צריכה עודפת של סוכר

צריכה עודפת של סוכראין ספק שהגוף האנושי זקוק לכמות מסוימת של סוכר. תאי הגוף מפיקים מהסוכר אנרגיה וכמובן שבלי שום קשר לתהליכי הפקת האנרגיה, החיים לא היו שווים כל כך הרבה בלי הטעם המתוק.

עם זאת, בעשורים האחרונים נראה שצריכת הסוכר שלנו נמצאת בעלייה מתמדת ואנשים רבים צורכים הרבה יותר סוכר ממה שהם זקוקים לו בפועל. במאמר שלפניכם נדון בהיבטים השליליים של צריכת סוכר עודפת.

השמנת יתר

הסכנה הגדולה ביותר בצריכה עודפת של סוכר היא עלייה במשקל. כאשר הגוף שלנו מקבל את כמות הסוכר לה הוא זקוק, הכל טוב ויפה, אך כאשר אנחנו צורכים יותר מדי סוכר, הגוף מפעיל מנגנונים פיזיולוגיים מורכבים והופך את הסוכר העודף לשומנים. במובן הזה הגוף שלנו יעיל מאוד שכן מבחינתו אין לדעת מתי תהיה הפעם הבאה שנרעיף עליו מכל טוב הפחמימות ולכן את העודף הוא משמר במאגרי השומן.

ישנם רבים בקרב הציבור הרחב שמאמינים שמאחר והפחמימות משמשות את הגוף להפקת אנרגיה, הרי שצריכה עודפת של סוכרים לא מובילה להשמנה שכן הגוף לוקח מהמזון רק את כמות הסוכר הדרושה לו לצרכים האנרגטיים שלו ולא מעבר לכך. כיום ידוע מעבר לכל צל של ספק שמדובר בטעות.

עלייה בסיכון לחלות בסוכרת סוג 2

סוכרת סוג 2 היא מחלה כרונית שבאה לידי ביטוי בהפחתת הסבילות לגלוקוז. בדרך כלל המחלה מתפתחת באיטיות במשך שנים רבות והתיאוריה המרכזית בנוגע לאטיולוגיה שלה היא שמדובר על מחלה שמתחילה בכך שתאי הגוף מאבדים את הסבילות לשומן בעקבות שחרור של חומרים שונים מתאי השומן שהולכים וגדלים. משום כך עד לא מזמן נהוג היה לחשוב שאין זה משנה אם ההשמנה היא תוצאה של אכילה מופרזת של שומנים, חלבונים או סוכרים – בכל מקרה ההשמנה היא זו שמגדילה את הסיכון לחלות במחלה ולא הרכב התזונה.

לאור מחקרים רבים שנערכו בתחום בשנים האחרונות ברור שלא רק נפח רקמת השומן הוא זה שמשפיע על הסיכוי לחלות בסוכרת סוג 2 אלא גם הרכב התזונה. נראה כי צריכה עודפת של סוכר מהווה גורם סיכון עצמאי לחלות בסוכרת סוג 2. המשמעות היא שצריכה עודפת של סוכר מגדילה את הסיכון לחלות בסוכרת ללא קשר להשמנה.

פגיעה בשיניים

מעבר לכל זה, צריכה עודפת של סוכר מעמידה את בריאות השן בסכנה. כאשר אנחנו צורכים תזונה עשירה בסוכרים בדגש על סוכרים פשוטים, אנחנו למעשה מזינים לא רק את עצמנו אלא גם את החיידקים החיים בשיניים שלנו. החיידקים שגורמים לעששת ולחורים בשיניים ניזונים מהסוכר ולאחר הפירוק שלו, הם מפרישים חומצת חלב שמסוגלת לפגוע בחומרים השונים שמרכיבים את השן. מעניין לגלות שילדים שזקוקים לטיפול תרופתי כרוני שניתן באמצעות סירופ המכיל סוכר, סובלים משכיחות גבוהה יותר של נזקי שיניים.