התמודדות עם רגעי השבירה בזמן דיאטה

התמודדות עם רגעי השבירה בזמן דיאטהכל מי שאי פעם ניסה להתמיד בדיאטה, מכיר את הרגעים האלה שבהם חטא מתוק (או מלוח) אחד מוביל לחטא שני ושלישי ובסופו של דבר מגדל הקלפים העדין שנבנה, מתמוטט במהירות. שבירה של הכלים במהלך הדיאטה היא אקט נפוץ ביותר, ולמעשה אלו שחוו את רגעי השבירה ובסופו של דבר הפסיקו את הדיאטה, בדרך כלל חוששים להתחיל בדיאטה נוספת בדיוק בגלל הרגעים הקשים האלו שתמיד מגיעים או לכל הפחות תמיד ממתינים ממש מעבר לפינה.

במאמר שלפניכם נפרט כיצד ניתן להימנע מלהגיע לרגעי השבירה וכן נפרט אודות הדרכים שבהן ניתן לטפל ברגעי השבירה בזמן אמת.

הטיפול הטוב ביותר הוא המניעה

הדרך הטובה ביותר להימנע מלהגיע בכלל לרגעי השבירה היא להימנע מלהציב לעצמכם מטרות לא ריאליות. הדבר נכון הן עבור התזונה והן עבור הפעילות הגופנית. הדבר החשוב ביותר שיש לעשות במהלך השינוי התזונתי או במהלך השינוי בהרגלי הפעילות הגופנית הוא לחזק את תחושת המסוגלות. חיזוק תחושת המסוגלות מושג כאשר מציבים מטרות קטנות וברות השגה תוך הגברת הקושי באיטיות.

לעומת זאת, כאשר אנחנו מציבים לעצמנו יעדים לא ריאליים ומטרות לא מציאותיות, אנחנו למעשה מחבלים בסיכויי ההצלחה שלנו, יוצרים תחושת כישלון וככל שחולף הזמן התחושה הזו רק מתעצמת ומחבלת בסיכוי שאי פעם בעתיד ננסה לעשות שינוי פעם נוספת. לאור זאת, בדיוק כפי שלאדם שמעולם לא עסק בפעילות גופנית לא מומלץ לשנות את ההרגלים ולהתחיל לרוץ שבע פעמים בשבוע עשרה קילומטר, כך במידה ואתם רגילים לצרוך כמויות מזון גדולות מאוד, אל לכם להיכנס לדיאטת כסאח ולהתחיל לאכול ירקות בלבד ומוצרי דיאט במשורה.

שימו לב – ככל שהשינוי יהיה הדרגתי יותר, נוח יותר וריאלי יותר, כך הסיכוי שלכם להגיע לרגע שבירה יהיה נמוך יותר וכך תוחלת החיים של הדיאטה שלכם תהיה ארוכה יותר.

לאתר את המסגרת התומכת

במחקרים רבים שבחנו את המכנה המשותף לאנשים שהצליחו לשמור על המשקל החדש שלהם לאחר דיאטה מבלי להישבר ולחזור לאחור, נמצא כי לכל אותם ברי מזל הייתה מסגרת תומכת במתכונת שבועית לכל הפחות. בין אם מדובר על קבוצת תמיכה, קבוצת הליכה או דיאטנית קלינית, חשוב מאוד שיהיה שם מישהו לאסוף את השברים ולספק לכם פרספקטיבה הגיונית על המשבר על מנת שתוכלו להמשיך הלאה בדרך הישר.

ללמוד מהטעויות

אם כבר בפרספקטיבה עסקינן, הרי שרגעי המשבר יכולים להוות יופי של הזדמנות לצמיחה. גם אם נשברתם ושברתם את הדיאטה באופן זמני וגם אם התנפלתם על קופסת העוגיות שהבטחתם לעצמכם שלא תגעו בה עד שהאורחים יגיעו, הרי שבמקום לשבור את הכלים ולהפסיק את הדיאטה, למה שלא תסתכלו על החוויה כהזדמנות ללמוד ולהתפתח?

נסו להביט על הדברים מהצד, נסו לשחזר את הצעדים שלכם לאורך היום ונתחו צעד אחר צעד מה הוביל לרגע המשבר החל מהרגע שוב התעוררתם בבוקר. נסו לנתח כל אינטראקציה שהייתה לכם עם מזון לאורך היום, הבינו מה חשתם, למה השתוקקתם, מה הניע אתכם ועוד.

ככל שתוכלו לנתח את הצעדים שלכם באופן מדויק יותר, כך תוכלו מצד אחד לבחון את הדברים מנקודת מבט אובייקטיבית כצופים מן הצד ומצד שני להשתמש במידע שגיליתם על מנת שלא לחזור על הטעויות פעם נוספת.

כאשר מתחילים להיות מודעים לנקודות המשבר, אפשר להתכונן לקראתן באופן יעיל ובמקום למלא את הבית בממתקים וחטיפים, למלא את המקרר בנשנושים בריאים כמו ירקות ובגבינות דלות שומן כדי להקשות על השבירה של הדיאטה.