דיאטה להאטת תהליכי ההזדקנות

דיאטה להאטת תהליכי ההזדקנותמאז ומעולם ניסו בני האדם לשמור על הנעורים שלהם ולהאט את תהליכי ההזדקנות. בימי קדם היו שניסו למצוא את מעיין הנעורים שטבילה בו תשיב גם לאנשים זקנים את נעוריהם ואילו כיום מדובר על הדוגלים בטכניקות שונות של אנטי אייג'ינג ובמגוון רחב של ניתוחים פלסטיים להשגת מראה צעיר ועור מתוח. במאמר שלפניכם נדון באופן שבו ניתן להאט את תהליכי ההזדקנות באמצעות תזונה נכונה.

להרבות בצריכת ירקות ופירות

בין מרכיבי התזונה החשובים ביותר הקשורים לאריכות ימים ולהאטת תהליכי ההזדקנות חשוב להזכיר בראש ובראשונה את הפירות והירקות. הפירות והירקות מכילים כמות גדולה מאוד של נוגדי חמצון טבעיים שמנטרלים את הרדיקלים החופשיים, הגורמים לנזקי החמצון האחראיים להזדקנות של הגוף. בנוסף לכך, צריכה של ירקות ופירות בכמות נאותה מקושרת עם שיפור בתפקוד מערכת העיכול, עם צריכה מופחתת של מזונות דחוסים אנרגטית ועוד.

במידה וישנו קושי ללעוס ירקות מפאת בעיות שיניים, ניתן בהחלט לרכך את הירקות בבישול או באפייה אך אין ספק שהדרך הטובה והיעילה ביותר להפיק את חומרי התזונה החשובים מהפירות והירקות היא לצרוך אותם טריים ללא בישול.

לאכול מנות קטנות יותר

במהלך שנות השבעים בוצעו מספר מחקרים בעכברים, שהראו כי הקטנת צריכת המזון בכשלושים אחוז מקושרת עם עלייה של עד ארבעים אחוז בתוחלת החיים. מחקרים אלו הביאו את החוקרים בתחום לחפש את המנגנונים הפיזיולוגיים העומדים מאחורי הקשר בין צריכה קלורית מופחתת להארכה של תוחלת החיים.

במהלך העשורים האחרונים התגלה כי המנגנונים העומדים מאחורי קשר זה רבים ומגוונים וקשורים בין היתר להפחתת התנגודת לאינסולין, האטת קצב הירידה ברמת המלטונין, התייעלות של המטבוליזם, הפחתה ברמת הייצור של הרדיקלים החופשיים ועוד.

באופן כללי, מומלץ להימנע מלהגיע לשובע מוחלט עד כדי תחושה של "התפוצצות" ולהקפיד על אכילה של ארוחות תכופות אך קטנות בנפחן. חשוב גם כן לציין כי צריכה עודפת של קלוריות מקושרת למגוון רחב של תחלואות כשבין היתר מדובר על יתר לחץ דם, סוכרת סוג 2, שבץ מוחי ועוד.

שמירה על בריאות העצם

החל מגיל שלושים ואילך חלה ירידה הדרגתית במסת הגוף הרזה, כלומר במסת השרירים והעצמות וככל שאנחנו מזדקנים, כך הירידה במסת הגוף הרזה נהיית מהירה ומשמעותית יותר. לפיכך, חשוב מאוד לצרוך תזונה עשירה בסידן במידת האפשר ובמידת הצורך להעשיר את התזונה בתוסף ויטמין D האחראי להכנסת הסידן לעצמות.

להעשיר את התזונה בחומצת שומן אומגה 3

גורם המוות המרכזי בעולם המערבי נכון לכתיבת שורות אלה הוא מחלות לב וכלי דם בדגש על מחלת טרשת העורקים. על ידי העשרת התפריט השבועי בחומצת שומן אומגה 3 ניתן ליהנות מהפחתה בלחץ הדם ומהקטנת הסיכוי לחלות בטרשת עורקים.

אומגה 3 ניתן למצוא בדגי ים צפוניים כמו למשל טונה, מקרל וסלמון וכן במידת הצורך ניתן לצרוך את החומצה בתוסף מזון.

הרגלי חיים הקשורים לתזונה

לא ניתן לדבר על דיאטה להאטת תהליכי ההזדקנות מבלי להזכיר את הסיגריות ואת הפעילות הגופנית. לצד השינויים התזונתיים חשובים ביותר להפסיק את העישון שמקצר את תוחלת החיים ולהתחיל לעסוק בפעילות גופנית לפחות שלוש פעמים בשבוע.

כמו כן, חשוב מאוד לעבור לאורח חיים פעיל מאורח חיים סדנטרי, כלומר לבחור לעלות במדרגות במקום במעלית, לקום להחליף ערוץ במקום להשתמש בשלט, להחנות את הרכב רחוק יותר ממקום העבודה ועוד.

באופן גורף אנשים שנהנים מתוחלת חיים ארוכה הם אנשים לא מעשנים שהיו פעילים פיזית עד גיל מתקדם.