השמנת יתר בהריון

השמנת יתר ועודף משקל בהריוןאין זה סוד שנשים רבות עולות במשקל במהלך ההריון וחשוב לזכור שהעלייה במשקל במהלך ההריון היא טבעית ואף נחוצה להתפתחות התקינה של העובר. עם זאת, במקרים מסוימים העלייה במשקל רבה מדי ועלולה אף לסכן את האישה ההרה ואת המשך ההריון התקין.

במאמר שלפניכם נדון במצבים בהם העלייה מוגזמת ואף מסוכנת ונדון בדרכים השונות שיש להתמודד בהן עם התופעה.

מה הם הגורמים להשמנת יתר ועודף משקל בהריון?

במהלך ההריון מתרחשים שינויים רבים בגופה של האישה ההרה שתורמים לעלייה במשקל, כשבין היתר נפח הדם נהיה גדול יותר, השדיים גדלים בנפחם, העובר תורם גם כן במשקל גופו לעלייה במשקל ובנוסף לכך מצבורי השומן מתמלאים, נוזלים מתחילים להיאגר ועוד. עם זאת, כול אלה לא בהכרח גורמים להשמנת יתר ולעודף משקל.

השמנת יתר ועודף משקל בהריון יכולים להתרחש בקרב נשים שנכנסו להריון כשהן כבר במצב של עודף משקל או השמנה. בנוסף לכך, נשים רבות מרגישות כי במהלך ההריון הן צריכות לאכול בשביל שניים ומתחילות לאכול מכל הבא ליד ללא בקרה וללא הבחנה.

במהלך ההריון בקרב נשים רבות מתרחשים שינויים מרחיקי לכת בדפוסי האכילה וכך נוצר מצב שגם נשים שמעולם לא סבלו מעודף משקל או השמנה עולות במשקל בצורה חריפה במהלך ההריון.

כמו כן, נשים רבות נמנעות במהלך ההריון מעיסוק בפעילות גופנית ובעקבות כך נוצרת האטה במטבוליזם, הפחתה בשריפת האנרגיה ובסופו של דבר מתרחשת עלייה במשקל.

כיצד מאבחנים השמנת יתר ועודף משקל בהריון?

על מנת לאבחן עודף משקל והשמנה בהריון יש לקבל נתונים בנוגע ל-BMI של האישה ההרה לפני שנכנסה להריון ולהשוות אותם עם נתוני ה- BMI של האישה ההרה במהלך ההריון. עבור כל ערך של BMI לפני ההריון ניתן להעלות במשקל ברמה מסוימת מבלי שהדבר ייחשב כמסוכן או לא תקין.

כך למשל אישה שנכנסה להריון ב- BMI תקין בין 18.5 ל- 25 יכולה לעלות במשקל בין 11.5 ק"ג ל- 16 ק"ג ללא חשש, אך אישה שנכנסה להריון כשהיא סובלת מהשמנה עם BMI של שלושים ומעלה, יכולה להעלות רק בין חמישה לתשעה קילוגרמים. יש לציין גם כי אישה שנכנסה להריון כשהיא סובלת מעודף משקל או השמנת יתר, צריכה להימנע מלבצע ניסיונות להרזיה במהלך ההריון. אמנם עליה להקפיד שלא לעלות יותר מדי במשקל במהלך ההריון, אך בפירוש לא מדובר על מצב שדורש ביצוע של ניסיונות הרזיה.

טיפול ודיאטה מתאימה

הדבר החשוב ביותר שעל אישה הרה לעשות במידה והיא סובלת מהשמנת יתר או עודף משקל הוא ליצור קשר עם דיאטנית קלינית העוסקת בטיפול בנשים הרות. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבמהלך ההריון אמנם יש לצרוך החל מהשליש השני חמש עשרה אחוז יותר קלוריות, אך בכל הקשור לוויטמינים ומינרלים מסוימים, הרי שהצריכה צריכה להיות מוגברת בכחמישים אחוז.

חשוב מאוד שהאישה ההרה תפתח הרגלי תזונה נכונים, שתקפיד על צריכה של דיאטה מאוזנת ושתצליח למצוא את הקו הדק המפריד בין צריכה נאותה של מזון לבין אכילה מוגזמת במהלך ההריון.

הסכנות שבהשמנת יתר ועודף משקל במהלך ההריון

הסכנות שבהשמנת יתר ועודף משקל בהריון רבות ומגוונות. כך למשל אישה שעולה יותר מדי במשקל במהלך ההריון נמצאת בסיכון מוגבר לסבול מסוכרת הריונית ומסוכרת סוג 2 בהמשך החיים, מלידה ממושכת יותר, מלידה של תינוק במשקל גבוה מהנורמה ועוד. בנוסף לכל אלה, השמנת יתר מגדילה את הסיכוי ללדת צאצא שיסבול מהשמנה בבגרות.