שומן טראנס

שומן טרנסקיימים שני סוגים עיקריים של שומני טראנס במזונות: שומנים טבעיים ושומנים מלאכותיים. השומנים הטבעיים מיוצרים במעיים של בעלי חיים מסוימים מהם מכינים מוצרי מזון, למשל חלב ומוצרי בשר.

שומני טראנס מלאכותיים, או חומצות שומן טראנס, נוצרים בתהליך תעשייתי המוסיף שמנים צמחיים נוזליים כדי להפוך את המזונות למוצקים יותר.

המקור העיקרי לשומני טראנס במזונות מעובדים הוא "שמים מוקשים חלקית". יש לחפש אותם על רשימת המרכיבים באריזות מזונות. בנובמבר 2013, מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) קבע ששמנים מוקשים כבר אינם מוכרים כבטוחים במזונות.

אילו מזונות מכילים שומני טראנס?

שומי טראנס נמצאים במזונות רבים, כולל מאכלים מטוגנים כגון סופגניות, מאפים, עוגות, קרמים של עוגות, עוגיות, פיצות קפואות, קרקרים, מרגרינה ומיונז. ניתן לקבוע את הכמות השומנית של טראנס במזונות ארוזים באמצעות התבוננות על טבלת הערכים התזונתיים.

אך מוצרי מזון עשויים להיות מתויגים כ"אפס גרם שומן טראנס", אם הם מכילים פחות מ-0.5 גרם שומן טראנס למנה. ניתן אף לזהות שומני טראנס באמצעות קריאת רשימת מרכיבים וחיפוש מרכיבים הנקראים "שומנים מוקשים חלקית".

כמויות קטנות של שומני טראנס מתרחשים באופן טבעי בחלק ממוצרי הבשר והחלב, כולל בשר בקר וטלה. לא נערכו מספיק מחקרים על מנת לקבוע אם החיידקים הנמצאים בשומני טראנס במוצרים אלו הם בעלי אותה השפעה שלילית על רמות הכולסטרול כמו שומני טראנס המיוצרים באופן תעשייתי.

כיצד משפיעים שומני טראנס על הבריאות?

שומנים אלו מגבירים את רמות הכולסטרול הרע (LDL) ומפחיתים את רמות הכולסטרול הטוב (HDL). אכילת שומני טראנס מגבירה את הסיכון לפתח מחלות לב ושבץ. הוא קשור אף לסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת מסוג 2.

לפני שנת 1990, היה ידוע מעט מאוד על האופן בו שומן טראנס מזיק לבריאות. בשנת 1990, מחקר החל לזהות את ההשפעות הבריאותיות השליליות של שומני טראנס. בהתבסס על ממצאים אלו, ה-FDA פרסם תקנות תיוג לשומני טראנס, וצריכתם ירדה בארצות הברית בעשורים האחרונים. אך חלק מהאנשים עלולים לצרוך רמות גבוהות של שומני טראנס המבוססים על בחירות מזונותיהם.

ההשפעות המסוכנות של שומני טראנס על הריון

מדע השנים האחרונות מגלה לאט כי תזונה במהלך ההיריון עשויה להיות בעלת השפעה מתמשכת על בריאות התינוק, ולעתים קרובות להמשיך להשפיע עליו לאורך בגרותו. מטבע הדברים, כשהאם אוכלת מדי יום מזונות המכילים שומני טראנס ומזונות מעובדים, שמנים, מתוקים או מטוגנים, היא משפיעה על ההתפתחות התקינה של העובר, מסכנת את ההיריון, ומשפיעה על איכות החלב אותו היא מייצרת.

בהתחשב בפופולאריות של מוצרים אלו והעובדה שהתפתחות תפקודי מוח תלויה בצריכת שומן, יש לדאוג לגבי השפעת שומני טראנס על מוחם של ילדים שטרם נולדו.

בעיות זיכרון ותגובות רגשיות מוגברות

כשאישה צורכת שומני טראנס במהלך ההיריון, היא גורמת לנזק משמעותי המשפיע על תאי המוח של העובר. מצד שני, שמן דגים, העשיר באומגה 3, משפיע באופן הפוך.

הגנת מוח העובר מפני נזק חמצוני, פגיעה בזיכרון, רגשנות והתנהגות מאניה, מתאפשרת כשהאם אוכלת דגים שמנים במהלך ההיריון וההנקה, כך שהעובר מתפתח באופן יציב מבחינה רגשית ומוחו מוגן באופן משמעותי מפני נזק חמצוני.

אך תעשיית המזון לא הפיקה לקחים

למרות העובדה ששומני טראנס הוכחו כפוגעים בבריאות הלב וכלי הדם מאז שנות התשעים, הם עדיין נמכרים בכמויות גדולות, בזכות שתי תכונות רצויות ביותר: הם זולים ויש להם חיי מדף ארוכים. מוצרים העשויים משומני טראנס מחזיקים מעמד לטווח הארוך, לעומת מוצרים המיוצרים עם שומנים טבעיים.

שומני טראנס עוברים עיבוד תעשייתי נרחב בטמפרטורות גבוהות, עם ממסים כימיים שונים, אשר נותרים בכמויות קטנות במוצר הסופי. תהליך זה אחראי על הרכיבים הלא טבעיים שלהם, וכמובן על האופי הרעיל שלהם.