טחורים ומערכת העיכול והפתרון המשולב והמדוייק לתופעה

טחורים הם אחת מהבעיות המציקות והכואבות ביותר. אומנם הטחורים אינם מסכני חיים, אך השפעתם על הגוף והנפש שלנו היא רבה והפגיעה באיכות החיים מורגשת מאוד. אנשים הסובלים מטחורים, מפחדים לבצע פעולות בסיסיות כמו ישיבה והתפנות בשירותים והכאבים הבלתי נסבלי מפריעים את המנוחה, ביום ובלילה, בעמידה, ישיבה ושכיבה.

במפגש עם מטופלים לאורך השנים, הן במרפאתי הפרטית והן במכון הגסטרואנטרולוגיה בבית החולים שיבא, רבים ממטופליי הגיעו בעקבות בעית טחורים ממנה סובלים. טחורים מופיעים גם בגיל צעיר מאד אבל כ-50% מהאנשים, יסבלו מהתופעה אחרי גיל 50.

הבשורה הטובה: למרות הסבל הנוראי – יש בהחלט מה לעשות. ישנם פתרונות רפואיים קונבנציונליים למקרי קיצון וישנם פתרונות טבעיים מוכחים, המעניקים טיפול שלם מיטיב של הגוף והנפש. הטיפול מזמן לנו אפשרות לשינויים באורח החיים ובתזונה שלנו, היכולים להביא גם למניעת הבעיה מלכתחילה.

מהם למעשה הטחורים?

הטחורים הם כלי דם, לרוב ורידים, השוכנים בחלקה התחתון של מערכת העיכול – במעי הגס ובדפנות פי הטבעת. למעשה, לכולנו יש את כלי הדם, באותם האזורים ובתפקודם התקין, הם חלק מהמערכת התומכת והשולטת ביציאות הפסולת שלנו. הבעיה מתחילה, כאשר כלי דם אלו מתחילים להתרחב, להימתח או לצנוח. כתוצאה מכך ייתכנו דלקות, קרעים ותופעות נוספות, הגורמות לכאבים העזים ולאי הנוחות, לגירוד, לגירוי ולנפיחויות באזור פי הטבעת.

ישנם טחורים "פנימיים", המכונים כך בשל הימצאותם בחלקו התחתון של הרקטום, בתוך פי הטבעת, ולרוב הם האחראים על הדימום (הביטוי החיצוני שנבחין בו, בזמן השירותים) וישנם הטחורים "החיצוניים", בקצה פי הטבעת והם המפיקים את הכאבים העזים. אלו ואלו, גורמים כאמור, להימנע מללכת לשירותים ולהתפנות ולכאב פיזי לצד קושי תחושתי ורגשי.

הגורמים לטחורים והקשר למערכת העיכול

ישנם כמה גורמים וסיבות להופעת הטחורים, ביניהם ניתן למנות תופעות הקשורות להריון ולידה, עודף משקל, עומס על הגוף, חוסר בפעילות גופנית וישיבה ממושכת, בעיות בכלי דם, הרמת משאות כבדים, בעיות גיל, שימוש בתרופות מסוימות, גנטיקה ועוד. אולם יש שני "תורמים" מרכזיים אחרים: הפרעות באיזון של מערכת העיכול ובמיוחד תופעת העצירות וכן סטרס, לחץ ומתח נפשי.

עצירות – הגורם מספר אחד לטחורים

אחת מהתופעות של מערכת עיכול בלתי מאוזנת היא העצירות. עצירות היא תופעה של ירידה בתדירות היציאות אל מתחת ל-3 פעמים בשבוע. הביטויים לכך יהיו מאמץ רב יותר במהלך היציאה, צואה קשה יותר, וחוסר יכולת להתרוקן לגמרי.

הקושי ביציאה נוחה וקלה של הצואה, גורם לנו להפעיל לחץ פיזי גדול יותר, לחץ שמשפיע גם על כלי הדם באזור הרקטום ופי הטבעת, ומחליש את דפנותיהם. דבר המוביל להרחבה, צניחה, מתיחה ופקיעה שלהם – משמע הופעת הטחורים.

הקשר של טחורים ומערכת העיכול לא תם כאן. הטחורים יכאבו ועקב כך הבעיה גם העצירות תמשך, שכן היציאות לא יבואו בקלות ויהיה ניסיון להימנע מללכת לשירותים. מאין גלגל חוזר ומטריד, שכתוצאה ממנו, תתכן גם העמקת הבעיה והחמרה בהופעתם של הטחורים והפרעות עיכול נוספות דוגמת: כאבי בטן, גזים, נפיחות בטנית, דימומים ועוד.

הרפואה הסינית ופתרון הופעת הטחורים ואיזון מערכת העיכול

בעולם של הרפואה המשלימה, תהליך האיזון והריפוי של המכונה המשוכללת ביותר – גוף האדם, ניתן להשיג באמצעות טיפול משולב הכולל התייחסות לגוף ולנפש האדם, כיחידה אחת. זה נכון גם לגבי בעיית הטחורים העיקשת. טיפול מיטיב זה יכול לסייע בריפוי הבעיה ואף במניעתה.

ראשית, יש לעסוק בהחזרתה לאיזון של מערכת העיכול, תמיכה וחיזוק שלה והפחתת הלחץ עליה ועל המעיים, תוך שיפור התזונה לנכונה מדוייקת ובריאה יותר עבור המטופל. שנית, יש לנקוט במספר פעולות ייחודיות, אשר יקלו על הכאבים והתסמינים שכבר קיימים.

המלצות תזונתיות למניעת וריפוי בעיית הטחורים

צריכה מוגברת של סיבים תזונתיים. לסיבים שבמזון ערך חשוב בכל הקשור לפעילות התקינה של מערכת העיכול. אכילת מזונות עשירים בסיבים, כגון: ירקות, פירות, קטניות, אגוזים, דגנים מלאים ועוד, מגרה ומחישה את פעילות המעיים ומסייעת לתהליך הפינוי של הפסולת מהגוף, בצורה קלה יותר, כך שהעצירות פוחתת.

להגביר צריכת נוזלים מים וחליטות טבעיות. ההמלצה עומדת על לפחות 10 כוסות ביום. ניתן כחליטת צמחים (בדגש על הימנעות משתיה ממותקת, מוגזת או אלכוהולית). המים מסייעים לריכוך של הצואה, להגדלת נפחה ולמעבר תקין וחלק יותר שלה בתוך מערכת העיכול.

הקפדה על אכילה מסודרת בשעות קבועות. לאכול בין 4-5 ארוחות קטנות לאורך היום מידי 2-3 שעות. כך תמנעו מארוחות גדולות וכבדות עם מזונות המפריעים ומחלישים את מערכת העיכול ועלולים לגרום לצואה קשה.

סיבה נוספת ומאד חשובה לבעיות הטחורים היא לחץ נפשי וסטרס מתמשך. למתח שאנו שרויים בו השפעה על הנפש וזו מצידה משליכה זאת על גופנו.

שיטת הטיפול בה אני עובדת במרפאה שלי, היא אבחון מעמיק והבנה וטיפול בשורש של הגורמים
לאחר אבחון אני בונה תוכנית טיפולים שמותאמת עבורכם בצורה אישית.
הטיפול כולל דיקור סיני, צמחי מרפא והמלצות תזונה. מוזמנות/נים לפנות אלי. אשמח לייעץ ולסייע בכל שאלה או בעיה.