מהפכת היין החדשה בישראל: נהנים מיין בלי לשתות אותו

פיתוח ישראלי חדש ליין בריאטרנד הביו-פוד מציג את הדבר הבא בתחום, תוצאה של פיתוח ישראלי הנחשב למקור גאווה למדינה.

מזה עשרות שנים, חוקרים מקדישים מאמצים רבים לפענח את השאלה כיצד תזונת הצרפתים המכילה בשר אדום, חמאה ושמנת, מסתדרת עם העובדה כי שכיחות מחלות הלב במדינה היא מהנמוכות בעולם.

המסקנה החד משמעית קבעה כי הצרפתים, הנוהגים ללוות כל ארוחה ביין אדום, היא המגנה עליהם. כעת, פיתוח ישראלי של חברת הביוטכנולוגיה Bioharvest עומד לבצע פריצת דרך ומהפכה בתחום.

המהפכה הבריאותית של היין: אבקה במקום אלכוהול

בישראל ובמדינות מערביות אחרות, תרבות שתיית היין אינה מפותחת כפי שהיא בצרפת, מחירי היין גבוהים, והעובדה שזהו משקה אלכוהולי, גורמת לרבים להתרחק ממנו. רוב הישראלים אינם שותים אפילו כוס יין אחת בשבוע.

המוצר המהפכני יאפשר גם למי שאינו חובב יין ליהנות מיתרונותיו הבריאותיים באמצעות "קשיות" המכילות אבקה המורכבת מפוליפנולים, החומרים הפעילים המצויים ביין האדום, והידועים בהשפעתם החיובית על בריאות הלב וכלי הדם.

פיתוח ישראלי מהפכני ובריאותי

הפיתוח החדש מתבסס על תאי ענבים אדומים מסוג VINIA. מנכ"לית ומייסדת החברה, ד"ר יוכי חגי, מסבירה שהמחקרים הרבים שחקרו את ההשפעה החיובית של היין האדום על בריאות הלב, הובילו אותם לפוליפנולים. קיימים למעלה ממאה סוגי פוליפנולים ביין אדום, הפועלים יחדיו.

הקומפלקס הטבעי הזה, מאמינה יוכי, הוא השיטה האופטימלית למצות את יתרונות היין האדום. הרעיון המתבסס על המחקר, מבוסס על מוצר המכיל את המרכיבים הבריאים ביין, ללא האלכוהול והסוכר.

הפיתוח הראשוני התבצע במכון הוולקני וההתווה את הדרך לפיתוח המוצר המסחרי הכולל גידול ענבים אדומים בנוזל, ייבושם וקבלת אבקה המכילה פוליפנולים ורזברטול, החומרים הפעילים, ללא הקלוריות של האלכוהול. התוצאה, מוצר המכיל את המרכיבים הבריאים של היין, ללא חומרים מזיקים.

גידול הידרופוני ותהליכי עיבוד טבעיים

בחברת ביוהרווסט החליטו לגדל את הענבים בתהליך הידרופוני ללא אדמה אלא על בסיס מים בלבד, ואת חומרי המזון לגידול הענבים, מחדירים למים. החברה יצרה קטגוריה חדשה של ביופארמינג לייצור ביו-פוד. המוצר המתקבל אינו מכיל חומרים סינטטיים ואינו עובר תהליך של מיצוי אלא של ייבוש בלבד.

הגידול אינו נפגע מזיהומים ולכן אינו מצריך שימוש בחומרי ריסוס. טעם הענבים המתקבל הוא אכן ללא סוכר, והיתרון הוא שניתן להעביר את הענבים תהליכי ייבוש טבעיים ללא שימוש בתהליכים כימיים, "הטכנולוגיה המתקדמת שלנו למעשה מעתיקה את הטבע", מתגאה יוכי.

"לא עוצרים כאן" – המיזם מתפתח

מחזור הגידול של הענבים אורך כשלושה שבועות לעומת עונה שלמה בגידול בשדה, בכל שלושה שבועות מתבצע קציר וייבוש הגידולים. האבקה המופקת אמורה להימכר בקשיות, וכל אריזה תכיל שלושים קשיות, אחת לכל יום. את הקשית ניתן לצרוך באופן ישיר או להוסיפה למים, יוגורט וכל מזון אחר.

כל קשית תכיל ארבע מאות מיליגרם אבקה, כמות השקולה לאלף ענבים או בקבוק יין אדום העלות תעמוד על 198 ₪ לחודש. בשלב הראשון מתוכננת המכירה להתבצע באמצעות החברה, ובהמשך צפוי המוצר להגיע למדפים. התכנית של המיזם אינה מסתכמת בכך וכבר קיימת כוונה לבצע תהליך דומה עם זיתים ורימונים, הנחשבים לבעלי סגולות בריאותיות.

מהפכת היין החדשה עברה את שלב התיאוריות, מדווחים נציגי החברה, וכבר היום, הטכנולוגיה הקיימת מאפשרת ליישם את התהליך על כל פרי או ירק ולקבל מוצר מרוכז המכיל את כל הערכים התזונתיים.