דיאטה לחולי דלקת מפרקים

דיאטה לחולי דלקת מפרקיםאנשים עם דלקת מפרקים (RA) חשים כי חלק מהמזונות הגורמים לתסמינים, כגון מפרקים נוקשים וכואבים, עשויים להשתפר או להחמיר עם תזונה. מדענים בדקו את הנושא ומצאו כי ביצוע מספר שינויים תזונתיים יכולים להקל על תסמיני המחלה.

תזונה נכונה חשובה לחולי דלקת מפרקים היות והיא משפרת את זרימת מחזור הדם בפרקים, ובכך מסייעת להזנת הרקמות וסילוק עודפי הפסולת; היא מאזנת את אוכלוסיית חיידקי המעיים ובכך מפחיתה את הדלקת.

תזונה צמחונית

מחקר אחד מצא כי אנשים שאכלו תזונה צמחונית או טבעונית, דיווחו על שיפור בתסמיני דלקת מפרקים, כולל הפחתת הכאב, הפחתת נוקשות הבוקר, ושיפור הכוח הגופני, בהשוואה לאנשים שלא הקפידו על תזונה זו.

אם אדם אינו מסוגל לוותר על בשר, מומלץ לפחות לאכול יותר ירקות. חומרים נוגדי חמצון, כגון הנמצאים באפונה ירוקה, פלפלים וברוקולי, מגנים מפני נזק לרקמות סביב המפרקים, הנגרם כתוצאה מרדיקלים חופשיים.

השלת קילוגרמים מיותרים

אם אדם סובל מעודף משקל, השלת הקילוגרמים העודפים מקלה חלק מהלחץ על המפרקים, כגון הירכיים והברכיים. מעבר לכך, השלת המשקל העודף, ברמה של עד עשרים קילוגרמים לפחות, משפרת גם את איכות החיים.

מחקר שנערך בשנת 2006 מצא כי אנשים עם דלקת מפרקים שסבלו מעודף משקל והגיעו ליעדי משקל נורמאליים, חוו איכות חיים גבוהה יותר בהשוואה לאנשים עם המחלה שסבלו מהשמנת יתר.

אכילת מוצרים המכילים אומגה 3

מספר מחקרים מראים כי אנשים עם דלקת מפרקים מפיקים תועלת מתוספי שמן דגים, המכילים אומגה 3, חומצות שומן הנלחמות בדלקת. חולי דלקת מפרקים נמצאים גם בסיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם, ושמן דגים מומלץ ביותר לבריאות הלב.

המחקרים מראים כי יש לצרוך שלוש גרם אומגה 3, חומצות שומן ליום, או מנת דג סלמון, במשך שלושה חודשים על מנת לקבל את היתרונות הבריאותיים.

תזונה ים תיכונית

במחקר שנערך בשוודי בשנת 2003, אנשים עם דלקת מפרקים שאכלו תזונה ים תיכונית עשירה בפירות, ירקות, דגנים, קטניות ושמן זית במשך שלושה חודשים, חווה תפקוד פיזי משופר וחיוניות בהשוואה לחולים שלא הקפידו על תזונה זו.

צריכת ויטמינים

מספר ראיות מדעיות מצביעות על חומרים מזינים מסוימים המסייעים לחולי דלקת מפרקים. לדוגמה, חלק מהמחקרים הראו כי תוספי ויטמין E מפחיתים את כאבי המחלה. גם תוספי חומצה פולית מפחיתים את התסמינים.

הבנת אלרגיות

אלרגיות למזון, במיוחד לחלב ומאכלי ים, עלולות להחמיר דלקת מפרקים. לכן, יש להימנע מהמוצרים האלרגנים, ואז להוסיפם בהדרגה על מנת לקבוע אם הם מעוררים את התסמינים.

מחקרים בחנו אם חשיפת חולים למזונות מסוימים שגרמו להם בעבר לאלרגיות, החמירו באופן עקבי את תסמיני המחלה, וקיבלו רמזים לכך שמזונות מסוימים מחריפים את התסמינים.

מזונות מומלצים לדלקת פרקים

המזונות המומלצים להקלת תסמיני המחלה ניתנים להכנה בשפע מתכונים אטרקטיביים, הם מהירים להכנה וקלים להשגה. אלו כוללים:

  • דגנים מלאים כגון אורז מלא, קינואה, כוסמת, אורז אדום, דוחן וכוסמין.
  • ירקות ופירות טריים, כולל מיצים.
  • זרעים כגון זרעי דלעת, שומשום שחור, זרעי פשתן, שקדים ואגוזים.
  • קטניות כגון אפונה, עדשים, גרגרי חומוס, פולי מאש, שעועית ופולי סויה.

 

אולי יעניין אותך גם:

טיפול בכאבים באצבעות: מניתוח דרך תרופות ועד טיפולי לייזר