מהי דיאטה אנטי דלקתית?

רמי קם בבוקר עם גרון כואב, שיעול וגודש באף. "דלקת גרון!" קבע הרופא וציווה על מנוחה בבית. האם יתכן שדיאטה יכולה לעזור בהחלמה? התשובה עשויה להיות מפתיעה. בלשון הדיבור היום יומית, אנו מקשרים באופן אוטומטי בין דיאטה לבין הפחתה במשקל. אך למעשה, בעזרת דיאטה נכונה, ניתן להשיג תוצאות מקיפות הרבה יותר. מה למשל? למשל התגברות על מצבים דלקתיים בגוף. היום נסביר מהי דיאטה אנטי דלקתית ומהי בכלל דלקת.

המלחמה בגורמי זיהום ומזיקים נוספים

דלקת עשויה להופיע בגופינו בשל מגוון סיבות. למשל, היא נוצרת באזורים שסבלו מטראומה, למשל חבלה, מכה. דלקתיות מופיע בשל נוכחות של פרזיטים, זיהומים, מחלות סיסטמיות. היא מאובחנת בדרך כלל על ידי התנפחות מקומית, לפעמים חום, כאב. הנפיחות נגרמת בין היתר בשל מאבק הגוף בדלקת, התרחבות כלי הדם באזור.

ניתן להבחין בין שני סוגים שונים של דלקות, בהתאם למשך הזמן שעד ההחלמה. מצד אחד, כרונית מתארת מצב ארוך ממושך, שבו הגוף מתקשה לנצח את מחולל הבעיה. זהו מצב יותר קשה, שבו הגוף כולו נחלש וההשפעה יותר דרמטית. הסוג השני הינו מצב חריף, אקוטי, שבא מהר וחולף מהר. הדיאטה שאותה נציג, נועדה לסייע במאבק עם המצב היותר כרוני ומתמשך. אך שינויי תזונה מסוימים יעזרו גם במצב היותר חריף וקצר.

מהו "דלק" בריא לגוף, שמסוגל להלחם בדלקת?

עוד ועוד מחקרים מגלים כי לא רק חיידקים, ווירוסים, עודף אלכוהול או פגיעת ספורט והזדקנות גורמים לדלקות. במידה מסוימת, לפעמים אפילו מרובה, גם לאוכל שאנו אוכלים יש השפעה על היווצרות דלקות או יצירת תנאים נוחים להתגבשות מצב כרוני שכזה. דיאטה אנטי דלקתית נועדה לחזק את הגוף בכלל ולייעל את חילוף החומרים בפרט. במילים אחרות, מדובר על אספקת "חומרי דלק" טובים יותר לגוף, שגם תומכים ומחזקים את מערכת החיסון.

זהירות!!! מזון המעודד התפתחות דלקות

מאכלים מסוימים מסייעים לגוף להילחם בתהליכים דלקתיים. אחרים, מעוררים תגובות דלקת ומקשים על הגוף להתמודד. נמצא כי הפרזה בטיגון מזון, למשל, מעלה את שיעור ושכיחות הדלקת בגוף. באותה המידה, גם צריכה של הרבה פחמימות כמו גם סוכרים לא רק מוסיפה הרבה קלוריות לגופינו אלא גם מעוררת ומתגמלת תהליכים של התלקחות הדלקת.

עיינו בטבלת קלוריות

דיאטנים מדגישים כי אפשר בהחלט להסתמך גם על כלל האצבע הבא: ככל שהמזון שאנו אוכלים יותר מעובד ופחות טבעי, כי ניתן לצפות ליותר דלקתיות. כך, למשל, מי שאוכל הרבה מזון מקופסאות שימורים, מי שמתבסס על אוכל מוכן, אם מוסיפים מונסודיום, חומרים משמרים למיניהם, צבעי מאכל מלאכותיים, כל אלה מעוררים את תגובת הדלקת או מפריעים לגוף לרפא את התהליך הזה. אמנם, צריכת ממתקים, לדוגמא, או בשרים שמנים לא תגרום לדלקת מפרקים, אבל הסימפטומים בהחלט יחריפו. כך גם דלקת בכבד וכיוצא בזה.

כדאי מאוד להכיר: אלו הם מזונות שמונעים דלקות

כפי שיש מאכלים שגורמים להתלקחות של הדלקת, כך יש גם אחרים, שדווקא מרגיעים את התהליך הזה ומסייעים להיעלמותו או לפחות, להתמתנותו. למשל, חומרים נוגדי חימצון, כפי שיש בפירות יער. גם אומגה 3 או חומצות שומן בריאות אחרות, נחשבות ליעילות מבחינה זו. דגנים מלאים, לחם מלא, נחשבים להרבה יותר בריאים ביחס ללחם לבן או דגני בוקר מעובדים וממותקים. ירקות ירוקים, נחשבים למוצלחים ובצל, נחשב למדכא דלקת טוב במיוחד. גם דגים, בפרט דגי ים ומים עמוקים מומלצים. עוף עדיף על בקר שמן אך שמן כשלעצמו איננו חייב להיות נוראי. שמן זית הידוע בסגולותיו הבריאות, משכך גם דלקות.