דיאטת צום השומן

הימנעות ממזון למשך פרק זמן מסוים, כלומר צום, איננו נחשב בדרך כלל לצורת דיאטה מקובלת. ובכל זאת, יש אנשים שבוחרים להימנע ממזון למשך תקופות קצרות, על מנת לסייע להורדה במשקל. מבלי להיכנס לשאלה האם זה בריא או לא, נרצה לפרט כאן על טרנד חדש. טרנד המשלב בין דיאטה, בין צום לבין צריכת שומן. אם הדברים הללו לא נראים כמתחברים האחד לשני, מיד תבינו למה הכוונה. 

דיאטה של צום, בלי לצום

דיאטה מאוזנת, באופן אידיאלי לא תמליץ על הימנעות משומן. זהו מרכיב חשוב בתזונה, שזכה למוניטין שלילי שלא בצדק. אולם כמובן, אין זאת אומרת כי לאכול בריא משמעו של דבר לאכול כמויות מרובות של שומנים. עד כאן, הדברים די ידועים. 

לפי דיאטת צום השומן, באמצעות דיאטה המורכבת כמעט כולה משומנים, הגוף נכנס למצב מאוד מיוחד. מצד אחד, הוא מגיב כמו לצום, בגלל שנמנעים באופן מוחלט כמעט, מפחמימות (וגם מחלבון). מצד שני, לא מרגישים את הרעב הדומה לצום מלא. 

חשוב לציין כי למרות שמדובר בדיאטה המבוססת באופן כלשהו על דיאטת הפליאו (תזונה עתירת שומן ומוצרים מהחי) זה בהחלט לא אותו הדבר. במקרה הנוכחי, יש להקפיד לא רק על צריכת שומן גבוהה, אלא גם על מיעוט קלוריות יומי. כלומר, צריכת פחות קלוריות ביום מכפי שהגוף בעצם צריך, וזה מה שנועד לאפשר ירידה מהירה, של כמה קילוגרמים בימים ספורים. 

אילו מאכלים מכניסים את הגוף לתחושה של צום?

ליצירת תחושת הצום, יש להקפיד על מיני מאכלים נטולי חלבונים ופחמימות, על בסיס שומן. ניתן לאכול למשל אגוזים, חלב, שמנת, מיונז, אבוקדו. אפשרי גבינות שמנות, מעט ירקות עם שמן זית וכדומה. כמובן, אין לשלב צריכה של לחמים או עוגות ויש להימנע גם מסוכרים.

יש להימנע ממשקאות ממותקים או בשר רזה ולהעדיף בשר שמן או שימורי דגים בשמן. נדגיש כבר כעת כי לא מדובר בתפריט מאוזן. הוא לא מומלץ לילדים, גם לא לנשים בהיריון או למי שסובל ממצב רפואי או חולשה. 

החסרונות של דיאטת צום השומן

דיאטת צום השומן שייכת לזן של הפחתה במשקל בתהליך מהיר, אך אין להמליץ על אורח חיים כזה לאורך זמן. זוהי שיטה שיכולה, אולי להתאים כאשר רוצים להשיג ירידה במשקל כאשר דיאטה אחרת "נתקעת" אך יש לזכור את הצד השני של המטבע. זו לא דיאטה בריאה, היא מצווה על התרחקות ממקורות תזונתיים חיוניים ובריאים. 

אין ספק שללא צריכת חלבונים לאורך זמן, ללא ויטמינים או פחמימות, ההשלכות עלולות להיות קשות. ראוי להדגיש עוד, כי מדובר בדיאטה חדשה ולא מאוד נחקרת. לא נאספו נתונים אמפיריים וזאת, בניגוד לדיאטות כגון הפליאו, שפותחה בליווי רפואי. רופאים מסבירים כי לאורך זמן, הגוף עלול לסבול מהשלכות לא רצויות. בדם, מגלים גופי קטו המיוצרים בכבד – הללו נועדים לספק אנרגיה לגוף בתקופות של צום. לאורך זמן קצר, זה תהליך רצוי, לפרק זמן ארוך, זה עלול להזיק. 

הצלחת דיאטת צום השומן

אנשים שהתנסו בצום השומן מדווחים על כך שהצליחו להוריד 2, 3 ואף 4 ק"ג ממשקלם בתוך שבוע ימים ואף למטה מכך. כיצד ניתן להסביר את הממצאים? הדבר קורה בזכות שני דברים. כאשר אין צורכים פחמימות הגוף נאלץ לפרק תאי שומן בגוף ולהשתמש בהם. על כך, ניתן להוסיף שאכילת מוצרי מזון שמנים, כגון חמאה או אגוזים, בכמות קטנה, משאירה את הגוף עם מאזן קלורי שלילי.