תזונה לפני ניתוח מעקף קיבה

תזונה לפני ניתוח מעקף קיבהלמרות מורכבותו והסיכון הרב הכרוך בו, ניתוח בריאטרי המיועד לטיפול בהשמנת יתר חולנית, הוא הליך נפוץ מאד כיום. הניתוח יכול להתבצע במספר שיטות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, הצרת קיבה באמצעות טבעת, או מעקף תריסריון.

כדי לעבור אותו יש להיות עם מדד מסת גוף (BMI) שהוא למעלה מארבעים או עם BMI של למעלה מ-35. רמות אלו כרוכות בתחלואות תחלואות שונות הקשורות למשקל, כמו סוכרת, רמות גבוהות של שומנים בדם, יתר לחץ דם, מחלות לב, בעיות פוריות, כאבי גב ומגבלות תנועה. כחלק מההכנה לקראת הניתוח יש להקפיד על דיאטה מיוחדת, המותאמת נקודתית למצבו הבריאותי והגופני של המטופל.

ההיבטים עליהם מבוססת דיאטה לפני ניתוח בריאטרי

על המועמד לניתוח בריאטרי לאמץ תפריט מיוחד בתקופה של שבועיים עד שלושה לפני הניתוח, תפריט דל בפחמימות, שמטרתו להקטין את הכבד, כך שהמנתח יקבל גישה קלה יותר אל הקיבה ובצע את ההליך הניתוחי בצורה יעילה יותר.

במקביל, מומלץ למועמד לניתוח לשלב, בתפריט היומי שלו, גם תוסף מולטי ויטמין, המסייע בהשלמת החסרים התזונתיים, האופייניים לבעלי עודף משקל (שאינם מקפידים לשלב בתפריט היומי שלהם וויטמינים חשובים, הנדרשים לתהליכי הגוף השונים).

ממה להימנע?

כחלק בלתי נפרד מהתפריט, עליו לצרוך גם כמויות קטנות של שומנים ולהימנע משתיית אלכוהול ו ומיצים למיניהם. התפריט נבנה על ידי דיאטנית קלינית ומהווה חלק מתנאי קבלת המועמד לניתוח עצמו.

מה קורה מבחינת התזונה לאחר הניתוח?

לאחר הניתוח ישתנו הרגלי התזונה של המטופל באופן משמעותי, ולו בשל המוגבלויות הרבות, שמציב בפניו מצבו החדש. בימים הראשונים שלאחר הניתוח שבוצע, יכלול תפריטו של המנותח נוזלים צלולים, כשעם הזמן יוכל להתקדם באופן הדרגתי למזונות עשירים יותר, אך עדיין – נוזליים.

בתקופה הראשונה מבוסס התפריט על נוזל צלול כמו למשל מים, תה או מרק צח. בהמשך ניתן לעבור לנוזלים ללא סוכר, כמו לבן, משקאות יוגורט למיניהם, משם הוא ימשיך למזונות דייסתיים במרקמם, כמו קוטג', גבינה ומרק טחון.

מעבר הדרגתי למזונות מעט מוצקים יותר

בשלב הבא ניתן לעבור לאכילת מזונות רכים, כמו דגים, ירקות מבושלים ללא קליפה וגם קציצות עוף. בשלב הסופי, יוכל המנותח לעבור למזונות מוצקים. את כל זאת יהיה עליו לעשות באופן הדרגתי, תוך התייחסות למצבו הנקודתי שלאחר הניתוח, להחלמתו ולתגובות הגוף לאור השינוי בצריכת המזונות בעלי מרקמים שונים.

חשוב לדעת!

דיאטה לפני ניתוח בריאטרי משפיעה באופן משמעותי על מידת הצלחת ההליך. הקפדה על הדיאטה בהתאם לפרק הזמן שנקבע, תאפשר למועמד לניתוח לעבור בצורה חלקה יותר את ההליך, ובהמשך גם להחלים ממנו מהר יותר.

בנוסף, יש לקחת בחשבון גם את התזונה שלאחר הדיאטה, אותה חשוב לבצע בעזרתה של דיאטנית עם ניסיון רב בעבודה מול מטופלים שעברו הליך זהה ותכלול גם מעקב תזונתי קבוע אחר המזונות, שאותם צורך המטופל וקצב ירידתו במשקל.