גברים והפרעות אכילה

הפרעות אכילה בגבריםהפרעות אכילה גרמו לאנשים לסבל במשך שנים רבות, ועד לאחרונה נתפסו כהפרעה נשית. אך לא עוד. כיום, אנורקסיה, בולימיה, ובמיוחד הפרעות אכילה, ניכרות בעלייה באוכלוסייה הגברית. אנורקסיה, למשל, מאובחנת כיום בקרב בנים בגילאי שמונה, וכארבעים אחוזים מהסובלים מהפרעות אכילה הם גברים.

מספר גורמים תורמים להפרעות אכילה בגברים

בעוד שהצורך להיראות מושלם היה מכוון פעם לנשים בלבד, היום, גברים סובלים מלחץ זהה. הדימויים הגבריים בתקשורת מציגים גברים שריריים בצורה אבסורדית, במיוחד בחזה ובכתפיים. מצב זה משפיע על בנים כמו שבארבי השפיעה על בנות. הפרסומים במדיה מתארים כיום גברים כמקבילה הגברית של דוגמניות: רזים ואתלטיים, מוצקים ושריריים.

בנים וגברים כאחד משווים את עצמם במקרים רבים לתמונות אלו ומוצאים חוסרים בעצמם. מסיבה זו, הם מקפידים על דיאטות קיצוניות והופכים פגיעים לאנורקסיה, פעילות גופנית מוגזמת, בולימיה, ומתמקדים בניפוח שרירים.

דפוסי הפרעות אכילה בגברים: כמו אצל נשים רק בתוספת לחץ

בגיל ההתבגרות, בנים חווים לחץ להיות חזקים פיזית, לפני שגופם יכול להשתוות לדימוי הגוף האידיאלי אותו הם רואים בתקשורת. במצב חמור, הם מתחרים זה בזה על הצורך להיות מושכים מבחינה מינית.

בנים עוברים ייסורים הקשורים למראה גוף כמו בנות, ולעתים דימוי גוף גרוע מוביל להפרעת אכילה או לאכילה רגשית. הורים ומטפלים יכולים לסייע לבנים להתמודד עם לחצי גיל ההתבגרות באמצעות קידום קבלת הגוף של הילד. הם יכולים לתמוך בשיטות יצירתיות ולא באמצעות פיתוח שרירים והתמקדות במשיכה מינית.

מהם סימני האזהרה של הפרעות אכילה אצל גברים?

מודעות להפרעות אכילה ונקיטה בצעדים בהתאם לתסמינים וסימני האזהרה משפיעים באופן משמעותי על חומרת המחלה. יחד עם זאת, בהתאם לאופי ההפרעה, הסובל ממנה ינסה להבטיח את הסתרת סימני האזהרה.

קיימים סימני אזהרה פיזיים, פסיכולוגיים והתנהגותיים שיכולים להצביע על התפרצות או על נוכחות הפרעת אכילה אצל גברים:

  • עיסוק מוגזם בבניית גוף, הרמת משקולות או עבודת שרירים.
  • הפחתת טסטוסטרון.
  • חרדה או מתח בעקבות היעדרות מאימוני כושר.
  • חולשת שרירים.
  • הפחתת העניין במין, או פחדים הסובבים מיניות.
  • בעיות אפשריות הנוגעות לזהות מגדרית או נטייה מינית.
  • שימוש בסטרואידים אנבוליים.

טיפול מקצועי לאחר אבחון מתאים

הצעד הראשון החכם ביותר הוא שתי הערכות: הערכה ראשונה מבוצעת על ידי רופא לזיהוי בעיות פיזיות התורמות, או הנובעות, מהפרעת אכילה, והשנייה מבוצעת על ידי מטפל מתחום בריאות הנפש, על מנת לזהות בעיות פסיכולוגיות הקשורות להתנהגויות תזונה.

חשוב לציין ששירותי הטיפול הזמינים, כגון פסיכותרפיה, ייעוץ תזונתי וקבוצות תמיכה, יעילים בטיפול בגברים ונשים, וסיכויי ההחלמה שווים באותה מידה לגברים ונשים, והסיכוי להחלמה שווה באותה מידה.

טיפול בגברים עם הפרעות אכילה

היות והפרעות אכילה מתוארות בדרך כלל כבעיות נשיות, גברים מסרבים במקרים רבים להודות שהם סובלים מבעיות אלו וזקוקים לעזרה. בנוסף, רוב תכניות הטיפול וקבוצות התמיכה עוצבו עבור נשים.

גברים מדווחים שהם מרגישים לא בנוח במהלך הדיונים בקבוצות תמיכה על הווסת שנעלמה, בעיות חברתיות של נשים, פרסומות נשיות ונושאים הקשורים לדימויי גוף נשיים. אך בדומה לנשים, גברים זקוקים לסיוע מקצועי כדי להחלים מהפרעות האכילה. המחקר מראה באופן ברור שגברים שעוברים טיפול שניתן על ידי אנשי מקצוע מוכשרים, נושא תוצאות טובות.

 

אולי יעניין אותך גם:

כמוסות גברא טבעיות לשיפור יחסי המין