השימושים המפתיעים בשמן קוקוס

השימושים המפתיעים בשמן קוקוסיתרונות שמן קוקוס לבריאות הגוף כוללים ירידה במשקל, תפקוד מוחי טוב יותר ואיזון הערכים התזונתיים. מאמר זה מסביר מהו שמן קוקוס, כיצד ניתן להשתמש בו בתזונה, ומהם היתרונות הבריאותיים המרשימים שלו לבריאות האישה.

שמן קוקוס זכה בעבר למוניטין שלילי היות והוא מכיל שומן רווי. למעשה, זהו אחד המקורות העשירים של שומן רווי בריא, עם כמעט תשעים אחוזי שומן רווי.

אך נתונים מדעיים חדשים מראים ששמן קוקוס אינו מכיל שומנים רוויים יותר מהממוצע מכפי שניתן למצוא באותה כמות של גבינה או סטייק. הם מכילים שרשרת טריגליצרידים בינונית, שהן חומצות שומן באורך בינוני.

רוב חומצות השומן בתזונה הן חומצות שומן ארוכות שרשרת, אך חומצות שומן בשרשרת בינונית, הנמצאות בשמן קוקוס, עוברות מטבוליזם שונה. הן עוברות ישר אל הכבד מתוך מערכת העיכול, שם הן משמשות כמקור מהיר של אנרגיה או הופכת לקטונים, אשר נחשבים כבעלי השפעות טיפוליות על הפרעות מוחיות כגון אפילפסיה ואלצהיימר.

שמן קוקוס מסייע לשריפת יותר שומן

השמנת יתר היא אחת מבעיות הבריאות הגדולות ביותר בעולתם כיום. בעוד שחלק מהאנשים סבורים ששמן הוא נושא של קלוריות בלבד, אחרים סבורים כי המקורות של קלוריות אלו חשובים. זוהי עובדה שמזונות שונים משפיעים על הגוף וההורמונים של אנשים שונים, באופנים שונים. בהקשר זה, קלוריה אינה קלוריה.

הטריגליצרידים בשרשרת בינונית בשמן קוקוס יכלים להגדיל את כמות הקלוריות הנשרפות לעומת אותה כמות שומנים אחרים. מחקר מצא שצריכת כמות יומית של 15 עד שלושים גרם טריגליצרידים ביום מגבירה הוצאה אנרגטית של חמישה אחוזים בשעה, בהיקף של 120 קלוריות ליום.

שמן קוקוס משפר את רמות הכולסטרול בדם

הוא מכיל שומנים רוויים בריאים, המגבירים את רמות הכולסטרול "הטוב" (HDL) בגוף, ומסייע להמרת רמות הכולסטרול "הרע" (LDL) לצורה פחות מזיקה. שמן קוקוס משפר אף גורמי סיכון אחרים ולכן מגן מפני מחלות לב.

במחקר אחד, ארבעים נשים שצרכו שמן קוקוס, הפחיתו את רמות הכולסטרול הרע שלהן תוך הגברת רמות הכולסטרול הטוב, לעומת צריכת שמן סויה.

שמן קוקוס מגן על השיער מפני נזק, מספק לחות לעור ומתפקד כקרם הגנה

שמן קוקוס משמש למטרות שונות שאינן קשורות לאכילה. נשים רבות משתמשות בו למטרות קוסמטיות, שיפור הבריאות ומראה העור והשיער. מחקרים שעקבו אחר נשים בעלות עור יבש הראו ששמן קוקוס משפר את תכולת הלחות והשומן של העור.

שמן קוקוס מגונן ביותר גם מפני נזקים לשיער, ומחקר הראה את יעילות תפקודו כקרם הגנה. הוא חוסם עשרים אחוזים מהקרניים האולטרה סגולות של השמש.

שמן קוקוס מסייע להפחתת שומן, במיוחד שומן בטן מזיק

אחת התכונות המעניינות של שמן קוקוס היא שהוא מפחית את הרעב. תכונה זו קשורה לאופן שבו חומצות השומן בו עוברות מטבוליזם. בהתחשב בעובדה לפיה שמן קוקוס מפחית את התיאבון ומגביר את שריפת השומן, הגיוני שהוא מסייע אף לירידה במשקל.

שמן קוקוס הוכח כיעיל במיוחד להפחתת שומן בבטן, הנתקע בחלל הבטן וסביב האיברים הסמוכים. זהו שומן הגוף המסוכן מכולם, וקשור עם מחלות כרויות רבות. מחקר שעקב אחר ארבעים נשים עם השמנה בטנית, מצא שהשלמת התזונה עם שתי כפות שמן קוקוס ביום, הובילה לירידה משמעותית ב-BMI ובהיקף המותניים בתקופה של שלושה חודשים.

אבל! לא כל שמני הקוקוס זהים

כדי ליהנות מהיתרונות הבריאותיים המתוארים במאמר זה, יש לאכול או להשתמש למטרות קוסמטיות בשמן קוקוס אורגני טהור ולא במוצר המעובד. ניתן לבשל כמעט את כל המזונות עם שמן קוקוס, ולשפר את המצב הבריאותי ללא היכר.