אילו גורמים משפיעים על קצב הירידה במשקל?

אילו גורמים משפיעים על קצב הירידה במשקל?חלק מהאנשים מסוגלים להפחית ממשקלם ללא מאמץ או תכנון מורכב, ומגיעים למשקל היעד שלהם בזמן שיא. אחרים נאלצים להתמיד ולשקוד מידי יום על הרגלי האכילה שלהם, אך אינם מצליחים להפחית ממשקלם באופן משביע רצון. למרות שקיימים גורמים ברורים הקשורים לירידה במשקל, מדענים סבורים כי התהליך משתנה מאדם לאדם.

הפחתת קלוריות היא המפתח לירידה במשקל, אך הקשר בין קלוריות וירידה במשקל הוא מורכב. לכן, על מנת להבין את עשרת הגורמים האחראים לקצב הירידה במשקל, יש להבהיר תחילה את הבלבול הסובב את נושא ספירת הקלוריות, הרגלי האכילה, וההסברים המדעיים הקשורים לירידה במשקל.

מרכיבי התזונה

צמחונים וטבעונים רזים יותר מאוכלי בשר, גם אם הם אוכלים מספר זהה של קלוריות מידי יום. ההסבר הסביר ביותר לעובדה זו היא שהגוף משתמש לחילוף חומרי הקלוריות באופן שונה כשהוא מקבל את המזון ממקורות שונים.

מזונות עשירים בחלבוני סיבים תזונתיים וצמחיים עשויים להועיל לחילוף החומרים יותר ממזונות עשירים בשומן רווי וכולסטרול. גם דפוסי האכילה משמעותיים למשקל. לדוגמה, מחקר שעקב אחר אנשים ששמרו על ירידה במשקל, ואכלו ארוחת בוקר מידי יום, מצא כי תחושת הרעב שלהם רוסנה בקלות יותר לאורך כל היום.

קצב חילוף החומרים

גורם זה קשור אף הוא לגנטיקה ולמבנה ה-DNA. בעיקרון, קצב חילוף החומרים מגדיר את התהליך היעיל של שריפת הקלוריות על ידי הגוף, במצב של מנוחה או פעילות. למרות שניתן להאיץ באופן זמני את קצב חילוף החומרים, באמצעות אימון או אכילת מזונות מסוימים, כגון מזונות המכילים קפאין או פלפלים חריפים, השיטה היעילה ביותר להגברת חילוף החומרים וירידה במשקל לאורך זמן, היא בניית שריר רזה יותר עם תרגילי כוח והפחתת אחוז השומן בגוף.

אנשים עם כמויות נמוכות של רקמת שריר אינם מסוגלים לשרוף קלוריות רבות במנוחה, בהשוואה לאנשים עם כמויות גבוהות של רקמת שריר, מה שמקשה יותר על קצב הירידה במשקל. לאנשים מבוגרים יש פחות שרירים וקצב חילוף החומרים שלהם נמוך יותר. באופן כללי, לגברים יש רקמת שריר רזה יותר בהשוואה לנשים.

בחירות במזונות ומשקאות מסוימים

קלוריות הנצרכות בכמויות מתונות של אלכוהול או חלקים מתונים של אגוזים אינם תורמים לעלייה במשקל. בצד השני של המשוואה, תחליפי סוכר הנמצאים במשקאות נפוצים, גורמים לעלייה משמעותית במשקל.

רגשות וגישה נוחה לחטיפים ולמזון מהיר הם בין הגורמים המשפיעים ביותר על בחירות מזון שאינן נאותות. לעיתים, מזון שנראה כמו בחירה בריאה, מזיק למעשה לשמירה על משקל תקין. עוגייה דלת שומן עשויה להיות מורכבת מפחות שומן, אך בדרך כלל היא עשירה בסוכר ומכילה את אותו מספר קלוריות כמו עוגייה רגילה. צ'יפס "טבעי" הנושא את תווית "ללא כולסטרול" עדיין נחשב לעשיר בשומן וקלוריות.

גנטיקה

אנשים עם נטיות גנטיות מסוימות יכולים לרדת במשקל בקלות ולשמור על משקל תקין. סקירת מחקרים שפורסמה בשנת 2007 בכתב העת "ספקטרום הסוכרת", מצא כי מוטציות גנטיות מסוימות קשורות להשמנת יתר. גם במחקרים שנערכו בקרב תאומים, בהם כל זוגות התאומים אכלו את אותו מספר קלוריות לתקופת זמן קבועה, נמצא כי חלק מהזוגות העלו או הפחיתו הרבה יותר משקל בהשוואה לאחרים.

רמת פעילות גופנית

גם אם הגנטיקה פועלת נגד קצב הירידה במשקל, ניתן לשפר את המצב באמצעות פעילות גופנית עקבית, השורפת קלוריות ובונה שרירים, המגבירים את קצב חילוף החומרים. בניתוח מחקר שפורסם בשנת 2011 ב-"PLoS Medicine", מדענים גילו כי אנשים שנשאו מוטציה גנטית הקשורה להשמנה, והקפידו על התעמלות קבועה, נמצאו כבעלי סיכויים פחותים בשלושים אחוזים לסבול מעודף משקל.

הפחתת קלוריות

הפחתה משמעותית בצריכת הקלוריות, או הימנעות מאכילת כל הקלוריות היומיות בארוחה אחת, גורמת למפל של תגובות בגוף. כך, למשל, הגוף חוסך באנרגיה באמצעות הפחתת קצב חילוף החומרים, מה שמקשה עליו לאבד את כמות המשקל המתאימה להפחתת קלוריות. שיטות טובות יותר לירידה במשקל הן הפחתה הדרגתית של כמות הקלוריות וחלוקת כמות הקלוריות היומיות למספר ארוחות קטנות ביום.

מחסור בזמן

גורם לאנשים לאכול בלוחות זמנים שאינם סדירים או לדלג על ארוחות. אנשים שעושים זאת מתקשים לרדת במשקל, בהשוואה לאנשים שאוכלים ארוחות סדירות.

הימנעות מעישון

אנשים המעוניינים להפסיק לעשן, בדרך כלל מודאגים ביותר מעלייה במשקל. אך לא קיים קשר הכרחי בין השניים, ובכל מקרה, מסוכן יותר מבחינה בריאותית להמשיך לעשן מאשר להעלות מספר קילוגרמים במשקל, אותם ניתן להפחית באמצעות תזונה בריאה ופעילות גופנית קבועה.

התמודדות עם מתחים

אנשים רבים מגלים כי אכילה היא הדרך שלהם להתמודד עם לחץ. אם אדם סובל ממתח מוגבר בחייו, הוא עלול להתקשות בהתמקדות על שינויים בריאים באורח החיים. תזונאי ומאמן אישי יכולים לסייע להקניית הרגלי אכילה בריאים והרפיית מתחים.

השוואה לאחרים

גוף בריא מגיע בכל הצורות והגדלים. התרבות של היום מתמקדת יותר מידי במראה רזה, והרזון פשוט אינו מציאותי או טבעי עבור אנשים רבים. יחד עם זאת, אדם חש רע עם עצמו כאשר אינו מסוגל להגיע למראה גוף אותו הוא רואה במדיה, אך המפתח הוא להבין כי גודל הגוף אינו חשוב כמו הבריאות.

ראו גם:
איך מתמודדים עם עצירה בירידה במשקל?