תבלינים – האם עלולים להיות מסוכנים לבריאות?

אוכל טוב מעניק לכולנו את אחת ההנאות הגדולות ביותר בחיים. בין אם בבית ובין אם במסעדה, אוכל טוב פירושו אוכל מתובל תבלינים - האם עלולים להיות מסוכנים לבריאות? כהלכה. אפשר לומר במלוא הביטחון, אילו לא היו תבלינים בעולם, ההנאה מתבשילים, מרקים, סלטים ואפילו קינוחים הייתה יורדת פלאים. אך כפי הסביר לאחרונה שף מפורסם, אם לא שומרים אותם בתנאים נאותים, הם עלולים להיות מסוכנים. כן, ללא ספק, תבלינים, שבדרך כלל מוסיפים טעם וחלקם אפילו מאוד בריאים, עלולים לגרום לנו לחלות. כדאי להבין איך זה קורה ומה עושים כדי למנוע סכנה.

האם תבלינים יכולים להתקלקל?

הם נמכרים בשקיות ארוזות, לפעמים בקופסאות פלסטיק או על המשקל. מרבית התבלינים שנמצאים בכל בית ובכל מטבח נראים כמו אבקות יבשות. לכאורה, נדמה הדבר שהם חסינים מפני קלקול. כמוצר יבש, לא נראה שהם יכולים להרקיב או להעלות עובש. אלה הם, כידוע, הסימנים שמעידים על מזון מקולקל. ובכל זאת, כפי שהודיע לאחרונה משרד הבריאות, מעת לעת מוצאים משלוחים של תבלינים שמשווקים לציבור כשהם מקולקלים. ובנוסף, שמירה של תבלינים בבית, בתנאים לא נאותים, יכולה בהחלט לגרום לקלקול. וכאשר תבלין מתקלקל, הוא עלול להוות מצע להתפתחות של רעלנים. אלא חומרים שמעוררים את מערכת החיסון, עשויים להוביל להרעלה ובמקרים קשים, אפילו למוות.

הסוד: להעדיף רק תבלינים ממקורות איכותיים

תבלינים הנמכרים בחנויות השונות בדרך כלל אינם משווקים בצורתם הטהורה. כלומר, לצד התבלין עצמו, פלפל, פפריקה, כורכום, אגוז מוסקט, חוואיג' וכן הלאה, יש גם מרכיבים נוספים. לעיתים אלה חומרים שנועדו לחזק את הטעם. לעיתים אלה חומרים שנועדו להוסיף ניחוח או ארומה. מקור הסכנה שבתבלינים לא טריים עלול להיות התבלין עצמו או החומרים שמוסיפים תוך כדי תהליך הייצור ולפני האריזה.

תבלינים מקולקלים עשויים להיות כאלה אפילו עוד מלפני הטחינה. אם מגדלים אותם בתנאים לא נאותים, הם עלולים להכיל רעלנים ואפילו חיידקים שנשארים לאורך כל תהליך הייצור, עד שמגיעים לצרכן. לא תמיד ניתן לזהות את התבלינים המסוכנים, לפני שסובלים מהרעלה או תגובה אלרגית. לכן, הדרך הטובה ביותר להתגונן היא להעדיף תבלינים "מבית טוב". כלומר כאלה שמיוצרים על ידי חברה ידועה, בעלת מוניטין. חברה שמקפידה על כל השלבים, רוכשת חומרי גלם איכותיים, מקפידה על טחינה, ייבוש ואריזה בתנאים מבוקרים בלבד.

איך שומרים על טריות תבלינים בבית?

גם כאשר מקפידים לקנות תבלינים איכותיים, ממקור אמין, הם עדיין עלולים להזיק אם לא מקפידים על כמה כללים. מכיוון שתבלינים הינם מוצרים אורגניים, הרי שהם עשויים להתקלקל כמו כל מזון אחר. על כן, חשוב לשמור אותם בתנאים נאותים. ההמלצה שלנו: את התבלינים שמרו אך ורק במקרר או אפילו במקפיא. כדאי לשמור אותם בכלי אטום, כגון קופסה או צנצנת, כאשר בפנים האריזה המקורית. כך אפשר לדעת האם המוצר עדיין בתוקף. תבלינים פגי תוקף לא כדאי לצרוך ועדיף לזרוק. מעת לעת, כדאי לבדוק האם המוצר מעלה ריח לא נעים או האם יש שינויים בצבע או טעם. אם יש ספק, פשוט לא להשתמש.

כן, כן, גם לחומרי שימור יש תאריך תפוגה

תבלינים רבים יכולים לסייע בשימור מזון, אפילו לתקופות ארוכות מאוד. אך גם לתבלינים יש משך חיים מוגבל. במיוחד הדברים אמורים בתבלינים מעובדים. זאת ועוד, ישנם סוגי תבלינים שעלולים לגרום לתגובות אלרגיות. לרגישים, כדאי לתבל את המזון בזהירות, לא להפריז בתבלינים. כמו כן, לא מומלץ להגיש לילדים מזון מתובל יתר על המידה. השורה התחתונה, אחסון נאות, בחירה במותגים איכותיים והימנעות מצריכת תבלינים שפג תוקפם, יעזרו לכם לשמור על בריאותכם.