דיאטה לחולים בטרשת נפוצה

דיאטה לחולים בטרשת נפוצהטרשת נפוצה היא מחלה שפוגעת ברקמת המיאלין במערכת העצבים המרכזית. המיאלין הוא רקמה שומנית שבלעדיה תאי המוח לא יכולים להעביר סיגנלים חשמליים ולפיכך התסמינים של המחלה מופיעים בכל מערכות הגוף כולן.

בין היתר המחלה יכולה לבוא לידי ביטוי בבעיות ראייה, קשיים בתנועה, ניוון שרירים, פגיעה בתפקוד המיני, פגיעה במערכת הרגשות, בעיות במערכת העיכול ועוד.

נכון לכתיבת שורות אלה עדיין לא נמצאה תרופה שיש בכוחה לרפא את החולים ולפיכך המחלה נחשבת כמחלה כרונית חשוכת מרפא. לאור זאת, הטיפול בחולים מיועד בעיקר להביא להאטת קצב התקדמות המחלה ולטיפול בתסמינים.

עם זאת, בשנת 2011 התקיימה בוועידת TED הרצאה מרתקת של חוקרת אמריקאית בשם ד"ר טרי וואלס שלטענתה הצליחה להחלים מהמחלה הודות לדיאטה מיוחדת שפיתחה. בדיאטה המיוחדת שפיתחה ד"ר וואלס נעסוק במאמר זה.

לפני שנתחיל נציין כי נכון לכתיבת שורות אלו עדיין לא נמצאו הוכחות מחקריות בנוגע לרמת היעילות של הדיאטה אם כי אלפי חולי טרשת נפוצה בכל רחבי העולם וגם כאן בישראל מתנסים בה.

פיתוח הדיאטה

ד"ר וואלס אובחנה כחולה בטרשת נפוצה בשנת 2000 לאחר שסבלה במשך זמן רב מתחושות של זרמים בעור, נפילות, בעיות ראייה וחולשה כללית. ד"ר וואלס טופלה באמצעות התרופות החדישות ביותר, אך בשנת 2003 מצבה החמיר מאוד והיא נאלצה לשבת בכיסא גלגלים. בעקבות זאת, החליטה להקדיש את כל מרצה לחקר המחלה ובמהלך השנים הבאות הרכיבה רשימה ארוכה של חומרים שלדעתה יכולים להביא לשיפור במצבה.

בשנת 2007 החליטה למצוא דרך שבה ניתן להשיג את כל החומרים שאספה במהלך השנים האחרונות דרך התזונה וכך באה לעולם הדיאטה.

העקרונות המרכזיים של הדיאטה

רשימת המזונות שיש לצרוך בדיאטה ושמהם יש להימנע במהלך הדיאטה מורכבת ביותר ולפיכך מפאת קוצר היריעה לא נביא אותה כאן בשלמותה. עם זאת, באופן כללי הדיאטה דוגלת בהימנעות מוחלטת מגלוטן, הימנעות מוחלטת ממזונות תעשייתיים או מעובדים, הימנעות מוחלטת מסוכר וממתיקים מלאכותיים והימנעות מוחלטת מאלכוהול.

כמו כן, במסגרת הדיאטה אין לצרוך את רוב מוצרי החלב, את רוב הדגנים, אין לצרוך ירקות ממשפחת הסולניים, קטניות, את רוב הזרעים, האגוזים והשמנים.

רשימת המזונות המותרים לצריכה כוללת בין היתר את המזונות הבאים: חמאת גי, חלמון ביצה, עלים ירוקים מכל הסוגים, בצל, דלעת, שום, לפת, צנון, אבוקדו, גזר ועוד. מעבר לכך, הדיאטה כוללות הנחיות להימנע מאכילה לפני שתיים עשרה בצהריים ואחרי שמונה בערב.

הנחיות מרכזיות לתזונה נכונה

מעבר למזונות המומלצים והאסורים ולתוספי המזון עליהם ממליצה ד"ר וואלס, היא ממליצה גם על התחלה של ביצוע פעילות גופנית, תרגול מדיטציה, שהייה בשמש ועוד.

אחד הנדבכים המרכזיים ביותר של הדיאטה הוא ההנחיה לצרוך מדי יום תשע כוסות של מזונות טריים שמקורם מהצומח: שלוש כוסות של פירות וירקות צבעוניים, שלוש כוסות של ירקות עשירים בגופרית כמו למשל אספרגוס, פטריות, בצל או כרוב ושלוש כוסות של עלים ירוקים מכל הסוגים.

ביקורת לגבי הדיאטה שפיתחה ד"ר וואלס

הביקורת המרכזית שהופנתה לגבי התזונה עליה ממליצה ד"ר וואלס היא שמדובר על דיאטה שמזכירה באופן חשוד את הדיאטה הפליאוליתית. בנוסף לכך, מדובר על דיאטה קפדנית מאוד שמכילה איסורים רבים שלא יהיו קלים עבור רוב האוכלוסייה.

מעבר לכל זה, מדובר על דיאטה שרמת היעילות שלה לא הוכחה במחקרים מדעיים ולפיכך היא עשויה לנטוע תקוות שווא בחולים. נכון להיום מתנהל מחקר ביוזמתה של ד"ר וואלס שמטרתו לבחון את יעילות הדיאטה. שווה להתעדכן.