דיאטה לחולים במחלות לב

דיאטה לחולים במחלות לבמחלות לב וכלי דם מהוות את גורם התמותה המרכזי בעולם המערבי. מאחר והלב אחראי להזרמת הדם לכל מערכות הגוף השונות, הרי שמחלות לב משפיעות על כלל מערכות הגוף וכמובן שגם מגבירות את הסיכוי לתמותה בטרם עת.

לאורך העשורים באו לעולם דיאטות שונות שמטרתן להפחית את הסיכוי לחלות במחלת לב, אך במאמר שלפניכם לא נעסוק בדיאטות אלו אלא בתזונה המתאימה עבור חולים הסובלים כבר ממחלת לב פעילה.

הגבלת מלח

ההמלצה הראשונה מבחינת החשיבות שלה עבור חולי לב היא להגביל את כמות המלח שהם צורכים בתפריט היומי שלהם. כאשר תפקוד הלב נפגע, מערכות הגוף השונות מתגייסות לעזרה ועושות כל מה שביכולתן על מנת להעלות את לחץ הדם (הכוונה היא בעיקר למצב של אי ספיקת לב).

אחד ממנגנוני הפיצוי המרכזיים בתחום זה מופעל על ידי הכליות שבעקבות עלייה בהפרשת האלודסטרון, מגבירות את הספיגה החוזרת של הנתרן ובעקבות כך גם את הספיגה החוזרת של הנוזלים על מנת להגביר את הלחץ הדם.

באופן פרדוקסלי מנגנון זה בדומה למנגנוני פיצוי טבעיים אחרים גורם בסופו של דבר להחלשה של הלב בטווח הרחוק ולפיכך במקביל לכך שחולי הלב נוהגים ליטול תרופות שונות שמטרתן לפגוע בתהליכי הפיצוי, עליהם להגביל מאוד את צריכת הנתרן בתזונה היומית כשההמלצה היא לא לצרוך יותר מ- 2000 מ"ג נתרן מדי יום.

חשוב לזכור שנתרן נמצא לא רק במלח בישול אלא גם במגוון רחב ביותר של מזונות שונים ולפיכך יש להקפיד לקרוא באופן יסודי ועקבי את התוויות על אריזות המזון המפרטות את תכולת המרכיבים השונים.

מזונות עשירים במלח הם בשרים מוכשרים, בשרים מעושנים, נקניקים, נקניקיות, ירקות כבושים, זיתים, חטיפים מלוחים, גבינות מותכות, גבינות צהובות, פיצוחים מומלחים ועוד.

הגבלת נוזלים

בקרב חלק ניכר מחולי הלב יש לשים את הדגש גם על הגבלה בצריכת הנוזלים. חולה לב סימפטומטי הסובל מהיפונתרמיה ובצקות וחולה לב הנוטל משתנים באופן קבוע צריך להיות נתון להגבלות חמורות יותר מחולה לא סימפטומטי, אך בכל מקרה ההמלצות לצריכת נוזלים המתאימות לאוכלוסייה הכללית לא מתאימות לאוכלוסיית חולי הלב.

חשוב לשים לב לתכולת הנוזלים במזונות השונים ולנטר את המשקל באופן יומיומי על מנת שניתן יהיה לדווח לרופא על כל עלייה של מעל שני ק"ג בשלושה ימים, המעידה על הצטברות נוזלים.

סוג השומן בתפריט

חולי לב צריכים להקפיד על תזונה דלת שומן רווי ושומן טרנס ועשירה בשומן בלתי רווי. השומן הרווי קשור ביתר לחץ דם ובעלייה ברמת הכולסטרול ומגביר את הסיכוי להאצת התהליך הטרשתי בעורקים והדבר נכון גם לגבי שומן טראנס. שומן חד בלתי רווי לעומת זאת מביא לשיפור בערכי ה- HDL מבלי להעלות את ערכי ה- LDL.

השמנה בקרב חולי לב

השמנה מהווה גורם סיכון עצמאי לפתח מחלת לב אך כאשר קיימת מחלת לב פעילה, הפרוגנוזה טובה יותר עבור חולי לב בעלי עודף משקל וחולי לב במצב של השמנה. למעשה, במחקרים רבים נמצא כי התמותה ממחלות לב נמוכה יותר בקרב חולי לב שנמצאים בהשמנה ועודף משקל בהשוואה לחולי לב בעלי משקל תקין.

ייתכן כי חולים עם השמנה או עודף משקל מתמודדים בצורה טובה יותר עם הסטרס המטבולי שמשרים הורמונים וציטוקינים שונים, ייתכן כי אלו האחרונים יזכו לטיפול אגרסיבי יותר בגורמי הסיכון וכן נראה כי במצב של השמנה התסמינים של מחלת הלב הפעילה נוטים לרוב להופיע בשלב מוקדם יותר אך בדרגת חומרה נמוכה יותר.