תזונה להורדת רמות כולסטרול

מזונות להורדת כולסטרולרמה גבוהה של כולסטרול הינה גורם הסיכון הנחשב למסוכן מכולם למחלות לב, עודף כולסטרול אינו מתבטא בהכרח עקב עודף משקל ויכול להופיע אצל כל אחד מאתנו. הבשורה הטובה כי זהו גורם אשר ניתן לשלוט עליו ובדרכים די פשוטות.

תפקיד הכולסטרול הוא יצירת הורמונים, ויטמינים, ומיצי מרה. רוב הכולסטרול בגוף נוצר בעצמו והיתר נצרך ומגיע מהמזון. עודף כולסטרול מצטבר על דפנות כלי הדם וגורם להצרתם ולהתקשותם.

התמודדות עם בעיות כלי דם

התקשות כלי דם מובילה לירידה בכמות החמצן המועברת בדם אל הלב. במצב זה, הסיכון להתפתחות מחלות לב כגון טרשת עורקים עולה, כמו גם הסיכון לשבץ והתקף לב. הכולסטרול נחלק ל"טוב" ול"רע".

ניתן להשפיע על הכולסטרול הטוב בעזרת פעילות גופנית, בעוד עישון מוביל לירידה ברמתו, במצב המגביר את הסיכון למחלות לב.

הכולסטרול מושפע מתורשה ומאורח חיים, רמה גבוהה של כולסטרול טוב ונמוכה של כולסטרול רע, במקביל להפחתת הכולסטרול המיוצר בגוף והעלאת הכולסטרול המגיע מחוץ לגוף, תפחית משמעותית את הסיכון למחלות במחלות לב ותוציא אותנו מקבוצת סיכון.

כולסטרול במזון

חשוב לשלוט על צריכת הכולסטרול דרך המזון. השיטה העיקרית לשמירת רמת כולסטרול טוב גבוהה ואכילת פחות כולסטרול רע היא הימנעות ממזונות עתירי שומן וכולסטרול הכוללים מזון מן החי, בשר אדום, מזון מטוגן, נקניקים וגבינות שמנים.

במקביל, יש להקפיד על אכילת מזונות עשירים בסיבים ועמילן, פירות וירקות ומוצרים דלי שומן. מומלץ לאכול דגים, בשר רזה, מוצרי חלב דלי שומן, קטניות, אגוזים ושקדים העשירים בחלבונים, לחמים ומאפים מקמח מלא ודגנים מלאים.

שינוי הגישה לתזונה

יש להעדיף שיטות בישול הכוללות אידוי ואפייה על פני טיגון, להימנע ממזון מהיר ולהגדיל את צריכת הסיבים המצויים בנבטים, כרוב, תרד ועוד.

פרט מעניין הוא שצריכה של אלכוהול במידה מועטה מדי יום תורמת להורדת הכולסטרול, כך שכוס יין ביום משפיעה באופן חיובי על הבריאות.

מזונות מפחיתי כולסטרול

כיום ניתן למצוא תרופות מפחיתות כולסטרול אשר הוכחו כיעילות אך מלוות בתופעות לוואי ולכן מומלץ לאמץ מספר שינויים באורח החיים ולאמץ הרגלי תזונה נכונים ובריאים:

תה ירוק

משפיע על בריאות הלב ומפחית כולסטרול רע. בנוסף, הוא מאזן את פרופיל השומנים בדם. תה ירוק הוא מקור לנוגד חמצון EGCG המנטרל תהליכי חמצון בלתי רצויים ומזיקים.

לדברי איגוד הקרדיולוגים, שימוש בתה ירוק מפחית את הסיכון לחלות במחלות לב, שבץ מוחי ומפחית את רמת הכולסטרול בדם. שתיית שלוש כוסות תה ירוק ביום היא רמת מינון אידאלית לסיוע בתהליכים מטבוליים ולשמירה על בריאות הגוף.

ארטישוק – מסייע בנטרול רעלים בכבד, הפחתת לחץ דם ומניעת חסימה בדרכי המרה. הארטישוק מכיל חומרים פעילים המגדילים את ייצור חומצות המרה מהכולסטרול וכתוצאה מכך מביאים להורדה ברמתו בדם.

ג'ינג'רהצמח מכיל נוגדי חמצון המנטרלים תהליכי חמצון הגורמים לנזק לכלי הדם ומשפר את בריאות הלב.

שיבולת שועלדגן המכיל סיבים תזונתיים ועשיר בחלבון, ויטמינים ומינרלים המאזנים את רמות הסוכר והשומן בדם. הסיבים התזונתיים תורמים לסילוק חומרים בלתי רצויים ביניהם רעלנים וכולסטרול.

שמן זית עשיר בנוגדי חמצון וויטמין E אשר ביכולתם למנוע את תהליך החמצון של הכולסטרול הגורם לנזק לכלי הדם.