דיאטה לחולי אי ספיקת כליות

אי ספיקת כליותאי ספיקת כליות הוא מצב רפואי שיכול לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של דרגות חומרה ולנבוע כתוצאה ממגוון רחב ביותר של גורמים ובמאמר שלפניכם נתייחס אך ורק לאי ספיקת כליות כרונית.

אי ספיקת כליות כרונית היא מחלה שבה התפקוד של הכליות הולך ומדרדר באופן הדרגתי ובעקבות זאת חומרים מסוימים שאמורים להיות מופרשים בשתן מצטברים ביתר בגוף.

השלב הסופי של מחלה זו נקרא אי ספיקת כליות סופנית ובמצב הזה הכליות כבר לא מסוגלות לתפקד ברמה הבסיסית. כאשר מגיעים למצב של אי ספיקת כליות סופנית יש להתחיל לעבור טיפולי דיאליזה או לעבור השתלת כליה.  באמצעות הקפדה על דיאטה מתאימה ניתן לעכב את ההידרדרות בתפקוד הכלייתי וכן ניתן למנוע את ההצטברות של החומרים השונים בדם עד לרמה מסוימת.

החשיבות של התאמת התפריט באמצעות דיאטנית קלינית

הדיאטה לחולי אי ספיקת כליות מותאמת לכול מטופל ומטופל באופן אישי בהתאם לתוצאות של בדיקות הדם, לרמת התפקוד הכלייתי, לאורח החיים שלו, למחלות נוספות שמהוות את מנת חלקו, להרגלי האכילה וההעדפות הקולינריות שלו ועוד. על מנת להתאים את הדיאטה באופן ספציפי לכל מטופל ומטופל נדרשת נוכחות של דיאטנית קלינית העוסקת בטיפול בחולי אי ספיקת כליות באופן קבוע.

כמו כן מאחר ומדובר על מחלה דינמית שהולכת ומחמירה עם השנים, הרי שאין די בפגישה אחת או שתיים. על מנת לקבל את הטיפול התזונתי היעיל ביותר יש להישאר במעקב רציף וקבוע של דיאטנית קלינית.

כמות האשלגן בתפריט היומי

אחד החומרים שמסוננים בכליות ומופרשים דרך השתן הוא מינרל הנקרא אשלגן. לפיכך אין זה פלא שבקרב אנשים הסובלים מאי ספיקת כליות ניתן לראות רמות גבוהות של אשלגן בדם מפאת הפגיעה בסינון הכלייתי התקין. רמות גבוהות של אשלגן בדם עלולות לגרום למגוון רחב של תסמינים, שהמסוכן שבהם הוא הפרעות בקצב הלב. הכמות המותרת לצריכה יומית משתנה בהתאם לפרמטרים שהוזכרו לעיל ונקבעת על ידי הדיאטנית הקלינית.

כמות הזרחן בתפריט היומי

מינרל נוסף שאמור להיות מופרש מהכליות כאשר הן מתפקדות בצורה תקינה הוא הזרחן. כאשר הסינון של הזרחן וההפרשה שלו בשתן נפגעים, הרמות של הזרחן בדם מתחילות לעלות ובעקבות כך התפקוד הכלייתי נפגע אף יותר וכן עלול להופיע גרד בעור, כלי הדם והלב עלולים להיפגע והסיכוי למחלות עצם עולה. לפיכך ישנו צורך להגביל גם את צריכת הזרחן בתזונה ובשלב מסוים אין מנוס מליטול תרופות שקושרות את הזרחן המגיע מהמזון ומונעות ממנו לעבור לדם מהמעי.

כמות החלבון בתפריט היומי

לאחר שהחלבונים שאנו צורכים בתזונה מתפרקים, נוצרים חומרים שונים שיכולים להיות רעילים ברמות גבוהות כמו למשל אוראה. כאשר התפקוד הכלייתי תקין, האוראה מופרשת בשתן, אך כשהתפקוד הכלייתי לוקה בחסר, האוראה מצטברת ביתר ועלולה לגרום להרעלה ולתופעות לוואי חמורות מאוד כמו למשל אנצפלופתיה. לאור זאת, בדרך כלל חולי אי ספיקת כליות צריכים לצרוך תזונה דלה בחלבון בהתאם לדרגת התפקוד הכלייתי שלהם.

תזונה דלת מלח

ברוב המוחלט של המקרים, אלא אם כן קיימת הנחיה מפורשת של נפרולוג, יש לצרוך באי ספיקת כליות תזונה דלת נתרן. תזונה דלת נתרן מסייעת בהפחתת ההפרשה של החלבון בשתן ובאיזון של לחץ הדם וכן מפחיתה את מידת החומרה של הבצקות במידה וקיימות. מזונות עשירים במלח הם למשל מרקים מוכנים ואבקות מרק, כל סוגי הנקניקים והבשרים המשומרים באופן כללי, גבינות צהובות ומלוחות, מוצרי מזון תעשייתיים דוגמת מנה חמה, מאפים קפואים ועוד.

קראו עוד:

דיאטה לפי ה-DNA