תזונה מומלצת למניעת סרטן

תזונה מומלצת למניעת סרטןבעשורים האחרונים נכתבו עשרות אלפי מאמרים שחקרו את ההשפעה של התזונה יומיומית שאנחנו צורכים על הסיכוי שלנו לחלות בסוגים שונים של סרטן.

בחלק מהמחקרים שנערכו בתחום בחנו מזונות שמעודדים את תהליך ההתמרה הסרטנית מהם מומלץ להימנע, בחלקם בחנו את המאכלים שדווקא מומלץ לצרוך, חלקם התבססו על ממצאים תצפיתיים, חלקם התבססו על מחקר קליני או על ניסויי מעבדה ועוד.

לפני שנפרט אודות הממצאים המרכזיים של כל אותם מחקרים באופן כללי, ברצוננו להדגיש ולציין כי אמנם אין ספק שהתזונה היומיומית שלנו מנהלת אינטראקציה עם הסיכוי לחלות בסוגים שונים של סרטן, אך בכל זאת חשוב לזכור כי ישנם גורמים נוספים שמשפיעים על הסיכוי לחלות במחלה. בין היתר מדובר על עישון, פעילות גופנית, גנטיקה ועוד. לפיכך, אין ספק כי כבודה של התזונה במקומו מונח, אך ישנו גם מקום להתעניין באורח חיים נכון למניעת סרטן, שכולל בין היתר את הרגלי התזונה אך לא את ההרגלים לבדם.

3 הרגלים מועילים לאיזון הבריאות ויצירת אריכות ימים:

1. תזונה למניעת השמנה

משקל עודף והשמנה קשורים באופן חזק לתחלואה מוגברת בעיקר בסרטן הכליה, סרטן השד, סרטן שלפוחית השתן וסרטן המעי הגס. ישנן תיאוריות רבות שמנסות להסביר את הקשר בין עודף משקל והשמנה לבין הסיכוי לחלות בסוגים שונים של סרטן. מנגד, מדי פעם בפעם נעשים מחקרים חדשים שבודקים את הקשר בין תזונה למחלת הסרטן, ובמחקר רחב היקף שנעשה לאחרונה, נמצא כי צריכה גבוהה של שומן בתזונה מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן. ממצאים מפתיעים אלה, אינם קובעים בהכרח כי ניתן "להתפרע" ולאכול כל שעולה על דעתכם, אך כמובן מסייגת את הקביעות הקודמות, לפיהן יש להמנע לגמרי מאכילת שומנים.

חלק ניכר מהן מנסות להסביר את העלייה בשכיחות הסרטן בקרב אנשים הסובלים מהשמנה בעיקר באמצעות השינויים ההורמונאליים המתרחשים בגופנו כאשר רקמת השומן גדלה. בין היתר מתמקדים בעיקר בהורמונים פרוגסטרון בנשים ובאינסולין בנשים ובגברים כאחד.

אמנם קיימים חילוקי דעות לא מעטים בין החוקרים בתחום אודות הקשר בין תזונה לסרטן, אך ההמלצה הגורפת מפי כל המומחים בתחום היא לשמור על משקל גוף תקין ועל BMI שנע בין 19-25. שמירה על משקל גוף תקין מצמצמת את הסיכוי לחלות בסרטן ללא עוררין.

זו הנקודה לציין כי נראה שגם לפעילות גופנית ישנו אפקט מגן נגד התפתחות של מספר סוגי סרטן כמו למשל סרטן השד, רירית הרחם, החלחולת, המעי ועוד.

2. פירות וירקות

פירות וירקות מכילים כמות גבוהה של נוגדי חמצון טבעיים המסייעים להאטת תהליכי ההזדקנות ולצמצום הנזקים שגורמים הרדיקליים החופשיים לרקמות השונות. במחקרים רבים נמצא כי שילוב של פירות וירקות בכמות מספקת בתפריט היומי מספק אפקט מגן כנגד התפתחות של מגוון סוגי סרטן שונים כשבין היתר מדובר על סרטן הריאות, סרטן הפה, סרטן הלוע, סרטן המעי הגס ועוד.

כמו כן, כיום ידוע שצריכה נאותה של ירקות מפחיתה את הסיכוי להשמנה וההמלצה לאוכלוסייה הכללית היא להקפיד על צריכה של ירקות ופירות בחמישה צבעים מדי יום ביומו.

3. בשרים מעובדים ובשר אדום

לצד המזונות הבריאים שמספקים הגנה מפני התפתחות של גידולים סרטניים, חשוב להזכיר גם את המזונות מהם מומלץ להימנע או לכל הפחות להמעיט בצריכתם. לפי רוב המחקרים שפורסמו עד כה בנושא הקשר בין התזונה לסרטן שעסקו ספציפית במוצרי בשר, נראה כי צריכה מופרזת של בשר אדום מובילה לשינויים בחומר התורשתי של התאים במעי הגס וכי לא רק לסוג הבשר ישנה השפעה על תהליך ההתמרה הסרטנית כי אם גם לאופן הבישול וההכנה שלו.

נראה כי מוצרי בשר מעבדים כמו למשל נקניקיות או נקניקים וכי מוצרי בשר מעושנים או מוצרי בשר ששהו על הרשת של הגריל הם בין מוצרי הבשר המסרטנים ביותר הקיימים ובאופן כללי נראה כי מזונות מעובדים ועשירים במלח כמו למשל רוטב סויה או אבקות מרק למיניהן מגדילות את הסיכוי לחלות בסוגי סרטן שונים.

קראו עוד על דיאטה לחולי סרטן – על פי הכללים התזונתיים של ד"ר באדוויג