דיאטה לחולות בסוכרת הריון

דיאטה לחולות סוכרת הריוןסוכרת הריון היא מחלה הפוגעת בכשלושה אחוז מהנשים ההרות. באופן עקרוני מדובר על שתי מחלות שיש להבחין ביניהן. הראשונה היא סוכרת שאובחנה לראשונה במהלך ההריון והשנייה היא סוכרת קדם הריונית. סוכרת הריון מגדילה את הסיכון לחלות בסוכרת סוג 2 בהמשך החיים ובאופן כללי מדובר על מחלה שמגדילה את הסיכוי לסבול ממגוון רחב של סיבוכי לידה והריון.

כך לדוגמה הסיכוי של אישה הרה הסובלת מסוכרת הריון ללדת תינוק הסובל ממום לבבי גבוה פי 18 מהסיכוי של אישה שלא סובלת מהמחלה ללדת צאצא הסובל ממום לבבי, נשים החולות בסוכרת הריון נמצאות בסיכון מוגבר להפלה וללידה מוקדמת ובנוסף נשים הסובלות מסוכרת הריון נמצאות בסיכון מוגבר ללדת עובר מקרוזומי במשקל מעל ארבעה ק"ג.

הגורמים לסוכרת הריון

לפני שמתחילים במתן טיפול מתאים יש להבין מה הגורמים אשר הובילו לסוכרת הריונית.

בזמן שאתן אוכלות, הגוף מפרק פחמימות ממזונות לגלוקוז. כאשר הסוכר חודר למערכת הדם, הלבלב מייצר אינסולין אשר תפקידו להעביר סוכר לתאין ולהוריד את כמות הדם. יכול להיות כי במהלך ההריון נוצר מצב של התנגדות לאינסולין. מצב שבו הגוף מתקשה לייצר אינסולין. אישה בהריון חייבת לשמור על רמות יציבות של סוכר בדם והלבלב צריך לייצר פי שלוש יותר אינסולין. עוד על הגורמים לסוכרת הריון

 חשיבות המעורבות של אשת מקצוע

הטיפול הראשוני בסוכרת הריון הוא טיפול תזונתי. על מנת להתאים לאישה ההרה הסובלת מסוכרת הריון את התפריט הנכון ביותר עבורה באופן אישי, ישנה חשיבות עליונה לגשת לפגישת ייעוץ עם דיאטנית קלינית מוסמכת. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהתפריט משתנה בהתאם למגוון רחב ביותר של פרמטרים. כך לדוגמה התפריט צריך להתאים למידת החומרה של הסוכרת, להעדפות הקולינריות ולאורח החיים של המטופלת, למשקלה ועוד.

מעבר לכך שבניית התפריט היא תהליך פרטני המבוצע עבור כול מטופלת ומטופלת באופן אישי, הרי שישנה גם חשיבות עליונה לבצע מעקב תזונתי אחרי המטופלת וזאת על מנת שניתן יהיה לבחון את רמת היעילות של התפריט ואת מידת ההיענות לטיפול. במידת הצורך ניתן לבצע שינויים בתפריט ובזמני הארוחות.

פיזור הארוחות על פני היום

אחד העקרונות החשובים ביותר הנוגעים לתזונה בסוכרת הריון הוא פיזור הארוחות על פני היום. ההמלצה היא לאכול בין שש לשבע ארוחות תוך הקטנת נפח הארוחות. באופן כזה ניתן להפחית את ההפרשה של האינסולין לאחר כול ארוחה ולמנוע קפיצות פתאומיות וגדולות ברמות הגלוקוז בדם.

כבר כאן ניתן לראות עד כמה חשובה ההתייעצות עם אשת מקצוע וזאת כיוון שמצד אחד הקטנת נפח הארוחות עלולה לגרום להקטנה של התצרוכת הקלורית ומצד שני הגדלת תדירות הארוחות עלולה לגרום לעלייה מוגזמת במשקל.

חלוקה נכונה של פחמימות

באופן כללי נשים הסובלות מסוכרת הריון מונחות להפחית את נפח הפחמימות בתפריט היומי שלהן. בדיאטה המתאימה לנשים הסובלות מסוכרת הריון הפחמימות תורמות בין שלושים וחמישה לארבעים אחוז מסך הקלוריות, החלבונים תורמים בין עשרים לעשרים וחמישה אחוז מהתצרוכת הקלורית ואילו השומנים מספקים בין שלושים וחמישה לארבעים אחוז מהקלוריות.

מעבר לכך שצריכת הפחמימות צריכה להיות מועטה יותר בקרב נשים הסובלות מסוכרת הריון, הרי שחשוב גם לפזר את המזון שמכיל פחמימות על פני כול הארוחות במהלך היום באופן מסודר ולהימנע מצריכה עודפת של פחמימות בארוחה אחת.

הימנעות מצריכת סוכרים פשוטים

לא רק לכמות הפחמימות ולחלוקת הפחמימות יש לשים לב אלא גם לסוג הפחמימות. קיימת המלצה גורפת עבור נשים הסובלות מסוכרת הריון להימנע במידת האפשר מצריכה של פחמימות פשוטות תוך העדפה ברורה לצרוך פחמימות מורכבות הנמצאות למשל בלחם ופסטה מקמח מלא. פחמימות פשוטות ניתן למצוא למשל במיצי פירות ממותקים, סוכר לבן, עוגות, עוגיות, ממתקים למיניהם ועוד.

העשרת התפריט בירקות טריים

הירקות הטריים צריכים לתפוס נפח מרכזי בארוחות של האישה הסובלת מסוכרת הריון. הירקות הטריים לא מכילים קלוריות רבות והסיבים שבהם מסייעים למניעת תנודות ברמות הסוכר לאורך היום. בנוסף לכך, הירקות תורמים לתחושת שובע למשך זמן ומשפרים במידה רבה את פעילות מערכת העיכול.