דיאטה להורדת כולסטרול

דיאטה להורדת כולסטרולהכולסטרול הוא תרכובת אורגנית הנפוצה מאוד בגוף. כשבעים אחוז מהכולסטרול בגופנו מיוצר על ידי רקמת הכבד ואילו שלושים אחוז מהכולסטרול מגיע ממקור אקסוגני, כלומר מהמזון שאנחנו צורכים מדי יום ביומו. מדובר על אחד מהחומרים החשובים ביותר בגופנו כיוון שהוא משחק תפקיד מרכזי במגוון רחב של תהליכים ומהווה חומר גלם ליצירה של חומרים חשובים רבים.

בין היתר הכולסטרול משמש כחומר גלם מרכזי ליצירה של הורמונים רבים כמו למשל טסטוסטרון או אלדוסטרון, ליצירה של מיצי מרה ומגוון רחב של ויטמינים כמו למשל ויטמין A או ויטמין K, הכולסטרול חשוב במיוחד ליצירה של מיאלין ועוד.

הכולסטרול הטוב והכולסטרול הרע

מאחר והכולסטרול הוא חומר שומני, הוא לא יכול לנוע בחופשיות בזרם הדם ולפיכך הדרך שבה הוא נע בזרם הדם היא באמצעות קומפלקסים שחלקם החיצוני הידרופילי ואילו חלקם הפנימי הידרופובי.

קומפלקסים אלו נקראים ליפופרוטאינים ונהוג לסווג אותם לפי רמת הצפיפות שלהם. הליפופרוטאינים המוכרים ביותר לציבור הרחב המכונים לעתים גם בשמות "הכולסטרול הטוב" ו"הכולסטרול הרע" הם HDL ו- LDL בהתאמה. התפקיד של ה-LDL הוא להוביל את הכולסטרול מהכבד לרקמות הגוף השונות ואילו התפקיד של ה- HDL הוא להוביל את הכולסטרול חזרה לכבד.

מאחר והצטברות של כולסטרול בדפנות העורקים מובילה להיצרות של העורקים, לאובדן הגמישות שלהם ולחסימה של כלי דם, הרי שבמהלך העשורים האחרונים פותחה דיאטה מיוחדת שמטרתה להפחית את צריכת הכולסטרול האקסוגני וכן להפחית את הייצור האנדוגני של הכולסטרול בכבד.

עקרונות הדיאטה להורדת הכולסטרול

דיאטה להורדת כולסטרול מתבססת על מזונות מסוימים שמומלץ לצרוך ועל כללים להימנעות מצריכה של מזונות אחרים. להלן כמה מהעקרונות המרכזיים של דיאטה זו:

  • הימנעות מצריכת מזונות העשירים בכולסטרול כמו למשל בשר אדום, חלמון ביצה או איברים פנימיים.
  • הימנעות מצריכה של מזונות העשירים בשומן רווי כמו למשל מאפים על בסיס חמאה, גבינות שמנות, נתחי בשר עשירים בשומן ועוד.
  • הימנעות מצריכה של שומן טראנס שניתן למצוא במזונות מעובדים רבים דוגמת מרגרינה, חטיפים ומאפים שונים.
  • צריכה נאותה של מזונות העשירים בפיטוסטרולים. בין היתר מדובר על פירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים ועוד.
  • צריכה נאותה של סיבים תזונתיים הנמצאים בירקות, פירות ודגנים מלאים. הסיבים התזונתיים מעכבים את ספיגת הכולסטרול מהמזון לדם ובנוסף לכך הסיבים התזונתיים מפחיתים את ייצור הכולסטרול בכבד.
  • לפי מחקרים רבים שבוצעו בתחום זה נראה כי מומלץ להגביל את צריכת הכולסטרול בתזונה לרמה של עד שלוש מאות מיליגרם ליום לכל היותר. בדיאטת דש (DASH) למשל שתוכננה במטרה להביא להורדת לחץ דם, כמות הכולסטרול היומית בתפריט היא מאה וחמישים מיליגרם בלבד.

חשיבות ההתאמה האישית של הדיאטה למטופל

עד כה דנו בחשיבות של הדיאטה ובעקרונות המנחים שלה. כעת ברצוננו לדון בחשיבות של התאמת התפריט למטופל באופן אישי. הבחירה במילה מטופל אינה מקרית וזאת כיוון שההשפעה של התזונה על רמות הכולסטרול משמעותית יותר במקרים מסוימים מההשפעה של הטיפול התרופתי ובכל מקרה, מדובר על חלק אינטגרלי מהטיפול באנשים שסובלים מרמות גבוהות של כולסטרול בדם.

ההתאמה האישית צריכה להתבצע על ידי דיאטנית קלינית מוסמכת תוך שיתוף פעולה מלא עם המטופל. את התפריט יש להתאים למטופל תוך התייחסות מיוחדת להעדפות הקולינריות שלו, למחלות רקע מהן הוא סובל, לגילו, משקלו ומשקל היעד שלו ועוד. כמו כן, על מנת לבדוק את רמת ההיענות לתפריט ועל מנת לבחון את ההשפעה של התפריט על רמות הכולסטרול יש להשאיר את המטופל במעקב של דיאטנית.