חומרים מזיקים אלו הן רחבות היקף. כך, למשל, ניתן למצוא חנקן וניטריטים במעדני בשר ארוזים, ויש להם את הפוטנציאל להוות חומרים מסרטניים או רכיבים הגורמים לסרטן. לכן, יש להימנע מאכילת מוצרים מעובדים, משומרים וארוזים מראש ולהעדיף במקומם מזונות טריים ואורגניים.

מזונות טבעיים ואורגניים

האפשרויות הבריאות הן מזונות טריים ואורגניים כגון פירות, ירקות ובשר. מזונות אלו מעובדים באופן טבעי, ונוטים פחות לגרום לאלרגיות נפוצות הקשורות לחומרים משמרים ותוספי מזון.

אגוזים וזרעים

אגוזים טריים שאינם קלויים, כגון שקדים, אגוזי פקאן, אגוזי מלך ואגוזי קשיו מכילים חומרים מזינים יעילים. הוא הדבר גם לגבי זרעי גלם, הכוללים גרעיני חמניות, גרעיני דלעת, שומשום וזרעי פשתן. מזונות אלו אף אינם נוטים לכלול צבעי מאכל וחומרים משמרים.

יחד עם זאת, יש תמיד לקרוא את תוויות המרכיבים, היות וחלק ממזונות אלו מכילים תוספים וחומרים משמרים. אגוזים וזרעים שאינם מבושלים, כגון הקלויים או המומלחים, מכילים יותר צבעי מאכל וחומרים משמרים, לכן יש להימנע מהם.

ביצים וחלב

ביצים טריות ומוצרי חלב, הכוללים חלב, גבינה ויוגורט, במיוחד המוצרים האורגניים בעלי האיכות הגבוהה, אינם מכילים לרוב צבעי מאכל וחומרים משמרים. יחד עם זאת, חלק מהמוצרים עלולים להכיל תוספים אלו, ולכן יש לקרוא תמיד בזהירות את תוויות המרכיבים. במקרה של ספק, לא לקנות את הפריט ולבחור במוצר שונה.

ביצים הן תוספת בריאאה לתזונה, היות והן נחשבות כמקור לחלבון, מכילות שומנים בריאים ואין להן תוספת סוכרים. הן נחשבות גם למקור ויטמינים ומינרלים חיוניים הדרושים לאנרגיה ותפקודי גוף נורמליים. על מנת להבטיח בחירת ביצים ללא תוספים מזיקים, יש לרכוש ביצי חופש אורגניות, שאינן מכילות הזרקות הורמונים.

פירות וירקות

מכילים ריכוזים גבוהים של ויטמינים, מינרלים וחומרים מזינים אחרים, ואין זה סביר, בהשוואה למזונות אחרים, שיכילו צבעי מאכל וחומרים משמרים. יש לקרוא את תוויות המרכיבים על פירות וירקות משומרים וקפואים, היות וחלק ממזונות ארוזים אלו מכילים צבעי מאכל וחומרים משמרים. במידת האפשר, מומלץ לקנות פירות אורגניים וירקות טריים, שאינם מכילים חומרים מזיקים אלו.

בשר ודגים

מחלקות הבשר והדגים של הסופרמרקטים מכילים מוצרים עמוסים בצבעי מאכל וחומרים משמרים. בשרים אורגניים, ועופות חופש אינם מכילים תוספים, אך יש לקרוא תמיד את תוויות המרכיבים על מנת להבין את המרכיבים המדויקים הנמצאים במזונות. מעדני בשר מעובדים נוטים להכיל תוספות צבעים וחומרים משמרים העלולים לגרום לסרטן.

דגנים

כגון חיטה, שיבולת שועל, אורז וקינואה בדרך כלל אינם מכילים צבעי מאכל וחומרים משמרים, במיוחד כשקונים רכיבים טריים, ויוצרים מתכונים אישיים. יש לקרוא את תוויות המוצרים הארוזים שהוכנו מראש באפייה, כגון לחמים, עוגיות ועוגות, היות ורבים מהם מיוצרים עם צבעי מאכל וחומרים משמרים.