דיאטה לחולי לבלב: מהי התזונה המומלצת?

הלבלב הוא בלוטה הממוקמת בחלק האחורי של חלל הבטן. היא חשובה למגוון נרחב של תפקידים בגופנו. אורכו של הלבלב הוא כחמישה עשר סנטימטרים באדם הבוגר ומשקלו נע בין שמונים וחמישה גרם למאה גרם סך הכול.

צורתו מזכירה אגס, שכן הוא צר בקצהו האחד ורחב בקצהו השני. החלק הרחב מכונה ראש הלבלב וממוקם סמוך מאוד לתריסריון ואילו הקצה הצר שלו נושק לטחול.

חשיבות הלבלב בוויסות של תהליכים פיזיולוגיים מגוונים גדולה ביותר הן כבלוטה אנדוקרינית (איבר הפרשה פנימי) והן כבלוטה אקסוקרינית (איבר הפרשה חיצוני).

תפקודי הלבלב בעיכול שומנים וייצור והפרשת הורמונים

תפקוד הלבלב כאיבר הפרשה חיצוני מתבטא בייצור והפרשת מיצי הלבלב, המופרשים למערכת העיכול. הם מכילים ריכוז גבוה במיוחד של אנזימים הנחוצים לעיכול של שומנים, חלבונים מלאים ופחמימות כשבין היתר מדובר בליפאז (נחוץ לפירוק שומנים), עמילאז (נחוץ לפירוק עמילן למולקולות של גלוקוז), טריפסין (נחוץ לפירוק חלבונים) ועוד.

תפקוד הלבלב כאיבר הפרשה פנימי מתבטא בייצור והפרשת הורמונים שונים כגון גלוקגון (מעודד פירוק של גליקוגן), אינסולין (הורמון אנבולי שמעודד בין היתר את כניסת הגלוקוז לתאים), סומטוסטטין (מעכב את ההפרשה של אינסולין וגלוקגון) ועוד.

כיצד משפיעות מחלות לבלב על התזונה?

מאחר ומדובר על איבר הממלא תפקידים רבים כל כך במערכת העיכול, אין זה פלא שכל ליקוי בפעילות התקינה של הלבלב, ישפיע בצורה ישירה על התזונה של החולים ועל יכולת העיכול שלהם. כך לדוגמה, אחת מהמחלות המפורסמות ביותר שעלולה לפגוע בלבלב היא סוכרת סוג 1, המתבטאת בפגיעה ביכולת הפרשת האינסולין בלבלב.

החולים בסוכרת סוג 1 צריכים להקפיד על הנחיות תזונה קפדניות, להזריק אינסולין ממקור חיצוני על מנת לפצות על החסר באינסולין, תוך מעקב מתמיד אחרי כמות הפחמימות בתזונה היומיומית והתאמה בלתי פוסקת של מינון האינסולין לכמות הפחמימות הנצרכות בארוחות.

קשיי עיכול בדלקת לבלב

חולה שסובל מדלקת לבלב חריפה יתקשה לעכל את המזון כראוי ולספוג את מרכיבי התזונה השונים באופן טבעי, כשבדרך כלל על מנת למנוע את החמרת המצב, החולים מקבלים הנחיות לצום.

לא אחת, ובמטרה להקל על הלבלב, ניתנים למטופלים אנזימים שונים המיוצרים באופן מלאכותי, כדי שהלבלב לא יצטרך להשקיע אנרגיה בייצור והפרשת אנזימים.

חשיבות הייעוץ התזונתי האישי במחלות לבלב

מאחר והפגיעה בלבלב מתבטאת באופנים שונים, חשוב ביותר להתייעץ עם דיאטנית מוקדם ככל האפשר וסמוך ככל הניתן לקבלת האבחנה.

בעזרת בדיקות הדם ובאמצעות הממצאים שיספקו הרופאים המטפלים בחולה, תוכל הדיאטנית הקלינית להתאים עבור המטופל את התפריט האידאלי, שלא יגרום להחמרת מצבו ושלא יוביל לכאבים או לבעיות עיכול חמורות.

חשיבות המעקב התזונתי

מחלות לבלב כרוניות כרוכות במעקב תזונתי שוטף, על מנת שניתן יהיה לנטר את המצב התזונתי והבריאותי ולבצע שינויים בתפריט היומי, בהתאם להנחיות התזונתיות.

בדרך כלל, תפריטים המתאימים עבור חולי לבלב מכילים שיעור נמוך ביותר של שומנים, היות ועיכול השומנים מהווה את העומס הכבד ביותר על הלבלב. אך התפריט צריך להיבנות באופן אישי ולהתאים לכל חולה באופן אישי.