שומן מפחית את הסיכון לחלות בסרטן

השמנת יתר עלולה להוות את גורם הסיכון המשמעותי ביותר לסרטן, אולם ההוכחה לכך היא לא וודאית. עם זאת, הסברה היא כי ירידה במשקל מועילה להפחתת הסיכון לסרטן. מספר מחקרים שנעשו עד כה הוכיחו כי ככל שהמשקל גדול יותר, כך הסיכון לסרטן גבוה יותר. חוסר הוודאות והעקביות בממצאי המחקרים השונים נובעים ממדד ההשמנה הנחקר. רוב המחקרים השתמשו במדד ה – BMI (מסת הגוף) כמדד לשומן הגוף, למרות שהוא עלול לספק רק תמונה חלקית, בעוד מחקרים אחרים השתמשו במדד של עודף משקל.

על סמך הנחה זו, מחקרים חדשניים יותר מנסים לפענח את הרכב הדיאטה הנכון, בכדי למנוע את הסיכון לסרטן. מחקר אפידמיולוגי ענק, ניסה להתחקות אחר הרגלי האכילה של 135,000 מבוגרים ב -18 מדינות. מדגם המחקר ניסה לכלול אנשים בעלי הכנסה גבוהה, הכנסה בינונית והכנסה נמוכה, במהלך שבע שנים בממוצע. ממצאי המחקר, למעשה גילו כי פירמידת המזון אשר הייתה ידועה לנו עד כה, היא לא בהכרח נכונה על כל שלביה.

ממצאי המחקר

בקרב משתתפי המחקר, אנשים אשר נמצאו עם צריכה גבוהה של שומן בתזונה (35% מהקלוריות היומיות) היו בסיכון נמוך ב -23% למות במהלך תקופת המחקר, בהשוואה לאלו אשר היו בעלי צריכת שומן נמוכה יותר (10% מהקלוריות). גם שיעורי מחלות לב, כלי דם ושבץ נמצאו קשורים ביחס הפוך לצריכת שומן גבוהה.

בנוסף לכך, משתתפים בעלי צריכת פחמימות גבוהה (77% מהקלוריות היומיות) היו בסיכון גבוה ב -28% למות בהשוואה לאנשים אשר צריכת הפחמימות שלהם הייתה נמוכה (46% מהקלוריות).

ממצאי המחקר מצביעים על דמיון גבוה בין אנשים בכל רחבי העולם, אשר צריכים להימנע מאכילת פחמימות מעובדות. מעבר לכך, ממצאי המחקר מערערים על ההמלצה המקובלת של אכילת ירקות ופירות. בעוד שמרבית ההנחיות התזונתיות מדגישות את חשיבות אכילת הירקות, בקרב משתתפי המחקר, נמצא כי אכילת פירות, זרעים ושעועית, היו בעלי יתרונות גדולים יותר מאשר אכילת ירקות.

זאת ועוד, משתתפים אשר הדיאטה שלהם כללה שלוש עד ארבע מנות של פירות וירקות ביום לא היו בסיכון יתר בהשוואה לאנשים אשר הדיאטה שלהם כללה שמונה מנות או יותר ביום. כך שמסקנת המחקר הייתה שדיאטה בריאה צריכה להתבסס על פירות, שעועית, זרעים, ירקות, ושומנים, כולל דגנים מלאים מופחתי סוכר.

משמעות המחקר

אחד מהמסרים החשובים ביותר ממחקר זה הוא כי מזונות המגיעים מצמחים, כמו כמו פירות וזרעים, צריכים להיות חלק חשוב מהתזונה של כולם. אך מכיוון שמחקר זה היה מחקר תצפיתית, מסקנותיו לא יכולים להינתן ולהיכתב כהוכחה של סיבה ותוצאה.

בכדי להתגבר על קושי זה החוקרים לקחו דגימות דם ממרבית המשתתפים במחקר וניתחו אותם ביחס לרמות הכולסטרול ושומנים אחרים הקיימים בהם. משתתפים עם צריכה גבוהה של שומנים, או צריכה נמוכה של פחמימות, היו בעלי רמות נמוכות יותר של ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה ("כולסטרול רע") וטריגליצרידים, ורמות גבוהות יותר של ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה ("כולסטרול טוב"). בדיקות אלו איששו את מסקנת המחקר בדבר אכילת שומנים והפחתה בפחמימות.

כמו כן, תוצאות אלו מספקות תמיכה חזקה לראיות המצטברות בעשור האחרון על גורמי הדיאטה הבריאה, אשר טוענת כי יש לקצץ בעמילן ובסוכר ולהוסיף עוד שומן ומזונות נוספים מצמחים, בעיקר פירות וזרעים ביו-אקטיביים. המלצת העבר לגבי לחם לבן, מזון מעובד וג'אנק פוד נשארה ונמצאה נכונה גם במחקר זה. לכן, בעקבות מחקר זה וממצאיו, המליצו החוקרים לחזור ולבחון שוב את הוראות התזונה העולמיות כפי שהיו ידועות עד היום.