מהי דיאטה דלת פחמימות?

דיאטה דלת פחמימותבעשורים האחרונים חוקרים רבים העלו את הסברה לפיה העלייה בשכיחות ההשמנה היא תוצאה של צריכה מופרזת של פחמימות. לטענתם של החוקרים, כאשר מנחים את האוכלוסייה להמעיט ככל האפשר בצריכת שומנים, באופן טבעי המשקל היחסי של הפחמימות בהרכב הארוחות עולה באופן משמעותי. כתוצאה מכך באה לעולם דיאטה חדשה שנקראת דיאטה דלת פחמימות.

לדיאטה מספר גרסאות שונות, אך המשותף לכולן הוא שסך כל הקלוריות שמגיעות ממקור פחמימתי לא עובר בהן את רף העשרים עד ארבעים ושניים אחוז. יש להדגיש כי לא מדובר על דיאטות שבהן מגבילים את המטופלים בקלוריות אלא רק את אחוז הקלוריות ממקור פחמימתי.

ההיגיון העומד מאחורי דיאטה דלת פחמימות

כאשר אנחנו צורכים פחמימות, הלבלב שלנו מפריש הורמון הנקרא אינסולין. אינסולין הוא הורמון אנבולי המביא לכך שהגוף לא מנצל את תאי השומן להפקת אנרגיה, ושומר על בריאות הלבלב. לפיכך, על ידי הפחתת הצריכה של הפחמימות, ניתן להביא לכך שיותר שומן ינוצל למטרות הפקת אנרגיה.

כמו כן, לפי הדוגלים בשיטה זו, הפחמימות הינן בעלות אפקט התמכרותי ואנשים הנוטים לצרוך הרבה פחמימות, מפתחים תלות בפחמימות ובמהלך הזמן נוצר מעגל קסמים שבו ככל שצריכת הפחמימות גבוהה יותר, כך הדרישה לפחמימות גבוהה יותר.

לעומת זאת, כאשר התזונה מורכבת משיעור גבוה יותר של קלוריות ממקור חלבוני או שומני, לא נוצרת תלות או התמכרות ולמעשה הנוקטים בדיאטה מסוג זה נהנים מתחושת שובע לאורך זמן ארוך יותר.

היתרונות של דיאטה דלת פחמימות

ברוב המוחלט של המחקרים שנערכו על ההבדלים בין סוגי הדיאטות הנפוצות נמצא כי דיאטה דלת פחמימות מביאה לתוצאות טובות יותר בכל הנוגע לקצב הירידה במשקל. בטווח הקצר בהשוואה לדיאטה דלה בשומן, דיאטה דלת פחמימות הביאה לירידה משמעותית יותר במשקל ולפי חלק מהמחקרים שבוצעו בתחום נראה כי יתרון זה נשמר אף לאורך זמן.

בנוסף לכך, כל עוד נוקטים בדיאטה זו ומקפידים על צריכה של שומן חד בלתי רווי תוך הימנעות מצריכה של שומן רווי, הרי שניכר שיפור גם בפרופיל השומנים בדם.

החסרונות של דיאטה דלת פחמימות

החיסרון המרכזי של הדיאטה הוא שהנוקטים בה נוטים להתעלם מהחשיבות של מתן תשומת לב להרכב השומנים הנצרכים. כתוצאה מכך, קיימת נטייה לצרוך כמויות גבוהות של שומן רווי המסוכן מאוד לבריאות.

מעבר לכך מדובר על דיאטה שקשה מאוד להתמיד לאור העובדה שהיא מנוגדת לאורח החיים הנורמטיבי המושתת על צריכת מזונות עשירים בפחמימות כמקור המרכזי לקלוריות. הנוקטים בדיאטה דלת פחמימות צריכים להמעיט בצריכת לחם, פסטה, מאפים באופן כללי, סוכר, קינוחי קצפת פירות ועוד.

במהלך הזמן עלולה להתעורר תשוקה מוגברת לפחמימות שעשויה לגרום להפסקה פתאומית של הדיאטה. במצבים האלו בדרך כלל מתרחשת עלייה מהירה מאוד במשקל שמבטלת את היתרונות הרבים של הדיאטה.

מעבר לכך, במקרים רבים כתוצאה מההפחתה בצריכת הפחמימות, מתרחשת ירידה במצב הרוח וברמת האנרגיה וזאת משום שמחסור בפחמימות עלול להוביל למחסור בסרוטונין, מוליך עצבי שמשפיע על מצב הרוח.

האם מומלץ להתנסות בדיאטה דלת פחמימות?

באופן עקרוני אין ספק כי מדובר על דיאטה יעילה מאוד ואפקטיבית מאוד, אך כפי שציינו, מדובר על דיאטה שלא קל להתמיד בה ושברגע שמפסיקים אותה, מתרחשת עלייה מהירה מאוד במשקל.

על כן, כל אחד ואחת מכם צריך לעשות את השיקולים האישיים שלו ולהחליט האם היא מתאימה עבורו בהתאם לאופי ולהתנסויות העבר. יש מגוון דיאטות דלות פחמימות, כדוגמת דיאטת ברנשטיין, כך או כך, מדובר על דיאטה המצריכה ליווי של דיאטנית קלינית על מנת להתאים את התפריט לכל מטופל באופן אישי.