האם חמאה מומלצת לאכילה?

האם עדיין מומלץ לאכול חמאה?אנשים אוכלים חמאה כבר מאות ואלפי אלפי שנים. במקורות היהודיים נהוג היה להתייחס אליה כאל מזון איכותי במיוחד, שיש לו להתברך בו. דבש וחמאה היו שמות נרדפים לשפע ולטוב. ברבות הימים, נקשר שמה של החמאה בשומן רווי – רע ומזיק. חמאה, שהינה מוצר רווי שומן, הלכה ונתפסה בעיני הציבור כמקור לתחלואה קשה, למחלות לב, להסתיידות העורקים, ליתר כולסטרול ולהשמנה.

אך כפי שקורה לא פעם לאורך ההיסטוריה, המוניטין של החמאה הוכתם יתר על המידה ושלא בצדק. האם באמת אנו צריכים להימנע מחמאה? לשאלה, מסתבר, יש תשובה מפתיעה.

החמאה והשומן

את החמאה ניתן לייצר מחלב או משמנת. אם נסתכל ברשימת המרכיבים והערכים התזונתיים, נגלה כי מאה גרם של חמאה (רגילה, לא קלה) מכילים בתוכם יותר משמונים אחוזים של שומן, לרבות תכולה ניכרת של שומן רווי. אותה כמות של חמאה מכילה לא מעט כולסטרול וגם יותר משבע מאות קלוריות.

בעשרות השנים האחרונות למדנו שיש להמעיט בצריכת הכולסטרול ולקצץ בצריכת השומן הרווי והשומן מן החי. לכאורה, צריך לסלק את החמאה מהתפריט, אך מסתבר שיש לה גם יתרונות בלתי מבוטלים. נזכור, כי חמאה נחשבה למאכל נפוץ במרבית אומות העולם באירופה, בהודו, במזרח הקרוב.

שאלת ההקפדה – בצרפת, שם צריכת החמאה מרובה ונהוג לבשל מאכלים רבים בחמאה, מחלות הלב יחסית נדירות וגם ההשמנה איננה צרה גדולה כמו בארצות הברית, לשם השוואה. צריכה מתונה של חמאה, אם כן, במיוחד כאשר מקפידים על תזונה מאוזנת, איננה חייבת להיות בעייתית.

חמאה ומגפת ההשמנה

גישה חדשה במדעי הרפואה, התזונה והבריאות, גורסת כי אין כל רע בצריכת חמאה כאשר לא מפריזים. מתרבים הקולות הטוענים כי הבעיה הנוכחית נובעת דווקא מצריכת עודף של פחמימות ועודף של סוכרים. כדאי להמעיט בצריכת לחם, חטיפים, פסטה, ולהחזיר לתפריט גם מן החמאה הטעימה שהפכה (שלא בצדק) למייצגת מגפת ההשמנה.

חמאה מכילה כידוע, את הסידן החיוני לבריאות העצמות והשיניים. זאת ועוד, נמצא כי צריכת חמאה בקביעות מסייעת לגוף לקלוט מינרלים חיוניים ויש בה גם כדי לסייע מפני עששת ולשמר את בריאות הפה בכלל. אבל השומן הרווי שנמצא בחמאה – משמין או לא משמין?

חומצות השומן בחמאה בריאות יותר משומן מוקשה מעובד

חמאה בהחלט לא חייבת לגרום לכם להשמין אם לא תגזימו בצריכת פחמימות ומאכלים מתוקים או מטוגנים. עוד עולה כי חומצה לינולאית המצויה בחמאה חיונית לנו. הגוף לא מסוגל לייצרה והיא חיונית לפעילות התאים בגוף ואפילו, תאמינו או לא, מסייעת להפחתה במשקל.

האם זאת אומרת שניתן לאכול את החמאה באופן חופשי וללא כל בקרה? לא מומלץ. צריכת יתר של שומן בהחלט לא תועיל ואפילו תזיק. מהיום – צורכים חמאה, במידה.

האם חמאה מכילה כולסטרול?

רשמו לפניכם שחלק ניכר מהכולסטרול בחמאה הינו הכולסטרול הטוב. כמו כן, כאשר לא מגזימים בצריכתה נהנים מהשפעה מיטבית על התפתחות המוח בצעירים ושיפור תהליכי זיכרון וחשיבה במבוגרים. מכיוון שהחמאה מכילה חומצות שומן שונות, טוב לדעת שחלק מהן מסייעות לגוף להילחם בזיהומים.

מה עוד טוב באותו ממרח וותיק, שזכה לקיטונות של בוז? וויטמינים חיוניים כגון ויטמין A – זה טוב לבריאות העיניים וגם לבלוטת התריס. כמו כן, בזכות רמת הקלוריות הגבוהה שבחמאה, לצד היעדר הפחמימות, מדובר במקור מעולה לרמת אנרגיה גבוהה לאורך זמן. אם אתם סובלים מעייפות ומרגישים תשוקה למתוק – במקום שוקולד העדיפו פרוסת לחם מלא או קרקר עם חמאה.