השמנת יתר אצל ילדים

לקראת סוף שנת 2017 פרסם משרד הבריאות הישראלי נתונים מדאיגים ביותר בנוגע למגפת השמנת היתר בקרב ילדי מדינת ישראל. הנתונים נאספו בכל בתי הספר בישראל והתייחסו ספציפית ללומדים בכיתה ז'. בין היתר נמצא כי בעיר שדרות 49% מהילדים סובלים מהשמנת יתר וכי 13% מהם סובלים מהשמנת יתר חמורה.

כמו כן נמצא כי שכיחות השמנת היתר גבוהה גם בטירה (48%), טייבה (47%), סחנין (41%), אשקלון (38%), דימונה (37%) והרשימה עוד ארוכה. עוד נמצא כי שליש מהילדים בישראל בגיל חטיבת הביניים נמצאים במצב של עודף משקל או השמנת יתר.

הגורמים להשמנת יתר בילדים

הגורמים להשמנת יתר בילדים כוללים לרוב שילוב בין צריכה עודפת של קלוריות והיעדר פעילות גופנית. שני הגורמים הנ"ל מובילים למאזן אנרגטי חיובי, המוביל לאגירת הקלוריות העודפות במאגרי השומן של הגוף. בעשורים האחרונים ילדים מבלים זמן רב מאוד במהלך היממה מול מסכים, ממעטים לעסוק בפעילות גופנית ובנוסף נוטים לאכול בהיסח הדעת, בזמן שהם משחקים במחשב או צופים בטלוויזיה.

אכילה בהיסח הדעת מובילה לצריכה עודפת של קלוריות והיעדר פעילות גופנית תורם להוצאה אנרגטית מופחתת במהלך היממה. כל אלה תורמים לחוסר איזון בין כמות הקלוריות שהילד צורך לבין כמות הקלוריות שהילד שורף כשהתוצאה הסופית של חוסר איזון זה היא כפי שציינו, השמנת יתר.  

מהם ההשלכות?

לפי הידוע לנו, כיום ניתן לקבוע כי השמנת יתר קשורה בקיצור של תוחלת החיים ויתרה מכך, ככול שהשמנת היתר מתפתחת בגיל מוקדם יותר, כך הפגיעה בתוחלת החיים משמעותית יותר. כמו כן ידוע כיום כי ילד הסובל מהשמנת יתר נמצא בסיכון גבוה במיוחד להפוך למבוגר הסובל מהשמנת יתר.

בנושא זה מעניין לציין כי בעשורים האחרונים אנחנו עדים לתופעה הבאה לידי ביטוי באבחון מחלות כאלו ואחרות בילדים ובני נוער שבעבר נחשבו לכאלה הפוגעות במבוגרים בלבד. מחלות אלו הופכות לשכיחות יותר ויותר בגילאים צעירים וזאת על רקע ההתרחבות בממדי מגפת ההשמנה בילדים ובני נוער.

בין היתר השמנת יתר בילדים מגדילה את הסיכון לחלות בתסמונת השחלה הפוליציסטית, כבד שומני, סוכרת מסוג 2, מגוון מחלות לב וכלי דם, אבנים בדרכי המרה, תסמונת דום נשימה בשינה ומגוון בעיות אורתופדיות (עקמת, דלקת מפרקים ניוונית, ברך קלובה ועוד).

בנוסף עלולה לגרום למגוון רחב של בעיות נפשיות (שכיחות מוגברת של דיכאון, הפרעה בדימוי העצמי, קשיים ביצירת קשרים חברתיים ועוד). כך לדוגמה השכיחות של תסמונת דום נשימה בשינה גבוהה פי שישה בילדים הסובלים מהשמנת יתר בהשוואה לילדים בעלי משקל תקין.

טיפול בהשמנת יתר בילדים

העלאת המודעת למזון בריא, צריכה מופחתת של קלוריות והקפדה על משטר של פעילות גופנית הן אבני היסוד של תכניות ההפחתה במשקל בילדים. הטיפול בילד הסובל מהשמנת יתר לא אחת כולל מספר אלמנטים ומצריך שיתוף פעולה בין מספר אנשי מקצוע ובכלל זה רופא הילדים שמטפל בילד באופן קבוע, דיאטנית קלינית ופסיכולוג ילדים.

השאיפה היא להסתפק בשינוי של אורח החיים והרגלי האכילה בלבד, אך במקרים חמורים ובמצבים שבהם הטיפול השמרני נכשל, יתכן שלא יהיה מנוס משימוש באמצעים רדיקליים יותר.

כך לדוגמה ישנן תרופות המעודדות הפחתה במשקל שניתן לשלב בטיפול הניתן לילדים הסובלים מהשמנת יתר. הכוונה היא למשל ל-metformin, המאושרת לשימוש בילדים מעל גיל עשר, הסובלים משילוב של סוכרת מסוג 2 והשמנת יתר. מעבר לכך, למרות שניתוחים בריאטריים אינם מומלצים בילדים, הרי שבמקרים חמורים במיוחד יש לשקול את הפתרון הניתוחי. כיום בישראל ניתוחים בריאטריים בילדים מאושרים אך ורק במקרים הבאים:

  • המטופל נמצא לקראת סיום הגדילה (טאנר שלב רביעי עד חמישי).
  • המטופל ומשפחתו עברו הערכה פסיכולוגית שבמהלכה נבדקה המוכנות לשינוי אורח החיים לאחר הניתוח .

ובנוסף:

  • BMI>50

או

  • BMI>40 בשילוב עם סיבוכי השמנה חמורים

או

  • שילוב של סיבוכי השמנת יתר עם השמנת יתר שלא הגיבה לטיפול השמרני של פעילות גופנית ודיאטה או טיפול תרופתי

מפת ההשמנה של ילדי ישראל: באיזו עיר הילדים הכי שמנים? – חדשות בריאות ynet

השמנה בילדים – ויקירפואה

Pediatric obesity: causes, Symptoms, prevention and treatment – experimental and therapeutic medicine