מחקר ישראלי חדש: השפעת חיידקי המעיים על דיאטות והשמנה

gastroמחקר שנערך בישראל מצא שקיים קשר בין חיידקי המעיים להשמנה.

המחקר התמקד בנושא ה"בוער" בעולם המערבי: המשקל שלנו. מדוע אנו משמינים? מי נוטה להשמין ומי פחות? מה משפיע על העלייה במשקל, ובכלל – האם ועד כמה יש לנו אפשרות לשלוט בכך?המחקר מצא שאותן חומצות שומן המיוצרות על ידי חיידקי המעיים שבגופנו, משפיעות על תחושת הרעב שלנו, ומכאן – על ההשמנה הבטנית ועל המשקל שלנו באופן עקיף. המחקר בחן את אוכלוסיית החיידקים במעיים והתייחס גם לכמות הסוכר בדם ולתהליך ההשמנה.

החוקרים גילו, תוך בחינת עכברי מעבדה, כי גם חיידקי המעיים וחומצות השומן המיוצרות על ידם משפיעים על משקל העכברים, מה שהוביל לבחון את הנושא לעומק ולבדוק אם אותו תרחיש נכון גם במחקרים אנושיים.

השפעת חיידקי המעיים על מנגנון ההשמנה

הפיתוח החדש ביותר שיצא בתחום, כלל השתלת צואה, המובילה לשינוי באוכלוסיית החיידקים שבמעיים. פיתוח זה שימש, בשלב הראשון, ככלי טיפולי לסובלים מסכרת, ומכך גם לסובלים מהשמנת יתר. המחקר, שהתבסס על פיתוח זה, בדק האם אכן חיידקי המעיים שבצואה גרמו לשינוי במשקל, לשינוי במידת הרעב.

ההתייחסות לכך הובילה חוקרים רבים, וגם חוקרים ישראלים, לבחון את העניין לעומק, כדי למצוא מענה טיפולי לסובלים מהשמנת יתר וממחלות אחרות, הגורמות להשמנה עצמה. המחקר הישראלי, כמו מחקרים אחרים שבוצעו ומבוצעים בשנים האחרונות, ביקש לבדוק את מידת מעורבות חיידקי המעיים במנגנון ההשמנה כולו.

זה מתחיל בחומצות שומן בדם ונגמר בהשמנת יתר

למרות הממצאים הסותרים שהתגלו בין המחקרים השונים בתחום זה, ובעיקר בשל העובדה שרמות חומצות השומן בדם אינן זהות לאלו שבצואה, החוקרים מאמינים שחומצות אלו נובעות ממזונות חומציים, ומופעלות על ידי חיידקי המעיים,  משפיעות באופן משמעותי על תהליך ההשמנה.

בחינת עכברי המעבדה הראתה כי בזמן שצרכו מזונות עתירים בשומנים, עלו רמות חומצות השומן שלהם במערכת העיכול וגם במוח. הדבר הוביל לשיבוש בהפרשת האינסולין בגוף, לאכילת יתר, ומכאן גם – להשמנה.

אז איך זה עובד בדיוק?

החוקרים הוכיחו שחיידקי המעיים, הקיימים בגופנו באופן טבעי, הם אלה האחראיים על ייצור אותן חומצות שומן, המיוצרות כחלק מתגובת הגוף למזונות המשמינים. העכברים שנבחנו במעבדה טופלו באמצעות אנטיביוטיקה למשך זמן מה, כדי להשפיע על כמות חיידקי המעיים וכדי לבחון את מידת השפעתם על הגוף.

בשלב זה נמצא כי אחוזי חומצות השומן בגופם היו נמוכים. הדבר קרה גם בקרב עכברים, אותם גידלו בתנאים סטריליים, כך שלא ייצרו חיידקים במעיים. גילויים מרעישים אלה, הובילו את החוקרים להבנה שמדובר בהשפעה ניכרת מאד של חיידקי המעיים על הגוף ועל תהליך ההשמנה. היכולת לנטרל במידה מסוימת את פעילותם, יכולה לעזור בתהליך הדיאטה וגם למנוע השמנת יתר.

קראו עוד: הורמונים והשמנת יתר