עודף משקל והשמנה פוגעים בביטחון ובדימוי העצמי?

עודף משקל והשמנה פוגעים בביטחון ובדימוי העצמי?עודף משקל והשמנת יתר גורמים לא פעם לבעיות בריאותיות ולמחלות והם עלולים לגרום גם לפגיעה בדימוי העצמי ובביטחון העצמי, במיוחד כאשר מדובר בילדים ובבני נוער.

החברה שלנו היום מעודדת בריאות, מזון בריא ופעילות גופנית, היא מעודדת שמירה על משקל גוף תקין והיא אפילו "משבחת" את הרזון ומהללת את הרזים. דוגמנים ודוגמניות הם יפים ורזים, רוב כוכבי הטלוויזיה והקולנוע אינם אנשים בעלי עודף משקל, ובכלל בכל מקום ישנו אזכור ישיר או עקיף למשקל הגוף וכמובן גם לעודף משקל.

חיצוניות ופנימיות

אנשים רבים משייכים את הרגשות שלהם ואת הדימוי העצמי שלהם לצורתם החיצונית שבהתאם אליה הם בונים את האישיות שלהם. כאשר ילדים ובני נוער הם בעלי עודף משקל, אפשר לראות בתוכם קבוצה לא קטנה שהדימוי העצמי והביטחון העצמי נפגעים עקב המשקל העודף של גופם.

בעקבות מחקרים שונים אשר נערכו בתחום התגלה כי בני נוער שמנים מתביישים מחבריהם הרזים במיוחד במסגרת של פעילות שבה הם מראים את גופם, כמו פעילות ספורט, והם נוטים להתבודד באותן סיטואציות, בעוד שבני נוער רזים אינם חשים בושה והם בוחרים לעשות פעילויות ספורט יחד עם חבריהם. ממצאים אלה מלמדים על כך שישנה פגיעה בביטחון העצמי בקרב אנשים בעלי משקל עודף אל מול אנשים רזים שאין להם כל פגיעה בביטחון העצמי בעקבות מראה גופם.

הפגיעה בביטחון העצמי מולידה פגיעה בדימוי העצמי. האנשים חשים חסרי ביטחון לגבי דברים מסוימים בגלל מראה גופם, מה שמשפיע על הדימוי העצמי שלהם. הם חווים את עצמם כחלשים, כחסרי מוטיבציה וכשונים מכולם. ככל שמחזקים בעיניי אנשים בעלי עודף משקל את עניין ההשמנה ואת הנושא של צורת הגוף שלהם כך יורד הביטחון העצמי והדימוי העצמי שלהם.

החברה משפיעה מאוד!

כאמור בתחילת המאמר, אנחנו חשופים לכלי מדיה רבים אשר מציגים אנשים רזים ויפים בכל פרסומת, כתבה בעיתון, תכנית בטלוויזיה ועוד. אנשים בעלי עודף משקל כמעט ולא מקבלים במה וכמעט שאינם נראים בתקשורת. אנשים שמנים חשופים לתכני התקשורת אשר רומזים לנו באופן סמוי שהשמנה או כבדות משקל היא לא חלק מחיי החברה, מה שגורם להם לפתח דימוי עצמי נמוך אל מול האחרים.

דבר נוסף שצריך לתת עליו את הדעת הוא יצירת הסטיגמות החברתיות על אנשים שמנים, מה שיוצר סטריאוטיפים שליליים עליהם בעיניי אחרים. לסטריאוטיפים הללו יש השפעה חזקה מאוד על גיבוש הדימוי העצמי של האדם, במיוחד אם הנושא הוא רגיש מלכתחילה, כמו עודף משקל.

בעקבות הסטיגמות שנוצרו בחברה על אנשים שמנים, ישנה התייחסות מידית למראה גופם, עוד לפני ההיכרות עמם. תופעה זו פוגעת בביטחון העצמי של האנשים בעלי עודף משקל.

התופעה נפוצה בעיקר בקרב ילדים ובני נוער, שם הממד החזותי של הגוף מקבל משקל נכבד בחיי החברה. השמנת יתר אצל ילדים גוררת אחריה לא פעם הקנטות והשפלות מצד חבריהם, מה שפוגע מאוד בביטחון העצמי שלהם.

ילדים שחוו הצקות על רקע מראם החיצוני נוטים לגדול עם החוויות האלה ולפתח לעצמם דימוי עצמי נמוך אל מול האחר, דבר שעלול ללוות אותם בהמשך החיים ולגרום לכך שגם בגיל מבוגר הביטחון העצמי והדימוי העצמי שלהם יהיה נמוך.

קראו עוד:

ניתוח שרוול