בדיקות דם נחוצות בזמן דיאטה וירידה במשקל

בדיקות דם נחוצות בזמן דיאטה וירידה במשקלאנשים רבים המנסים להשיל מספר ק"ג ממשקלם באמצעות הקפדה על דיאטה דלת קלוריות, דלת שומנים או כל דיאטה אחרת (עם או בלי פעילות גופנית), מגלים כי בשלב מסוים המשקל מסרב להשתנות. מדובר בבעיה שכיחה מאוד שעשוייה להתרחש על רקע מספר רב של גורמים.

במקרים שבהם חרף הקפדה על גירעון קלורי המשקל מסרב להשתנות לאורך יותר מחודש, יתכן מאוד שמקור הבעיה בחסרים תזונתיים שונים, המשפיעים על חילוף החומרים ויכולת ההפחתה במשקל. במאמר שלפניכם נפרט אודות ארבע בדיקות דם שמומלץ לבצע במקרים הנ"ל.

TSH

TSH הוא הורמון המופרש מבלוטת יותרת המוח, המבקרת את פעילות בלוטת התריס. במקרים שבהם נמדדים ערכים גבוהים של TSH, ניתן להסיק שבלוטת התריס לא מגיבה להורמון ולכן הוא מופרש ביתר. מצב זה, המוגדר כתת פעילות של בלוטת התריס או תת תריסיות, יכול לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים וביניהם עלייה במשקל או קושי לרדת במשקל, עייפות, דיכאון, עצירות, שיער דק ושביר, ציפורניים דקות ושבירות, חיוורון, עודף משקל, עור יבש, הפרעות שינה, קצב לב איטי ועוד.

במקרים מסוימים מתברר כי הקושי לרדת במשקל מקורו בהפרעה בתפקוד בלוטת התריס ובמקרים אלו נהוג לטפל בבעיה בבלוטה. עם השיפור בתפקוד הבלוטה, הירידה במשקל תהיה קלה יותר. הטיפול בתת פעילות של בלוטת התריס משתנה בהתאם לגורם שהוביל לבעיה התפקודית.

ויטמין D

ויטמין D הוא ויטמין המעורב במגוון רחב של מנגנונים פיזיולוגיים. בין היתר ויטמין זה מווסת את חילוף החומרים בתאי רקמת השומן, מדכא תגובות חיסוניות לא תקינות, משחק תפקיד מרכזי בבריאות העצם ובמשק הסידן בגופנו ועוד.

במחקרים שונים שבוצעו בשנים האחרונות נמצא כי רמות נמוכות של ויטמין D מקושרות לסיכון גבוה יחסית לצבירת שומן ולהשמנה בטנית ולכן במקרים שבהם ישנו קושי לרדת במשקל, מומלץ לגשת לבדיקת דם פשוטה שבה ניתן לזהות חסר בוויטמין. בהתאם לצורך, ניתן לתקן את החוסר באמצעות תוספים הניטלים בבליעה.

ויטמין B12

ויטמין B12 הינו בעל תפקיד חשוב ביותר במעגלי חילוף החומרים בכל תאי הגוף וכן בעל תפקיד חשוב במשק האנרגיה של הגוף ובסינתזה של חומצות שומן. ויטמין זה מצוי בעיקר במזונות מן החי, בדגש על בשר בקר ואיברים פנימיים. יחד עם זאת, הימנעות מצריכת מזונות מן החי לא מובילה לחסר של ויטמין B12 תוך זמן קצר וכל עוד המאגרים מלאים, החסר יתפתח בטווח של כארבע עד חמש שנים ממועד הפסקת צריכת המזון מן החי. בכל מקרה את החסר ניתן להשלים באמצעות תוספי B12.

מחסור בוויטמין B12 עשוי לגרום למגוון רחב של תסמינים כשבין היתר מדובר בסחרחורת, עייפות כרונית דופק מואץ, בחילות, שלשולים ועוד. כמו כן מחסור בוויטמין B12 עשוי להפריע לירידה במשקל ולכן חשוב לגשת לבדיקת דם לבירור רמות הויטמין במקרה של קושי בהפחתה במשקל בזמן דיאטה.

TG (טריגליצרידים)

טריגליצרידים הם המרכיב העיקרי בשומני הגוף ותפקידם הוא לספק אנרגיה לתאים. ישנם גורמים רבים לרמות גבוהות של טריגליצרידים בדם כמו כשל כלייתי כרוני, סוכרת לא מאוזנת, יתר לחץ דם ותת פעילות של בלוטת התריס.

מעבר לכל אלה, רמות גבוהות של טריגליצרידים יכולות להיות תוצאה של דיאטה עתירת פחמימות בעלות ערך גליקמי גבוה ודלה בחלבון. כיוון שישנם גורמים רבים לריכוז גבוה של טריגליצרידים בדם, במקרה של ממצא לא תקין, יש לבצע בדיקות נוספות במטרה לבודד את המקור לבעיה. בין היתר מדובר בבדיקת TSH, בבדיקת אנזימי כבד ועוד.