תזונה נכונה ובריאה והתפתחות הילד

תזונה נכונה והתפתחות הילדבמהלך שנות הילדות הגוף האנושי עובר מגוון רחב של שינויים כשבין היתר מדובר על צמיחה והתארכות של העצמות השרירים, התפתחות מואצת של מערכת העצבים המרכזית ועוד.

ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים המשפיעים על ההתפתחות של הילד כשבין היתר מדובר על הפוטנציאל הגנטי שהועבר לילד בתורשה מהוריו, החומרים אליהם נחשף במהלך ההתפתחות וכמובן שגם התזונה אותה הוא צורך.

בעוד שעל גורמים רבים כמו למשל המטען הגנטי לא ניתן להשפיע, הרי שעל התזונה אותה צורך הילד במהלך ההתפתחות שלו ניתן גם ניתן להשפיע ואף רצוי. בכדי לתמוך בהתפתחות של הילד יש להעניק לו את כל מרכיבי המזון הדרושים לו ולהימנע ממתן מזונות שעשויים לעכב את ההתפתחות. מחסור ברכיבי תזונה מסוימים כמו למשל סידן, ברזל או חלבון, עלול להוביל לכך שהילד לא ימצה את הפוטנציאל הגנטי שלו.

כמו כן, צריכה עודפת של קלוריות, עלולה להוביל לכך שהילד יסבול מבעיה של עודף משקל והשמנה. לרוע המזל, מגפת ההשמנה המתפשטת במחוזותינו מכה גם בילדים ומשנה לשנה ממדי התופעה הולכים ומתרחבים ומופיעים בגילאים יותר ויותר צעירים.

חשיבות ההתאמה האישית של התזונה לילד

על מנת להתאים את התזונה הנכונה וההולמת ביותר עבור הילד, יש להקפיד על כמה כללי יסוד מרכזיים. עם זאת, ההתאמה המושלמת ביותר צריכה להתבצע בשיתוף עם דיאטנית קלינית העוסקת בתזונת ילדים וזאת כיוון שלכל ילד צרכים אנרגטיים שונים וצרכים תזונתיים שונים המשתנים בהתאם לגילו, מינו, משקלו, ההעדפות הקולינריות שלו, מחלות הרקע מהן הוא סובל במידה וקיימות ועוד.

ההתאמה האישית של התפריט היומי לילד חשובה במיוחד במצבים שבהם הילד סובל מהשמנה או עודף משקל וכן במגוון רחב של מצבים הקשורים למחלות רקע הקשורות לתזונה באופן ישיר או עקיף כמו למשל סוכרת, צליאק ועוד.

עקרונות כלליים לתזונה נכונה בילדים

  • חשוב מאוד להקפיד על זמני ארוחות קבועים ומסודרים ולהימנע מנשנוש של חטיפים עתירי שומן בין הארוחות, כולל בפיקניקים. כמו כן, חשוב מאוד להקפיד על ארוחת בוקר מסודרת על מנת למנוע בעיות של חוסר ריכוז, רעב מופרז בארוחת הצהריים, עייפות מוגברת בשעות הבוקר, עצבנות וחוסר שקט ועוד.
  • חשוב להרבות בצריכת ירקות ולבחור מדי יום ירקות בחמישה צבעים. ניתן גם לגוון את התזונה היומיומית בעזרת פירות, אך מאחר והפירות מכילים אחוזי סוכר גבוהים יחסית, מומלץ שלא להפריז בצריכתם. ירקות ופירות מכילים ריכוז גבוה של ויטמינים, מינרלים וסיבים המשפיעים לטובה על מערכת העיכול, על ההתפתחות ועל הבריאות באופן כללי.
  • על מנת לסגל לילד הרגלי תזונה נכונים יש להקפיד על כך שההורים של הילד יהוו דוגמא אישית. הורה שמן שנוטה לצרוך כמויות גבוהות של שומנים וסוכרים ולאכול בשעות לא קבועות, מהווה דוגמא שלילית ולא יכול להעביר מסרים של תזונה נכונה ובריאות לילדו באופן יעיל.
  • הכלל המנחה בכל הקשור לתזונת ילדים הוא שההורים בוחרים את המזונות שיוצעו לילד ואילו הילד בוחר אילו מזונות יאכל וכמה יאכל מהם.
  • מומלץ לערוך את הקניות המשפחתיות של מוצרי המזון יחד עם הילד ולשתף אותו במלאכת ההכנה של האוכל.
  • חשוב מאוד להימנע מאכילה במהלך פעילות שמסיחה את הדעת של הילד (צפייה בטלוויזיה למשל).
  • חשוב להבין כי הרגלי התזונה נרכשים בשנות החיים הראשונות ולפיכך יש להקפיד על רכישת הרגלי אכילה נכונים משלב מוקדם ככל האפשר ואפילו כבר בתקופת הפעוטות.
  • מומלץ להקפיד על כך שהאוכל לא יהווה עונש מצד אחד ושלא יהווה פרס מצד שני.