טיפול התנהגותי קוגניטיבי לירידה במשקל

טיפול התנהגותי קוגניטיבי לירידה במשקלרבים מהאנשים המעוניינים להשיל אי אילו קילוגרמים ממשקלם עושים את הטעות הנפוצה שבאה לידי ביטוי בכך שהם פונים לסיוע של אנשי מקצוע מתחום התזונה בלבד מבלי להסתייע באנשים שהוסמכו לטפל בבעיות של הנפש.

אמנם אין ספק כי במהלך הירידה במשקל יש לשלב דיאטנית קלינית על מנת שתתאים למטופל את התפריט הנכון וההולם ביותר עבורו באופן מקצועי, אבל במקרים רבים מספור גם התפריט השלם, המאוזן והמתאים ביותר לא יביא לשינוי במשקל ללא התמיכה הנפשית המתאימה.

מה זה טיפול התנהגותי קוגניטיבי בעצם?

טיפול התנהגותי קוגניטיבי הוא טיפול מוגבל בזמן שבניגוד לטיפול הפסיכו דינמי, לא מתמקד בחוויות העבר ובילדות של המטופל, אלא שם את הדגש על הכאן והעכשיו. העיקרון הבסיסי ביותר העומד מאחורי הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי הוא שעל מנת לשנות את ההתנהגות של המטופל, יש צורך לערער על תפישת המציאות שלו.

על ידי שינוי תפיסת המציאות ניתן להביא לשינוי המיוחל, אך על מנת לשנות את התפישה יש לחשוף את התפישה של המטופל, לזהות את אמונות היסוד שלו, לאתר את המחשבות האוטומטיות שלו, את עיוותי החשיבה שלו וכמובן שבסופו של דבר יש גם לעמת אותו עם כל אלה. במהלך הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי מושם דגש על טכניקות שמגיעות מעולם הטיפול ההתנהגותי ומעולם הטיפול הקוגניטיבי כמו למשל כלכלת אסימונים, הקהיה שיטתית, הבניה קוגניטיבית מחודשת ועוד.

דוגמאות לדרכים בהן טיפול התנהגותי קוגניטיבי יכול לסייע לירידה במשקל

בקרב אנשים רבים הסובלים מעודף משקל או השמנה קיימת תפישה שגויה לפיה עודף המשקל או ההשמנה הם גזירה משמיים שלא ניתן לבטל אותה ושהמלחמה בה היא חסרת תכלית. בסופו של דבר נוצר מצב של חוסר אונים שמבטל כל סיכוי לירידה במשקל. באמצעות טיפול התנהגותי קוגניטיבי ניתן לעמת את המטופל עם התפישה של המציאות לזהות דפוסי חשיבה אוטומטיים שמתעוררים ביחס להשמנה ובהקשר של אוכל ועוד.

כך למשל ניתן להקנות למטופל כלים שימושיים שבאמצעותם יוכל לזהות באילו מצבים בחיים מתעוררות בו המחשבות האוטומטיות פשוט על ידי מתן תשומת לב לסוגים מסוימים של התנהגות. כאשר המטופל רוכש את הכלים המתאימים ומצליח לזהות את המחשבות האוטומטיות, ניתן להקנות לו כלים להתעמת עם המחשבות האוטומטיות ולרכוש שלטה מחודשת על נפשו, רוחו, מחשבותיו וכמובן שגם התנהגותו והתנהגות האכילה שלו.

שרשראות אכילה

תחום נוסף שעליו שמים את הדגש בטיפול התנהגותי קוגניטיבי לירידה במשקל הוא שרשראות אכילה. המשמעות היא שלכל התנהגות אכילה הרסנית או מוגזמת שבאה לידי ביטוי באכילת יתר קדמו טריגרים מסוימים ואירועים מסוימים ובכל זאת בדרך כלל אנשים הנוטים לאכילה מעבר לצרכים שלהם, נוטים לתאר את התנהגות האכילה הלא תואמת כאילו הופיעה יש מאין.

במהלך הטיפול ניתן לסייע למטופל להתחקות אחר נקודות הציון שהובילו לאכילה מוגזמת, לזהות את התחנות השונות לאורך המסלול האוטומטי ובמהלך הזמן לדעת כיצד לזהות אותן בזמן אמת ולנטרל אותן מבעוד מועד.

יתרונות הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי לירידה במשקל

היתרון המשמעותי של הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי הוא שמדובר על טיפול ממוקד מאוד, פרקטי מאוד וקצר מאוד בהשוואה לטיפול הפסיכודינמי או טיפולים אחרים מתחום בריאות הנפש. לאור זאת, מדובר על טיפול המתאים כמו כפפה ליד לעידן המודרני שבו ישנו רצון לפתור את הבעיות במהירות האפשרית על ידי טיפול שלא מתמקד בנבירה בעבר ובהיסטוריית המטופל אלא בהווה. בנוסף לכך, רמת היעילות של הטיפולים ההתנהגותיים קוגניטיביים גבוהה במיוחד בכל הקשור לבעיות אכילה והשמנה.