פעילות גופנית לאחר ניתוח בריאטרי – אם לא תתעמלו, לא תשיגו תוצאות

?????????כן. זה עד כדי כך פשוט. כולנו יודעים עד כמה הפעילות הגופנית חשובה לבריאות הגוף, במיוחד כשהיא מלווה בתזונה נכונה. אולם לא כולם יודעים עד כמה חשוב לעסוק ולהתמיד בה, ובמיוחד לאחר ניתוח בריאטרי.

הפעילות הגופנית עוזרת לשמור על המשקל, משפרת את תהליך ההחלמה של הגוף ותורמת לתפקוד תקין של מערכותיו השונות. היא משפרת את הדימוי עצמי ומשפרת באופן משמעותי את מצב הרוח.

אני כבר רזה מאוד, למה אני צריך להתעמל?

בשלוש מילים – כדי להישאר רזה! פעילות גופנית אחרי ניתוח בריאטרי היא בגדר חובה, כפי שטוענים מומחים מתחום הבריאות והספורט. יש לה חשיבות רבה מאד בתהליך הירידה הבריאה במשקל, והשמירה על המשקל התקין לטווח הארוך, בדיוק כפי שחשוב להקפיד על דיאטה לפני הניתוח.

אנשים שמנים כמעט ואינם עוסקים בספורט (וזו גם אחת הסיבות שהם מעלים במשקל ומתקשים לרזות). ככל שהם שמנים יותר, המאמץ הפיזי שנדרש מהם, גם כשמדובר בפעילות גופנית מתונה, הוא רב יותר. והתוצאה, בסופו של דבר, כמעין מעגל קסמים שקשה לצאת ממנו. משמינים, נמנעים מספורט, משמינים יותר וכן הלאה.

פעילות גופנית לאחר ניתוח בריאטרי מציעה יתרונות רבים

בעוד שדיאטות רבות עשויות להשפיע לרעה על קצב חילוף החומרים, הפעילות הגופנית מסייעת לתהליך עצמו ולכן מזרזת את תהליך ההורדה במשקל. מי שעובר ניתוח בריאטרי משיל ממשקלו, ובתוך פרק זמן קצר מאד, כמויות רבות של קילוגרמים.

מדובר בניתוח קיצוני, בהליך כירורגי לא פשוט שההחלמה ממנו ממושכת ומצריכה סבלנות רבה. הניתוח, לכשעצמו, איננו מספיק כדי לשמור על משקל תקין לטווח הארך. אמנם הוא מסייע להפחתה ניכרת מהמשקל, אך מי שלא יקפיד על תזונה נכונה וגם פעילות ספורטיבית לאחר הניתוח, הסבירות שיחזיר אל הקילוגרמים שאיבד היא גבוהה.

במהלך הניתוח מוסרים מהגוף עודפי שומן רבים והרקמות נפגעות

למרות הירידה במשקל, לאחר הניתוח, אין ירידה באחוזי השומן שבדם וגם לא בערכים מטבוליים אחרים שחשובים לא פחות. לשם כך נדרשת הפעילות הגופנית שתשפר את בריאותו של המנותח ותעזור לו גם בהפחתת היקפי השומן הבטני.

יתרונות בריאותיים פיסיים ונפשיים

חשוב לזכור שמדובר בתהליך ממושך, האורך מספר חודשים. במהלך תקופה זו, ובהנחה שמשלבים כחלק מהיום יום גם פעילות גופנית, משתפר קצב חילוף החומרים, הקילוגרמים נעלמים ונמנעת אותה היתקעות במשקל, שמופיעה לא אחת בתהליך של דיאטה ללא ספורט.

בנוסף משתפרת הבריאות, ובשילוב עם אימוץ הרגלי התזונה החדשים, מתאזנים מדדי הכולסטרול, לחץ הדם והסוכר, כך שהגוף מתפקד באופן תקין ובריא. גם הגוף הופך למעוצב, מסת השריר גדלה וההיקפים הופכים לצרים יותר.

ובל נשכח את האפקט הפסיכולוגי – הפעילות הגופנית משפרת את מצב הרוח. בזמן הפעילות עצמה משתחררים בגוף אנדרופינים, הורמונים נוגדי דיכאון. חל שיפור בדימוי הגוף, בתפיסת העצמי וההתייחסות אל החיים ואל התהליך כולו חיובית הרבה יותר.

חשוב לדעת!

ניתן להתחיל לעסוק בפעילות גופנית כשבועיים לאחר הניתוח, אולם מומלץ לעשות זאת באופן הדרגתי.

בהתחלה חשוב שזו תהיה פעילות מתונה וקלה, כגון פעילות אנאירובית, ולאחר תקופה של שישה שבועות לערך אפשר להתחיל בפעילות ספורטיבית מלאה ומאומצת, כמו למשל פעילות אירובית, בשילוב של פעילות אנאירובית לפחות פעם ביום, במשך שעה.