האם החלפת לחם בפריכיות יעילה לדיאטה?

האם החלפת לחם בפריכיות יעילה לדיאטה? שיגעון הדיאטה דלת השומן והפחמימות שהתחיל בסוף שנות השמונים והפך לטרנד לאורך שנות התשעים, הוביל את פריכיות האורז במהרה למאכל הדיאטטי האולטימטיבי.

אנשים רכשו אותן בכמויות גדולות מתוך שיקול מוטעה לפיו אם מחליפים עוגיות, חטיפים וקרקרים בשבעים קלוריות למנה, יורדים במשקל ונראים נהדר.

פריכיות אורז עשויות להיות דלות קלוריות במיוחד ולהכיל 35 קלוריות לפריכית, אך כשהן הופכות לעיקר הדיאטה, הן עשויות  לחבל בתהליך ההרזיה. כשמתבוננים ברשימת החומרים המזינים על חבילת פריכיות, רואים שהן מכילות שפע של כלום.

הן אינן מכילות את הכמויות המינימאליות הדרושות של סיבים, ויטמינים, מינרלים וחלבונים, החיוניים להזנת הגוף, שיפור תחושת השובע והסיפוק המונע השתוקקות לחטיפים.

האמת על פריכיות אורז

הן מכילות פחמימות מזוקקות, המתעכלות במהירות והופכות לסוכר, בנוסף למלח ותבלינים מלאכותיים. האינדקס הגליקמי שלהם, שהוא אינדיקטור המראה עד כמה מזון משפיע על רמות הסוכר בדם, מדורג די גבוה ועומד על 82 מתוך מאה.

אכילת פריכיות אורז על קיבה ריקה עשויה לגרום לעלייה גבוהה ברמות הסוכר בדם, ולהוביל לתחושה איטית של השתוקקות לעוד פריכיות אורז ועוד חטיפים אחרים.

במקום לשבות רעב עם פריכיות אורז יש להקפיד על דיאטה מאוזנת

מומלץ לבחור חטיף מזין המכיל שומנים בריאים, חלבון וסיבים:

  • פרוסת לחם מחיטה מלאה עם חמאת בוטנים ופרוסות בננה.
  • יוגורט עם גרנולה.
  • כריך מלחם מלא קל עם חומוס וירקות פרוסים.
  • מנה של 28 גרם שקדים שאינם קלויים עם פרי.
  • כריך מלחם קל מחיטה מלאה עם ביצה קשה, אבוקדו, מלח ופלפל.

אם לא ניתן לחדול לחלוטין מאכילת פריכיות האורז, זה בסדר. ניתן עדיין לאכול אותן עם משהו מזין כגון גבינה לבנה רזה ופרי טרי.

דיאטה בריאה

תזונה המכילה מגוון ירקות טריים, פירות, בשר רזה, מוצרי חלב דלי שומן ודגנים מלאים, מומלצת לבריאות אופטימאלית. פריכיות אורז יכולות להתאים להפליט לתפריט בריא ודיאטטי, אך לא כשהן מהוות את עיקר הדיאטה.

כחטיף, פריכיות אורז הולכות טוב עם מקורות חלבון רזים ומרווחים כגון חומוס, גבינה לבנה דלת שומן, פרוסת פסטרמה דלת שומן, נבטים ועגבניות או כל הירקות האהובים. אם אוכלים פריכיות אורז המכילות זרעי פשתן ניתן להרוויח ערכי סידן וברזל ולהימנע מההשתוקקות למאכלים המכילים שומנים רוויים שאינם בריאים.

כמו תמיד, מתינות היא שם המשחק

החיסרון העיקרי בפריכיות אורז הוא תכולת הנתרן שלהן. פריכית אחת עשויה להכיל מעשרים עד 75 מיליגרם נתרן. זה נשמע אולי סביר, אך זוהי רמה גבוהה, ורוב האנשים צורכים יותר נתרן מהכמות היומית המומלצת, ונמצאים בסיכון ללחץ דם גבוה והגברת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

בדומה למזונות אחרים, כל עוד אוכלים פריכיות אורז במתינות, הן מהוות תוספת בריאה לתזונה. מצד שני, אכילה מוגברת שלהן מובילה במהירות לצבירת קלוריות ונתרן.